Sociálne veci
Debariérizácia verejného priestoru.
V oblasti debariérizácie v meste Spišská Nová Ves dlhodobo vidíme medzery. Za posledné roky sa neinvestovalo do infraštruktúry takmer nič. Ak hovoríme o debariérizácií verejného priestoru, máme na mysli nie len rekonštrukciu chodníka alebo obrubníka. Daná realizácia by mala byť súčasťou komplexnejších projektov. Uvediem príklad.V meste Spišská Nová Ves máme autobusovú stanicu. V jej okolí sa nachádza nevyhovujúci chodník a zeleň.
Súčasťou rekonštrukcie autobusovej stanice by mala byť aj kultivácia okolia, to znamená výsadba zelene, rekonštrukcia chodníka v okolí + pridanie mobiliáru ( lavičky, smetné nádoby a iné
Pri takomto postupe sa odstráni naraz hneď niekoľko bariér. Či už ide o stav chodníka, estetická rovina, alebo klimatická zmena.
Dlhodobé charakteristické črty zelene v meste sú:
• nedostatok zelene a chaotická výsadba,
• zeleň školských areálov patrí medzi pomerne udržiavané, avšak s nevhodnou výsadbou pichľavých druhov drevín najmä v predškolských zariadeniach,
• zeleň výrazne absentuje v okolí NsP vrátane veľkých plôch parkovísk,
• športové areály (štadióny) v intraviláne mesta sú vysadené nevhodnou drevinou - topoľom (krátkovekosť, alergény, náročnosť ich likvidácie v zastavanom území),
• nedostatkom až absenciou zelene sa vyznačujú parkoviská a parkovacie plochy na celom území mesta,
• významnou by mala byť aj zeleň po oboch stranách rieky Hornád, ako atraktívneho krajinotvorného prvku v meste, avšak drevinná vegetácia na brehoch chýba a v bezprostrednom okolí je nedostatočná, resp. neúčelne vysadená.
zdroj Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta 2023-2030
To znamená, rekonštrukcia jedného prvku, v našom prípade autobusovej stanice by mala podliehať vyjadreniu, nie len oddelenia výstavby a dopravy, ale napríklad aj komunálny servis.
V súčasnosti proces rekonštrukcie funguje chodníkov v meste Spišská Nová Ves funguje nasledovne :
Tak MsÚ, oddelenie výstavby a dopravy. Akurát, že objednávku nevystavia, pretože myslím, že v rozpočte na rekonštrukciu chodníkov nemajú peniaze. Tie sa zvyknú dat do rozpočtu až po záverečnom účte mesta, niekedy v apríli, alebo máji. Dovtedy by mala finančná komisia vyčleniť nejaké peniaze na chodníky a stavebná komisia by mala rozhodnúť ktoré sa za tie peniaze opravia. Následne by to šlo v tom apríli/maji do zastupiteľstva na schválenie… a až následne vystavia nám objednávku…
Súčasťou debariérizácie verejného priestoru by malo byť vytvorenie prístupných verejných toaliet aj pre osoby so zdravotným znevýhodnením. V súčasnosti tomu tak nie je. Je potrebné, aby sa osoby so zdravotným znevýhodnením cítili bezpečne a komfortne aj v gastroprevádzkach. Často sa do nich nedostanú, a ak tak sa nedostanú na toaletu pre úzke dvere. Cesta, ako to zlepšiť je vytvoriť pre debariérizáciu toaliet príslušné VZN.
Uvedomujem si, že investícia do prevádzok by stála majiteľov, či prevádzkarov náklady. Podľa demografických ukazovateľov však mesto starne a predpoklad, že obyvatelia mesta budú potrebovať pomoc sa zvyšuje.
Ďalej je potrebné debariérizovať a znižovať energetickú náročnosť budov, ako napríklad Pošta, či divadlo.
Sociálny rozvoj
Ďalej je potrebné vytvárať podmienky na dôstojné bývanie pre osoby so zdravotným znevýhodnením. Pre dôstojný život osôb so zdravotným znevýhodnením sú potrebné dve veci a to
prístupné bývanie
Uplatnenie na trhu práce
Pridanú hodnotu osôb so zdravotným znevýhodnením nemožno vzťahovať len na prácu v chránenej dielni. Existujú aj intelektuálne zdatnejšie osoby schopné pracovať mentálne a tvoriť hodnoty. Úlohou samosprávy je práve začleniť tieto osoby do pracovného procesu, či už v sebe samej, alebo vo firmách a prevádzkach na jej území. Osoba so zdravotným znevýhodnením sa tak bude cítiť prijatá do spoločnosti.
Mesto potrebuje teda aj debariérizáciu existujúcich mestských nájomných bytov. V tomto mu môže pomôcť vlastný mestský podnik služieb.