Je nutné dotovať dopravu?

Aby som to vysvetlil hneď na začiatku – dotácia je finančný príspevok poskytovaný pravidelne alebo nepravidelne najmä verejným inštitúciám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dopravcovia však nepotrebujú dotáciu. Sú to spoločnosti, často súkromné, ktoré sú založené na podnikanie a teda na tvorbu zisku. Ale verejná osobná doprava je služba, ktorá je vykonávaná podľa cestovného poriadku, do ktorého tvorby vstupuje štát, kraj a mestá s obcami. Ak verenoprávne inštitúcie určia, že dopravca musí urobiť dopravný výkon v čase, kedy je cestujúcich logicky veľmi málo, dopravcovi vznikne rozdiel medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi na takýto dopravný výkon a tržbami z neho. Tento rozdiel musí niekto zaplatiť. Zaplatenie tohto príspevku na úhradu tohto rozdielu zostáva na tom, kto tento dopravný výkon objednal. Teda na štáte, kraji, meste, obci. Preto v ďalšom budem používať pojem príspevok na rozdiel a budem tým myslieť príspevok na rozdiel medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi na dopravný výkon a tržbami z tohto výkonu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže ešte raz – je tento príspevok na rozdiel nutný?

Verejná správa nie je podnikateľ. Platí za služby vyžadované občanmi, ktoré sú však stratové. Na tieto služby vyberá a prerozdeľuje dane. Začína sa tvrdiť, že školstvo, kultúra, zdravotníctvo, verejná doprava, sociálny systém, polícia, armáda či verejná správa sa dá riadiť trhovo. Všetky funkcie verejnej správy prechádzajú evolúciou. Na evolúciu však treba veľmi veľa času a toho je málo. Preto hľadáme rýchle riešenia, ktoré fungovanie verejených služieb zefektívnia.

Funkcie verejnej správy si na seba nezarábajú. Sú to služby vo verejnom záujme, čiže služby, v ktorých je významný prvok sociálnosti, solidarity či deľby práce, kde jedna strana vytvára hodnoty neoceniteľné na trhu okamžite. Dá sa v nich zaviesť nejaký trhový princíp - ale všetky nie. Vždy treba hľadať formu motivácie výkonu policajta, prokurátora, sudcu, vojaka či politika. Je však iracionálne riadiť súdnictvo alebo väzenský systém plne trhovými princípmi.

SkryťVypnúť reklamu

Dá sa vždy hľadať model, ako zaviesť do každej z verejných služieb niečo z trhu – motivácia, marketing, konkurencia, redukcia nákladov, tvorba pridanej hodnoty, CBA, SWOT analýzy...

Verejná osobná doprava a trh

Verejná doprava je služba so silným prvkom sociálnosti. V minulosti podobne ako ostatné služby začínala trhovo. 

Pokračovanie nabudúce

Viliam Majda

Viliam Majda

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pôsobil som ako ekonomický riaditeľ DPB, ako finančný manažér ZŤS Námestovo a ako hlavný stratég ZSSK. Momentálne realizujem svoje projekty pre Mesto Vrútky. Vždy hľadám logické a rýchle riešenia. Ak sa dá, tak aj jednoduché. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

147 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
INESS

INESS

109 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu