Viliam Majda
Bieda ŽSR - štvrtý diel
V poslednom blogu som spomenul rok 2017, kedy prebehlo v médiách zopár informácií a tlačoviek k cenám, za ktoré ŽSR predáva teplo svojim odberateľom. Pripomínam aj článok v Žilinskom večerníku k tejto kauze.
Pôsobil som ako ekonomický riaditeľ DPB, ako finančný manažér ZŤS Námestovo a ako hlavný stratég ZSSK. Momentálne realizujem svoje projekty pre Mesto Vrútky. Vždy hľadám logické a rýchle riešenia. Ak sa dá, tak aj jednoduché. Zoznam autorových rubrík: Nezaradené, Súkromné
V poslednom blogu som spomenul rok 2017, kedy prebehlo v médiách zopár informácií a tlačoviek k cenám, za ktoré ŽSR predáva teplo svojim odberateľom. Pripomínam aj článok v Žilinskom večerníku k tejto kauze.
Pripomieniem prvé dva dôvody stavu ŽSR ako najslabšieho článku dopravnej sústavy SR. 1. Zúfalá, dvadsiateho prvého storočia nehodná, dopravná cesta; 2. verejné obstarávanie na ŽSR od začiatku ich fungovania za každej vlády
Tvrdím, že tým dôvodom je ficovsko-mečiarovský prístup k verejnému obstarávniu akejkoľvek služby, tovaru či práce potrebnej pre fungovanie ŽSR. A tvrdím, že za Dzurindu tento prístup pretrvával. Prečo?
Prečo píšem konkrétne o ŽSR a nie všeobecne o železniciach? Lebo ŽSR je fundamentálna chrbtová kosť nielen železničnej dopravy ale celého systému verejnej dopravy.
Liberalizácia dopravy pri záchrane najmä ŽSR musí byť doplnená ešte tromi činiteľmi. V predchádzajúcom článku bola spomenutá chýbajúca etika. Ďalšie dva sú:
Aj v liberálnom Anglicku platí verejná správa za regionálnu dopravu. Ak chceme, aby verejná osobná doprava fungovala, začnime budovať integrované dopravné systémy pre osobnú dopravu s parkoviskami pri staniciach v spádových centrá
Prieskum spoločenstva európskych železníc pri Európskej komisii (CER) ukazuje, že žiadna z európskych železníc nedostala každý rok celý objem príspevku na rozdiel.
Nápad, aby sa dopravcovia správali marketingovo, sa dá realizovať iba obmedzene. Dôvodom je zmluva o dopravných výkonoch vo verejnom záujme.
Poznáme výrok: štát nie je dobrý gazda. Gazda vytvára majetok celý život a patrí len jemu. Štát je však množina ľudí spojených jazykom, tradíciami, územím ...
V minulosti podobne ako ostatné služby verejná doprava začínala trhovo. Vodná doprava (najstaršia) slúžila hlavne na prepravu tovaru. Popri tom sa zviezli aj cestujúci.
Aby som to vysvetlil hneď na začiatku – dotácia je finančný príspevok poskytovaný pravidelne alebo nepravidelne najmä verejným inštitúciám.
SNS vymyslelo výraz Národný dopravca. A vyšachovalo Regiojet z trate Bratislava- Košice. Aj najväčší priaznivci končiacej vlády uznávajú, že namiesto Národný dopravca sa pre ZSSK viac hodí výraz Národný popravca
Predstavte si firmu, ktorá vydá internú smernicu, v ktorej svojim riadiacim pracovníkom neuloží povinnosť kontrolovať prácu podriadených
Teraz sa sporadicky objavujú správy o tom, že od roku 2021 by mohli začať poskytovať osobnú dopravu z odľahlých dediniek okolo Trnavy a Nitry malé deväťmiestne dodávky,
Vo verejnej doprave trh nikdy nebude fungovať v plnom rozsahu. Preto ten, kto ju organizuje a platí cez rozdiel tržieb a ekonomicky oprávnených nákladov, potrebuje mať svoj nástroj na kontrolu nákladov dopravcu.
Sofistikované riešenie pre rozvoj Slovenska, keď automobilky začnú mať problém kvôli elektromobilom. Slovensko nemá more. Ale má ideálnu polohu uprostred Európy a aj na hraniciach bývalého Sovietskeho zväzu a širokého rozchodu.