Pokračovanie - ako vidia železnicu vo vyspelých krajinách?

Prieskum spoločenstva európskych železníc pri Európskej komisii (CER) ukazuje, že žiadna z európskych železníc nedostala každý rok celý objem príspevku na rozdiel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Ale je veľký rozdiel medzi západnou a východnou Európou. Kým železnice západnej Európy dostávali od 95 do 99% požadovaných príspevkov na rozdiel, nové členské krajiny iba od 70 do 85%. V tejto sume je zakliaty takmer celý problém úpadku železníc východnej Európy. (Takmer celý preto, lebo sú tu ešte dve príčiny úpadku, ale o tom neskôr.) Ak si u vás niekto objedná službu za 250 miliónov €, ale platí vám za ňu 150-190 mil.€ 28 rokov za sebou, kde nájdete každoročne rezervy vo výške 1/3 nákladov?

Na jednej konferencii v roku 2011 istý výrobca automobilov konštatoval: „Každoročne musíme znížiť náklady o 4%, inak neprežijeme.“ Korešponduje to s tlakom západoeurópskych štátov na železnice, aby dokázali prežiť s dotáciou o 1-5% ročne nižšou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale prežite s dotáciou ročne o 15-30% nižšou!

Sú aj prípady železníc, ktoré jazdia bez príspevku na rozdiel. Napríklad metro v Singapúre. Ale infraštruktúra je vybudovaná z verejných zdrojov, ceny cestovného sú vyššie a hustota obyvateľstva, ich životný štýl a mestský urbanizmus sú základom pre vyššie vyťaženie vozidiel než 50%.

Teda koľko príspevku na rozdiel?

Existujú kalkulačné vzorce vypracované nezávislými inštitúciami. Nikto znalý ich nespochybňuje. Prečo sa teda odmietajú príspevky na rozdiel pre verejné služby? Dôvod vidím v plytvaní. Preto odporúčam liberalizáciu v doprave. Hoci verejná doprava funguje na regulovanom trhu, poctivá konkurencia a súťaž aj na regulovanom trhu výrazne obmedzí plytvanie. Ale to neznamená koniec príspevku na rozdiel. Iba koniec plytvania.

Viliam Majda

Viliam Majda

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pôsobil som ako ekonomický riaditeľ DPB, ako finančný manažér ZŤS Námestovo a ako hlavný stratég ZSSK. Momentálne realizujem svoje projekty pre Mesto Vrútky. Vždy hľadám logické a rýchle riešenia. Ak sa dá, tak aj jednoduché. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

147 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
INESS

INESS

109 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu