Pokračovanie - Verejná doprava je služba so silným prvkom sociálnosti.

V minulosti podobne ako ostatné služby verejná doprava začínala trhovo. Vodná doprava (najstaršia) slúžila hlavne na prepravu tovaru. Popri tom sa zviezli aj cestujúci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Obchodníci využívali povozy na prepravu tovaru medzi trhmi a niekedy odviezli aj pocestného. Zadarmo či za protihodnotu. Dostavníky vozili okrem cestujúcich poštu a malé zásielky. Prvé vlaky vozili tovar. Cestujúci sa postupne dostávali do nákladných a neskôr do osobných vozňov, keď podnikatelia našli trhový potenciál v osobnej doprave medzi ekonomickými centrami.

Začiatkom 20. storočia sa začal tvoriť systém osobnej dopravy ako príspevkovej inštitúcie s cieľom uspokojiť mobilitu čo najviac ľudí. Štáty v Európe prevzali od polovice 20. storočia plnú finančnú zodpovednosť za verejnú dopravu. Tá sa dostávala postupne pod tlak individuálneho motorizmu (kvalitné cesty, klesajúca cena automobilov, rastúca kúpna sila).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V sociálne orientovanej západnej Európe začali oproti USA s príspevkom na rozdiel do dopravy skôr. Železnice boli znárodené a financované zo štátnych rozpočtov po krachu železničných podnikateľov a pre snahu zachovať železnicu ako strategický systém pre prepravu armád a ich materiálu. Nakoniec sa európskymi smernicami zaviedlo oddelené financovanie infraštruktúry a dopravy. Nesmú byť krížové príspevky na rozdiel medzi osobnou a nákladnou dopravou a údržbou tratí. Autobusová doprava, ktorá často začínala ako súčasť železničného podniku, sa postupne osamostatňovala, ale príspevok na rozdiel poberá tiež.

SkryťVypnúť reklamu

Trh a príspevok na rozdiel

Cesty sa budovali z verejných zdrojov. Richtár vyhlásil na niektorý deň povinnosť a občania museli na danom mieste vlastným náradím vyrovnávať terén alebo stavať most. Ľudia robili bez odmeny, lebo to bola cesta aj pre nich a stavali sa tam, kde to vyžadovalo obyvateľstvo.

Budovanie tratí začalo ako súkromná aktivita v období priemyselnej revolúcie. Ale nakoniec zaúradoval trh. Privátne železničné spoločnosti skrachovali a funkciu vlastníka prebral štát.

Hlavným faktorom poklesu tržieb bol konkurenčný boj medzi tými, ktorí svoju produkciu realizovali s minimálnou potrebou dopravy a tými, ktorí potrebovali viac dopravy. Vzájomne sa donútili v konkurenčnom boji hľadať alternatívy bez železníc. Preto súkromné železnice zostali iba tam, kde bol dlhodobý vzťah medzi miestami ťažby surovín a miestami ich zhodnotenia. A len pokiaľ vývoj nevytlačil danú surovinu z trhu. Alebo dokiaľ preprava suroviny dokázala pokryť náklady na prepravný proces a údržbu trate. Ak nepokryla, úlohu železnice prebrala cesta.

Viliam Majda

Viliam Majda

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pôsobil som ako ekonomický riaditeľ DPB, ako finančný manažér ZŤS Námestovo a ako hlavný stratég ZSSK. Momentálne realizujem svoje projekty pre Mesto Vrútky. Vždy hľadám logické a rýchle riešenia. Ak sa dá, tak aj jednoduché. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu