reklama

Československý klenot (časť 2.) – TATRA 77

Tak som tu po druhý raz s Tatrou – o niekoľko rokov mladšou sestrou kopřivnického modelu 80, o ktorom som písal minule. Sme v dobe, kedy v Nemecku o všetkom rozhoduje jeden muž – Adolf Hitler. Pod jeho vedením sa v Nemeckej ríši začína s výstavbou diaľnic, rýchlostných ciest, ktoré otvárajú brány novému druhu automobilov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tieto automobily sa môžu pohybovať oveľa rýchlejšie, než tie, ktoré boli odkázané jazdiť po bežných cestných komunikáciach. Na rýchlu prepravu z bodu A do bodu B po nablýskanom novom asfalte je ale treba taký automobil, ktorý by bol schopný vyvynúť takú vysokú rýchlosť a zároveň hýčkať svojich pasažierov v naprostom luxuse a bez strachu o život. Presne preto sa zrodil model Tatra 77, automobil s kvapkovitou aerodynamickou karosériou a s aerodynamickým odporom vzduchu fascinujícich 0,37. Bola to teda vôbec prvá Tatra, ktorá započala dynastiu aerodynamických automobilov z Kopřivnice, ktoré doslova dobyli v nasledujúcich desaťročiach svet. Pri zrode legendárnej „sedemdesiatsedmičky“ stáli v popredí dvaja muži – Hans Ledwinka, v tej dobe už dlhoročný šéfkonštruktér Tatry, a mladší, iba rodiaca sa „hviezda“, ing. Erich Übelacker. Tento mládenec, po úspechoch s Tatrou 57 a košstrukciách prvých prototypou vozov s motorom vzadu, významnou mierou prispel ku vzniku a celkovej podobe a konštrukcii nového automobilu. Idea využitia vzduchom chladeného motora bola prítomná už pri samotnom počiatku –teda u prvných prototypov- , hlavně preto, že vzduchom chladené motory Tatra boli osvedčené a spoľahlivé. Na druhú stranu prišli problémy, pretože síce boli motory dobré a spoľahlivé, ich umiestenie pred kabínu však znamenalo pre cestujúcich vnútri hluk a zápach benzínu od motora. To sa nakoniec vyriešilo relatívne jednoducho – konštruktéri presunuli motor za kabínu až za zadnú nápravu. Tatra 77 tak bola na svete. Verejnosti sa predstavila na pražskom autosalóne v marci roku 1934. Novinka, prvý aerodynamický sériovo vyrábaný automobil na svete, vzbudil obdiv a rešpekt mezi laickou verejnosťou aj mezi svetovými odborníkmi. Tatra svojím konceptom sériového aerodynamického automobilu predbehla väčšinu svetoznámych automobiliek o desaťročia. V tomto kontexte treba spomenúť koncept Tatry V570, na ktorom spoločne pracovali Ledwinka a maďarský inžinier Paul Jaray už na počiatku 30-tych rokov. Kvapkovitý design auta pre všetkých ale ostal len v podobe konceptu, lebo vedenie automobilky sa tento koncept rozhodlo využiť pri stavne niečoho omnoho luxusnejšieho a extravagantnejšieho – modelu 77. Jediný výrobca, ktorý sa priblížil svojím designom “tatrovke” bol v rovnakom roku Chrysler s modelom Airflow. Relatívne malá kopřivnická automobilka bola na vrcholu. Na cestách se zrazu objavil futuristický zázrak, ktorý všetci obdivovali. Karoséria dovoľujúca šesťsedadlovú konfiguráciu bola tvorená drevenou, oplechovanou kostrou. Jednalo sa o prvú samonosnoú karosériu, ktorú Tatra vyrobila. Aerodynamika bola braná naozaj smrtelne vážne, z karosérie zmizli kľuky aj kĺby dverí, ktoré následne boli integrované do karosérie. Zapustené blatníky nerušili celkový výzor vozu. Jednalo se vskutku o naprostú súhru všetých prvkov karosérie a preto výsledný produkt vyzeral až nadpozemsky ladne. V mnohom mi konštrukcia tejto tatrovky pripomenula film “Letec”, kedy sa DiCaprio ako známy letecký priemyselník Howard Hughs snažil postaviť dokonale aerodynamické lietadlo. Ale späť k Tatre. Zatiaľ čo typ chladenia motora bol po vyriešení problému s hlukom jasný, tatrováci ešte museli popremýšľať motor o koľkých válcoch použijú. Tatra dovtedy u svojich modelov využívala iba dve varianty – šesťválce, alebo dvanásťválce (pri výrobe najprestížnejších vozidel) Teraz však ani jeden motor pre nový krížník diaľnic akosi nesedel. Prišla doba motorov s ôsmimi válcami. Zdvihový objem bol 2973 cm3. Dvojitý karburátor Zenith 36 DIB dostal z motora výkon 44 kW pri 3500 ot./min. Pre každú radu válcov pribudol jeden ventilátor, poháňaný remeňom priamo od klikového hriadeľa. Štvorstupňová mechanická prevodovka bola doplnená o suchú jednolamelovú spojku značky Komet-Mecano. Vykurovanie vozidla bolo vyriešené odváďaním teplého vzduchu priamo od motora do kabíny. Hoci výkon 44 kW bol žalostný, vďaka toľko spomínanej aerodynamike, o ktorej už určite viete že zohrala u tohto auta naprosto kľúčovú a hlavnú rolu, mohla 77-ka dosahovať slušnej už nie tak žalostnej rýchlosti 150km/h. Je všeobecne známe, že žiadne dve vyrobené 77 nie sú totožné, pri každom vyrobenom kuse šiel totiž vývoj dopredu a preto se karosérie líšia (umiestnenie lapačov vzduchu, reflektorov, riešenie predného skla, atď.). Existuje niekoľko zaujímavých kusov už tak dosť zaujímvej Tatry 77, ktoré stoja za zmienku. Napríklad sa jedná o jeden kus „sedemdesiatsedmičky“, ktorá mala tyč riadenia namontovanú v strede pozdĺžnej osy voza. Vďaka tomuto riešeniu sedeli dvaja spolujazdci vpredu po oboch stranách vodiča. Taktiež vzniklo niekoľko vozov s otvárateľnou strechou. Napriek tomu, že sa táto prevratná novinka vyrábala iba jeden jediný rok (1934-1935; potom prišla modernizovaná verzia 77a), majiteľa našlo 95 kusov (neskoršej verzie 77a bolo vyrobených až 145 kusov). Tatra 77 bola taktiež ako jediný v Českoslovenku vyrábaný automobil zaradená v roku 1997 do súťaže „Car of the century“ (Auto storočia). Objavila sa medzi stovkou vozov výrobcov tých najzvučnejších mien ako Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Ferrari atp. V odbornej mezinárodnej komisii hodnotilo 135 automobilových novinárov z celého sveta. Hoci nakoniec nebola úplným víťazom, jej nominácia len podtrhla nám známu skutočnosť – jedná sa o bezkonkurečný československý klenot. [/content>

Viliam Ostatnik

Viliam Ostatnik

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent a príležitostný, bezvýznamný "spisovateľ". Mám rád poznávanie, filozofiu, umenie, autá, prírodu a svetový mier. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu