Československý klenot (časť 1.) – TATRA 80.

Výrobou modelu 80 sa kopřivnická Tatra zaradila do nejvyššej spoločnosti automobilového priemyslu vtedajšej doby. Kľudne by sme ju mohli titulovať ako československý Rolls-Royce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Všetko započalo v roku 1932 kde inde, než v Kopřivnici. Tatrovka sa rozhodla postaviť auto skutočne extra kalibru (poverenie pre kopřivnickú automobilku neprišlo totiž z úplne ordinárneho miesta – ak teda nebudeme Pražský hrad považovať za odinárny; malo dôjsť k výrobe reprezentatívneho vozidla pre hlavu štátu). Samotný vývoj naznačoval, že výsledok bude impozantný – tatrováci ho začali s tým, že bude použitý vodou chaldený dvanásťválec (prvý krát a zároveň aj naposledy, čo Tatra namontovala motor tejto kombinácie do svojich výrobkov). Tento motor vznikol spojením dvoch šesťválcových jednotiek zo skoršej Tatry 70. Objem 5990 cm3 sa pre Tatru taktiež stal už potom nikdy neprekonanou hranicou. Obludný motor bol navyše preplňovaný dvojicou karburátorou značky Zenith Invers 36 DV I. Pre novovzniknutý automobil to znamenalo v tej dobe skvelý výkon – 89kW (cca 120 koní) pri 3000 ot/min., ktorý „osemdesiatke“ zaručoval na vtedajšie pomery skoro až stratosférickú maximálnu rýchlosť 140km/h (pamätajme na to, že sa jedná o limuzínu s váhou skoro dve a pól tony!). Vzhľad 80ky ovplyvnil neprekvapivo predchádzajúci model Tatra 70 a jeho neskoršia modernizovaná verzia 70a, hlavne preto, že model 80 sa vyrábal práve v období medzi týmito dvoma vozmi. Charakteristicky tvarovaná maska chladiča mala termostaticky ovládanú miežku. Ako som už vyššie spomínal, vznik automobilu mimo iného započala hlavne výzva od Správy domu prezidenta Československej republiky. Tá kúpila Tatru 80 v špeciálnej verzií landaulet (limuzína s otvárateľnou zadnou časťou; charakteristická pe hlavy štátov, využívaná ideálne pre ceremónie, prehliadky, atď.) pre prezidenta T.G. Masaryka presne 30.6.1935. Napokon, karosérie pre každý modelu Tatry 80 boli "šité" na mieru presne podla individuálnych predstáv a prianí každého zákazníka, či už išlo o konfiguráciu limuzína, landaulet, alebo exotický kabriolet. Bez zbytočného preháňania môžme povedať, že sa jednalo o vozidlo vysoko exkluzívne. Cenou 195 tisíc českých korún (1932) si zaistila prvenstvo v rebríčku najdrahších vozidiel, ktoré Tatra za celú svoju históriu až po dnes vyrobila. Pre porovnanie, menší rodinný dom sa dal v tom čase v Československu zadovážiť za 50 tisíc KČs.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prezident Masaryk svoju „otvorenú“ Tatrovku využíval poctivo až do svojej smrti na zámku v Lánoch v septembri 1937. Masarykovým landauletom už nikdy potom žiadny prezident nejazdil, počas vojny bol uschovaný pracovníkmi prezidentskej kancelárie a po vojne sa stal jedným z najvýznamneších exponátou Národního technického muzea v Prahe. Služieb Tatry 80 v konfigurácií limuzína využíval aj minister a neskorší prezident Edvard Beneš. Automobilka vyrobila v rokoch 1930-1937 iba 22 kusov modelu 80, čo ibe podčiakuje jeho absolútnu exkluzivitu.

Nabudúce – Tatra 77.

Viliam Ostatnik

Viliam Ostatnik

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent a príležitostný, bezvýznamný "spisovateľ". Mám rád poznávanie, filozofiu, umenie, autá, prírodu a svetový mier. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,076 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu