s vykonanou opravou a nanovo nastriekaný, ani som netušil, že taký bude aj ten druhý. https://simon22.blog.pravda.sk/2017/10/25/black-hawk-v-kosiciach-stary-zmodernizovany-ako-novy-kus-je-prvy-zo-styroch/
Z môjho blogu vyberiem len pár údajov. V obchodnom registri je ale až od 10.1.2017 zaregistrovaná firma „Slovak Training Academy“s.r.o., ktorá sa pretransformovala z VOP Nováky a VOP Slovakia. Spoločníci sú veľkí hráči na zbrojárskom nebi, MSM GROUP a EAS Holding, predtým bol vo výpise ešte EXCALIBUR army spol. s.r.o., ktorý je vo vlastníctve jedného z najväčších zbrojárskych mágov v Čechách, ktorý sa za posledných pár rokov etabloval aj na Slovensku. Konateľom“ Academy..“ je Ing. Marián Goga., ktorý je zároveň menšinovým vlastníkom aj MSM GROUP. ( 2017) Prvý mal na chvoste registračné číslo N522AA, aj menej zdatnému človeku sa podarí nájsť údaje o danom vrtuľníku.
Teraz už pán Goga nie je konateľom, ním je od 25.7.2019 Ing. Halás z firmy European Air Services Slovakia s.r.o. so sídlom v Košiciach. Teraz „Academy“ patrí trom spoločnostiam: MSM GROUP s.r.o.( od 2015), CSG AEROSPACE a.s.( od júl. 2018) a EUROPEAN AIR SERVICES SLOVAKIA s. r. o.( od december 2018)
Registrácia v USA:

Vrtuľník dostal u nás registračnú značku OM – BHK.
Tento vrtuľník bol vyrobený v roku 1981, zmodernizovaný firmou Ariston ,ktorá mu dala „Glass Cockpit“ a vystavila ho v roku 2016 na výstave Heliexpo v Lousville. ( foto v prvom blogu)
paluba z výstavy 2016:

Všetky štyri vrtuľníky kúpila v USA firma International Defense and Aerospace Group“ so sídlom Glen Mills Road 272 Glen Mills PA 19342 USA, založila na Slovensku 30.mája 2017 firmu IDAG s.r.o. so sídlom v Bratislave (IČO 50930931). Firma sídli v USA v rodinnom dome. V Košiciach vzniklo v decembri 2017 medzinárodné výcvikové stredisko pre pilotov vrtuľníkov. Na Slovensku bude od decembra fungovať unikátne doškoľovacie stredisko pre pilotov vrtuľníkov. Študenti z celého sveta budú mať k dispozícii spolu 15 vrtuľníkov vrátane štyroch amerických typu Sikorsky UH-60 Black Hawk, ako aj špeciálny simulátor. „Výučba bude prebiehať v zmysle európskej legislatívy. Sme radi, že môžeme zabezpečovať teoretickú výučbu pre projekt STA, aj vďaka tomuto projektu môžeme pokracovať v dlhoročnej tradícii vzdelávania leteckého personálu v Košiciach, povedal Stanislav Szabo, dekan Leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach, ktorá na projekte spolupracuje.Hoci Ministerstvo obrany na tomto projekte neparticipuje, riaditeľ STA Juraj Lauš plánuje v blízkej budúcnosti ponúknuť možnosť využitia školiaceho strediska aj slovenskej armáde. (Aeport kocise 30.10.2017)
U nás však lieta so starším typom vybavenia kokpitu, ktoré obsahuje klasické prístroje a nie displeje. Prečo ho dala dodávateľská firma „ostaršiť“ vie len ona, asi pre zníženie ceny.

Na moje veľké prekvapenie druhý vrtuľník je ešte starší, priviezli ho do Košíc na ťahači 12.8.2019. Jeho výrobné číslo 80-23495 hovorí, že vrtuľník je vyrobený v roku 1980.
Jeho registrácia v USA:

Kto sa skrýva za firmou IDAG LLC, ktorá nakúpila vrtuľníky v USA a predala ich na Slovensko? Je to osoba známa v Čechách aj Maďarsku, ktorá dlhodobo podniká v zbrojárskom priemysle. Začínal však v médiách.
Kdo je Jan Obrman?
Jan Obrman se narodil v Praze roku 1961. Jeho rodina brzy odešla do Švýcarska a poté se usídlila v Německu. Následně Jan Obrman strávil různě dlouhé období ve Spojených státech a Kanadě. Po studiích historie a politických věd na Mnichovské univerzitě byl Jan Obrman zaměstnán v rádiu Svobodná Evropa jako analytik specializující se na politický, ekonomický a vojenský vývoj ve střední Evropě. Po revoluci v roce 1989 vyměnil Jan Obrman Mnichov za Prahu a podílel se na přemísťování organizačního sídla rádia Svobodná Evropa. V roce 1996 byl Jan Obrman zvolen administrativním ředitelem a členem výkonného výboru RFE/RL.
Od léta roku 1999 byl Jan Obrman generálním ředitelem TV Galaxie a připravoval projekt nové televizní stanice TV 3. Od 25. května 2000 stojí v čele nové televizní stanice TV 3.( zdroj Idnes cz)
Z médií prešiel do obchodu so zbraňami a leteckou technikou. Nebudem opisovať text, ktorý o ňom vyšiel na serveri investigace.cz. https://www.investigace.cz/drazsi-ale-nablyskane-czechoslovak-group-preprodala-madarum-stare-vrtulniky-za-trojnasobnou-cenu/
Myslím si, že po prečítaní tých riadkov sa nám skompletizuje aj obraz o našich „nových Čiernych Jastraboch UH60“ ktoré bude teraz prevádzkovať Heli Company s.r.o. a ich majiteľom je Slovak Training Academy. Tie vrtuľníky sú letu schopné, nepredstavujú žiadne bezpečnostné riziko. Napríklad povolenie letovej spôsobilosti má druhý vrtuľník podľa registra v USA do 31.8.2022, potom bude musieť byť na ňom vykonaná znova veľká údržba ( u nás sa to volalo generálna oprava). Predpokladám, že ich skutočný nálet od začiatku prevádzky bude niekde okolo 15 000-20 000 letových hodín. No dajme si ruku na srdce a povedzme si, kto by si z vás kúpil čo i len automobil z roku 1980-81 hoci by bol pekne nalakovaný a prešiel by veľkou opravou?? Ak by to bol náhodou výrobok z Ruska, všetci by sme sa takému obchodu riadne vysmiali.... Doviezť skoro štyridsaťročné stroje je dosť veľká odvaha.... Snáď bola ich cena natoľko prijateľná, že to v konečnom dôsledku stojí za to...