Stáva sa, že niekedy točím i volantom nákladného auta. Myslíte, že Renault je renomovaná značka? Asi áno, aj keď som bol nemilo prekvapený závadou, ktorá sa javí ako banálna, ale pri domyslení súvislostí je prekvapujúce, že tak stará firma montuje do aut časované nálože. Patrím k vodičom, ktorí nie sú celkom ľahostajní pri pohľade na poruchy hravo odstrániteľné vlastnými silami. Renault Midlum má päť rokov a najazdených okolo 350 000 km, čo pre nákladné auto vôbec nie je veľa. Už mu raz vyhorela kabeláž pod kabínou, a v značkovom servise veru nevedeli prečo, občas boli i problémy s brzdami resp. ABS, tiež nevedno prečo.
Teraz nesvietili brzdové svetlá. Banalita, ale nebezpečná, aj na pokutu - opravíme sami. Budú to poistky, konektory, skupinové svetlo, alebo veľmi nepravdepodobne káble. Samozrejme, boli to káble. Po mnohých meraniach a špendlíkoch v izolácii na osem metrovej trase sa ukázal problém v efektnom ukončení zväzku káblov v umelohmotnej, vrúbkovanej trubke. Elektrikári do podobných vťahujú drôty pod omietku skoro v každom dome. Po vytiahnutí zväzku drôtov som neveril vlastným očiam. Izolácia drôtov bola v pravidelných úsekoch akoby napílená pílkou. Niekde po vodič, inde bol vodič celkom prerušený.
Na obrázku č. 1 vidieť prerušený vodič v strednej ryhe, vpravo je obnažený, pokrytý medenkou. Evidentný účinok vibrácií podvozku a zadného nárazníku a neustále chvenie vodičov v relatívne tvrdej inštalačnej trubke (obr.2). Takýchto ukončení aj oveľa dôležitejších káblov je v aute toľko (obr.3 - ABS), že nemožno tušiť, kedy vám v lepšom prípade niečo odíde, v horšom začne horieť pod zadkom. Opravu som urobil značkovo – neznačkovo. Klasický, gumený, sedemžilový kábel a značkové dutinkové kontakty do konektoru skupinového svetla. To bola náhrada za celkom nepoužiteľné pôvodné káble v úseku troch metrov (obr. 4). Keby som bol vedel čo stoja dutinky (1ks 50,- Sk), bol by som sa iste i tu zachoval neznačkovo. Menil som ich dvanásť.




Načo to tu vlastne popisujem?
Možno, aby sa ma nejaký diskutér mohol opýtať na môj mindrák a odporúčal ma na servis.
Možno chcem iba odovzdať skúsenosť pre tých, ktorí nechcú byť ľahostajní a pri podobnom probléme mojou skúsenosťou získajú čas.
Možno je to pre tých, ktorí chcú predísť nebezpečným situáciam.
Určite by sa mohli zamyslieť výrobcovia, pretože takéto bomby je vidieť aj na mnohých iných značkách.
V každom prípade však chcem polemizovať s úvodným sloganom. Nie je to prvá ani ojedinelá skúsenosť, že značka a vysoká cena nemusí hneď znamenať kvalitu.