Bol som dnes v ŠEVT-e kopírovať nejaké dokumenty. Slabých 28 strán. Pani za pultom sa ma pýta, či si spravím kópie sám alebo to urobí za mňa. Vravím jej, že kým ja prídem na to, ako ich kopírka pracuje, ona to bude mať stokrát hotové. Tak som ostal stáť pred pultom a ona prešla s papiermi k o dva metre ďalej stojacej kopírke, nad ktorou visel plagát, pravdepodobne cenník. Nevenoval som mu pozornosť, veď čo môže stáť kópia? 10 - 15 centov? Zavážil aj hendikep potreby výmeny okuliarov za "čítacie". Chyba.
Pri blokovaní ma mierne zmrazilo. Cena 8,40 €. Pýtam sa, za čo? Aká je cena za jednu stránku? Pani odpovedá, že 0,30 €. Ale to je nejako veľa. Pani na to, že veď preto sa ma pýtala, či si budem kopírovať sám alebo to spraví ona. Keby som si kopíroval sám, tak by to stálo obligátnych 0,10 €, teda 2,80 € komplet. Vravím, ale to ste mi mohli vysvetliť tento rozdiel "v cene obsluhy", hlavne keď ste videli koľko toho treba kopírovať. Rozhodoval som sa len na základe otázky, či sa obslúžim sám alebo nie. A tu som sa dozvedel, že vraj to tak funguje (skoro) všade, kde sa kopíruje. Ak si kopírujem sám, mám tretinovú cenu, resp. obsluha je trojnásobne drahšia. Že to tak funguje (skoro) všade je naozaj výborný argument, lebo každý z nás chodí každý deň kopírovať, isto sa nenájde nikto taký, kto by nevedel o rozdiele ceny v prípade samoobsluhy a obsluhy personálom.
Chápem zmysel takého procesu - efektivita, ekonomika a pod. Chápem to aj napriek tomu, že v samoobslužných pokladniach v potravinách nemáme tovar lacnejšie len za to, že si ho nablokujeme sami. Zaujímavé by bolo zaviesť možnosť samoobsluhy aj v reštauráciách. Len mi, prosím, páni čašníci dopredu vysvetlite ako je to s cenou, keď sa ma budete pýtať, či si chcem objednané jedlo pripraviť sám alebo mi ho má uvariť kuchár... :)
Slniečko v duši...