Ani ryba, ani rak

Humphrey Appleby, stály tajomník Ministerstva pre administratívne záležitosti v britskom seriáli Jistě, pane ministře (Lynn - Jay, 2003), zabezpečoval neschválenie ministrom jemu nesympatického dokumentu tým, že doň zakomponoval slová ako „odvážny, „nepopulárny, „kontroverzný, „drahý či „vyžadujúci si veľa času, čo v skutočnosti znamenalo „prehraté voľby a „stratu voličských hlasov. A minister takýto dokument nakoniec skutočne neschválil. Slovo „odvážny sa spomína v úvode aj v závere recenzovanej príručky, keď sa ním autorky a autor prihovárajú čitateľom a čitateľkám. No je tento dokument naozaj taký odvážny? Metodickú príručku sexuálnej výchovy na druhom stupni základných škôl možno chápať ako konkrétny projekt nadväzujúci na publikáciu Sexualita a rodovosť (Lukšík - Supeková, 2003), ktorej spoluautorom je Ivan Lukšík a ktorá sa podrobnejšie venuje teoretickým východiskám a typológii, ako aj argumentácii v prospech konceptu otvorenej a liberálnej sexuálnej výchovy. Niektoré z týchto východísk a argumentov sú uvedené aj v príručke.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

ROVŇANOVÁ,Lenka - LUKŠÍK, Ivan - LUKŠÍKOVÁ, Ľubica (ed.). 2007. Metodická príručka presexuálnu výchovu na druhom stupni základných škôl. Bratislava : Spoločnosťpre plánované rodičovstvo. 154 strán. Dostupné na http://www.rodicovstvo.sk/sexedu_metodiky.htm.

Po obsahovej stránke pôsobí príručkamimoriadne odhodlane a moderne. Vodporúčanej a použitej literatúre sa nachádzamnožstvo feministických odkazov,nechýbajú kapitoly a podkapitoly venujúce sasexualite detí, sexuálnemuzneužívaniu, homosexualite a rodovým stereotypom. Kukaždej téme je ponúknutýchmnožstvo aktivít a hier, ktoré sú bohatýmzdrojom inšpirácií nevyhnutných kpracovaniu s takou citlivou témou, akou sexualita je.Príručka ponúkanadštandardné a na slovenské pomery ajprekvapujúco mnohostranné množstvoinformácií, ktoré idú výrazne nadrámec noriem stanovených učebnýmiosnovami Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (1998). Inými slovami,za publikáciou možno čítať úprimnú snahu a dobrý úmysel autoriek a autora.Obávam sa však, že práve nevyhnutnosť pohybovať sa v mantineloch vymedzenýchplatnými osnovami Výchovy k manželstvu a rodičovstvu spôsobili, že výslednápodoba, ktorá je v porovnaní s osnovami Výchovy k manželstvu a rodičovstvunaozaj odvážnym kompromisom, nie je ani rybou, ani rakom, a tak trochu opíjarožkom.

Je dôležité vedieť, že osnovy hovoria o „eticky správnych postojoch, názoroch apresvedčeniach", ktoré deti musia mať, aby „vedeli správne hodnotiť vzťahymedzi pohlaviami, vzťahy v manželstve a v rodine" (s. 9). O sexe osnovy hovoriaako o „rozmnožovacom akte" alebo „rozmnožovacom procese" a o tzv. pohlavnýchorgánoch ako o „rozmnožovacom ústrojenstve", dokonca nastoľujú „požiadavkupohlavnej zdržanlivosti (pohlavnej abstinencie) v období dospievania akopodmienku udržania a posilňovania sexuálneho a reprodukčného zdravia" (s. 10).Takto uplatňovaný a nastoľovaný povinný heterosexistický diskurz logicky produkuje učebnice a príručky, ktoré skúmala MonikaBosá v monitoringu učebníc sexuálnej výchovy, zameranom na rodové stereotypy (Bosá, 2002).

Napriek tomu, že autorky a autor museli do príručky zapracovaťnároky osnov,podľa môjho názoru kopírovanieheterosexistického diskurzu v príručke nie jespôsobené len dozorom povinnej heterosexuality osnov, aleaj neopatrnýmiformuláciami v texte, ktoré si v mnohýchprípadoch protirečia. V úvode autorkya autor píšu, že deti „by nemali byťnútené prispôsobiť sa normám vsexuálnejoblasti" (s. 10), neskôr však spomínajú lenvývin heterosexuálnych partnerskýchvzťahov: „V období puberty sa zvyšuje záujemo opačné pohlavie." (S. 35.) Ak najednej strane autorky a autor prevzali a do príručky zapracovalichápanierodových stereotypov z Rodovo citlivejvýchovy (Bosá- Minarovičová, 2006), na strane druhej je v časti oanatómii a fyziológii ženských pohlavnýchorgánov zdôrazňovaná ich biologickáfunkcia pre potenciálne materstvo, a sexualita ženy je takprezentovaná akovýhradne reprodukčná. Kým tzv.vonkajším orgánom (pysky, klitoris, pošva)súvenované štyri vety, oveľa väčšie množstvotextu sa venuje tzv. vnútornýmorgánom (vaječníky, vajíčkovody, maternica) -akoby „tam", „vo vnútri",existoval „vnútorný zmysel" existencie žien. Kženským pohlavným orgánom súzaradené aj „ženské prsníky", pričom sazdôrazňuje, že ich „hlavnou funkciou jedojčenie novorodenca" (s. 46). Naopak, v časti omužských pohlavnýchorgánoch sa delenie na „vnútorné" a„vonkajšie" neuplatňuje vôbec,nespomínajúsa ani prsníky a ani náznakom sa témounestáva potenciálne otcovstvo. Príručkasa nevyhla ani hierarchizácii častí tela v rámcifyziológie tak mužského, akoaj ženského tela, a nevyhla sa jej ani v rámciporovnávacieho protikladumužského a ženského tela. „Dôležitousúčasťou ženského tela sú prsníky" (s.46), píše sa v príručke a je to jedinémiesto v texte o anatómii a fyziológiiženského tela, kde sa prívlastok„dôležitý" stretáva s niektorou časťouženského tela. Akoby sa autor alebo autorka tohto výrokunechali uniesť a prsiana ženskom tele považovali za dôležitejšie ako jehoostatné časti. Klitoris jeoznačený ako „malý citlivý orgán" (s.45) a žaluď penisu už ako „veľmi citlivý"(s. 47), pričom príslovka „veľmi" sa nevyskytuje vsúvislosti so ženským telomvôbec, a to aj napriek tomu, že počet nervovýchzakončení klitorisu by sirovnako nárokoval označenie „veľmi citlivý"(viacero zdrojov uvádza, žeklitoris má viac nervových zakončení ako žaluďpenisu). Ak príručka v úvodeupozorňuje na nedostatočné vedomosti detí o sexe asexualite, obávam sa, že vtomto bode - ako v nadstavbe učiva prírodopisu o anatómiiľudského tela -zlyhala. Ak v súvislosti s prehodnocovanímzastaralých postojov veľmioceňujem výrok, že masturbácia je „intímnou(súkromnou) záležitosťou" (s. 48),je vecou osobného vkusu („niektorí ľudiamasturbujú, iní nie" /s. 48/) namiestovýroku, že „masturbácia je hriech" či„masturbuje každý či každá", tak v častio anatómii a fyziológii mi chýba zmienka ointímnom a osobnom rozhodnutí voveciach materstva či svojho tela. Esencialistickáinterpretácia anatómiefyziológie muža alebo ženy a vnucovanie materstva nezohľadňujeexistenciu žien,ktoré nemôžu alebo nechcú byť matkami; ďalej napr.tých, ktoré majú malé alebožiadne prsia, alebo aj transsexuálnych ľudí, gejov,lesieb. Ako taká je vrozpore s princípmi rodovo citlivých prístupov.Stačí si spomenúť na ErikaLakatošovie z Vyvolených, aby bolo jasné, že aj„ženské prsníky" môžu byťzáležitosťou viac osobného vkusu a rozhodnutia akopohlavia alebo biologickýchfunkcií.

Aj keď sa homosexualite venujesamostatná podkapitola, análny a orálny sexalebo jeho ďalšie variácie nemajú vpríručke miesto a prezentovaný sexuálny stykmá heterosexuálnu povahu. Vpodkapitole o sexuálnom styku sa dokonca nepoužíva rodovoneutrálny slovník,ktorý sa inak v príručke uplatňuje a namiesto partnerovalebo partneriek súspomínaní len „partneri" (s. 55). Príručkanaznačuje, že „existujú iné spôsobydosiahnutia orgazmu" (s. 54) a jediné miesto, na ktorom saspomína „análnystyk", je v časti o „negatívnych vplyvochnávykových látok na sexuálnesprávanie", kde sa - zaradený do„rizikovejšieho správania v sexuálnejoblasti"- nachádza hneď vedľa „vynúteného styku" (s.55). V tejto časti sa nachádzakuriózna tabuľka (s. 56), ktorá naznačuje, ževážne partnerstvá, v ktorých jedôležitá vernosť a ktoré smerujú kmanželstvu, majú mladí ľudia konzumujúcilegálne drogy, ako nikotín a alkohol. Máz toho vari vyplývať, žetíto mladí ľudia sa v sexuálnej oblastinesprávajú rizikovo? Dalo by sa z tohousudzovať, že nikotín a alkohol vplývajú nasexuálne správanie mladých ľudípozitívne, čo v podkapitole nazvanej Negatívny vplyv návykových látok nasexuálne správanie považujem za paradox.

Zvyšná časť príručky sa venujedôležitým témam, akými súantikoncepcia,prevencia v oblasti sexuálne prenosných infekcií achorôb a najmä prevenciasexuálneho zneužívania. Tejto téme sa venujepomerne rozsiahla samostatnákapitola a jej spracovanie považujem za veľmi prínosné,keďže sexuálnezneužívanie je na Slovensku ešte stálezabudnutá téma. Podkapitola ointerrupcii sa orientuje skôr politicky a filozoficky,predstavuje hnutia „prolife" a „pro choice" a zdôrazňuje rizikáspojené s podstúpením zákroku tzv.umelého prerušenia či ukončenia tehotenstva. Chýbav nej prehľad metód apraktík, ako, kedy a za akých okolností apodmienok sa interrupcie vykonávajú.Tento nepomer je zjavnejší v porovnaní spodkapitolou venovanou antikoncepcii,v ktorej však chýbajú aspoň základnéinformácie o tzv. „pilulkách prvejpomoci", ktoré môže predpísať aj obvodnálekárka či obvodný lekár. Príručka saobmedzuje len na výstrahu, že postkoitálna antikoncepcianie je vhodná napravidelné užívanie.

V porovnaní s inými publikáciami zaoberajúcimi sa sexuálnou výchovou, ktoré sami dostali do rúk alebo o ktorých som čítal v už spomínanej analýze Ženy amuži podľa učebníc (Bosá, 2002), pôsobí Metodická príručka sexuálnejvýchovy na druhom stupni základných škôl osviežujúco:Mapuje všetkydôležité témy a sprostredkúvakvalitný, v mnohých smeroch aj odvážny obsah,ktorý prekonáva viaceré tabu. V konečnomdôsledku je však obsah príručkyambivalentný,a nakoniec vyhovuje heterosexistickým osnovám Výchovy k manželstvu arodičovstvu. Pre tých, čo budú príručku čítať a používať, tu stále ostávaotázka: Je táto príručka odvážna dosť?



Literatúra

BOSÁ,Monika. 2002. Ženy a muži podľa učebníc. Bratislava : EsFem. Dostupné nahttp://www.esfem.sk/?action=fileDownload&idFile=78.

BOSÁ, Monika - MINAROVIČOVÁ, Katarína. 2006. Rodovo citlivá výchova.Bratislava : EsFem. Dostupné na http://www.esfem.sk/?action=fileDownload&idFile=94.

LUKŠÍK, Ivan - SUPEKOVÁ, Marianna. 2003. Sexualita a rodovosť.Bratislava : Humanitas. ISBN 80-89124-01-1.

LYNN, Jonathan - JAY, Anthony. 2003. Jistě, pane ministře. Praha :Aurora. ISBN 80-7299-060-8.

Výchova k manželstvu a rodičovstvu : učebné osnovy. 1998.Bratislava : Ministerstvo školstva SR. Dostupné na: http://www.statpedu.sk/buxus/docs//Pedagogicke_dokumenty/zakladne_skoly/osnovy/UO_Vychova_k_manzelstvu_a_rodicovstvu.pdf.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uverejnené v AspektIn - webzine záujmového združenia žien Aspekt 15. mája 2008

Jozef Vycpálek

Jozef Vycpálek

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent PdF UK, pracovník v NPDM Mixklub a streetworker v OZ Proti prúdu. Zoznam autorových rubrík:  Bakalárska prácaĽudiaMixklubNota BeneNezaradenéÚvahy

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu