Keď sa učiteľ učí...

Ján Amos Komenský kedysi povedal: „Ak sa má stať človek človekom, musí sa vzdelávať." Niečo na tom výroku asi bude... Veľa sa rozpráva a aj píše o tom, ako učitelia učia a neučia, ľudia ich hodnotia a kritizujú. Ale možno sa menej hovorí (a píše) o tom, ako SA učia učitelia. A učia sa vôbec?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Učiteľ sa môže vzdelávať rôzne. Hlavný dôvod, prečo sa väčšina učiteľov „vzdeláva" je jednoznačne kreditový systém. O čo ide? Celé je to založené na rovnakom princípe, aký je zavedený na vysokých školách. Máte určitý kurz či školenie, ktorý absolvujete a zakončíte ho skúškou alebo nejakým výstupom. Podľa rozsahu je za neho pridelený rôzny počet kreditov, najčastejšie však 10. Ak máte 3 roky praxe, môžete sa rovno prihlásiť na preskúšanie bez toho, že by ste sa zúčastnili jednotlivých prednášok. Treba sa ale poponáhľať, pretože táto možnosť tu už čo chvíľa nebude, a tzv. overenie kompetencií bude zrušené. „Skvelý" krok, pán minister! Podobne ako ten, že sa nebudú uznávať certifikáty z cudzích jazykov ako náhrada maturitnej skúšky... Ale o tom možno niekedy inokedy. Hlavný dôvod, prečo sa učitelia, a aj ja, zúčastňujú týchto školení, je ten, že po určitom počte kreditov (30) máte nárok na zvýšenie platu o 6 %. Ak získate 60 kreditov, plat nám bude zvýšený o 12 %. Poskytovatelia týchto školení sú zväčša metodické centrá, ktoré na mnohé z nich majú granty z EÚ. Počas školenia vyplníte dotazník, kde zisťujú jeho kvalitu a prínos. Okrem iného tam píšete dôvod, prečo ste sa pre dané školenie rozhodli. Moja odpoveď je vždy KREDITY, a hľadať nejaký iný dôvod je ťažké. Pravdupovediac, školenia niekedy nestoja za veľa...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú ale aj iné a omnoho efektívnejšie metódy ako sa niečo učiteľ naučí. Prvý z nich je spätná väzba od študentov. Ja dávam na konci každého školského roka žiakov anonymný mini dotazník, kde od nich žiadam, aby mi napísali plusy a mínusy našich hodín. Je to skvelé, pretože pohľad žiakov je od pohľadu učiteľov častokrát úplne odlišný. Takto som sa od žiakov naučil veľa. To, čo je dobré ostalo, a to čo je zlé sa snažím zmeniť. Okrem toho vnímam ako skvelú spätnú väzbu, keď mi sami žiaci prídu povedať, že toto a toto sa im páčilo či nepáčilo alebo prídu s nejakým konkrétnym nápadom. Žiaľ, takých žiakov je málo. Asi sa boja, nie sú totiž zvyknutí „kritizovať" učiteľa. Druhá vec je, že veľa učiteľov to naozaj ako kritiku berie a nedokážu si z nej nič vziať. Jedna žiačka mi poradila konkrétne formy a metódy, ktorými môžem zlepšiť a zatraktívniť svoje hodiny. Neváhal som ani chvíľu a vyskúšal ich. Osvedčili sa skvele a zaujmú žiakov všetkých ročníkov. Jedna z nich je používanie tabuliek s fixkami, s ktorými žiaci pracujú na hodine. Sú to tabuľky veľkosti A5, na ktoré sa píše fixkami, ktoré sa dajú zotrieť. Každý žiak má jednu tabuľku a táto metóda slúži na opakovanie učiva či pri jeho vysvetľovaní. Preberieme si napríklad obehovú sústavu. Žiakom rozdám tabuľky, a poviem im: „Nakreslite, ako vyzerá červená krvinka." „Koľkými časťami je tvorené srdce vtákov," alebo, „Napíšte P/N, podľa toho, či je dané tvrdenie pravdivé alebo nie." Poviete si, nič svetoborné, ale podľa mňa je to skvelé, pretože sa zapoja všetci žiaci, a čo je najlepšie, ROZMÝŠĽAJÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho som sa tento rok zapojil do mentoringového programu neziskovej organizácie LEAF. Je to jedna z najlepších vecí, ktorých som sa v rámci vzdelávania učiteľov zúčastnil. Podstata tkvie v tom, že niektoré hodiny navštevuje mentor, ktorý hodnotí to, ako učíte. Podľa toho, ako sa na hodine správate, ale aj podľa toho, ako reagujú žiaci. Súčasť toho je aj dotazník pre rodičov a pre žiakov. Počas návštev mojej mentorky na hodinách biológie som sa naučil hrozne veľa. Aj to, že hodina má byť o žiakoch, a nie o učiteľovi. Teda, že decká na hodine majú byť vtiahnuté čo najviac do toho, čo sa na hodine deje. Sprístupňovanie nového učiva treba stavať na tom, čo žiaci vedia! A oni toho vedia naozaj veľa!!! Nikdy nebudem súhlasiť s tvrdením, že žiaci sa nechcú učiť. Iste, sú aj takí, ale je ich minimum. Mentoringový program je super, a každý učiteľ, ktorý takúto možnosť odmietne, by mal zvážiť, či sa chce takémuto povolaniu naozaj venovať. Ja som ju využil a určite by som do toho išiel znova!

SkryťVypnúť reklamu

Tento školský rok ešte neskončil a ja neviem, či som lepší učiteľ, to nech posúdia žiaci, ale už teraz môžem zodpovedne napísať, že som sa od septembra naučil hrozne veľa. Najmä vďaka mojim žiakom a mojej mentorke, ktorým za to ďakujem. Tak ako som príslovím začal, tak ním aj skončím: „Každý, kto mi lichotí, je mojím nepriateľom. Každý, kto ma kritizuje, je mojím učiteľom."

Peter Wetzler

Peter Wetzler

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tak v prvom rade som učiteľ biológie,rád propagujem dobré a kritizujem zlé. Milujem cestovanie, po Slovensku a po svete a v neposlednom rade si rád pochutnám na dobrom jedle. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSlovenskoŠkolstvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

143 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu