Prečo (ne)kúpiť zrkadlovku - Objektív

V predchádzajúcom článku som sa venoval všeobecnému rozdeleniu fotoaparátov s dôrazom na zrkadlovky, ktorých najdôležitejšia časť je objektív. Tak chcem priniesť základné rozdelenie a špecializácie jednotlivých kategórií, ich použitie v praxi, už len preto že kúpa zrkadlovky je vždy tou najmenšou časťou pre toho kto sa chce venovať fotografovaniu výraznejšie. Cena objektívov častokrát niekoľko násobne presiahne cenu samotného tela zrkadlovky, zasa na oplátku dajú fotky dobrej aj best kvality, pri zlom výbere aj zlé až úplný odpad fotiek. Základným pravidlom vždy je a ostáva že nie technika, ale fotograf a jeho prst, oko a duša robí fotografiu zaujímavou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Objektívy

Objektívy vyrábajú všetci značkový výrobcovia zrkadloviek svojej vlastnej značky vo výbornej až vynikajúcej kvalite, ktoré zaručujú bezproblémový chod s tou konkrétnou značkou. Ale existujú výrobcovia tretích strán ktorý znamenajú výrazne lacnejšiu, kvalitatívne zlú, dobrú ale aj vynikajúcu voľbu. Väčšinou od tretích strán sú objektívy v dobrej a vynikajúcej kvalite za oveľa menej peňazí ako priamo od originálneho výrobcu. V globále sa netreba báť kvality výrobkov tretích strán, jedna sa vždy o kvalitu výbornú, technicky vyspelú výrobu, len v lacnejších podmienkach a neplatenie za „značku". Často sa stáva že objektív s konkrétnymi vlastnosťami „zoomom" stabilizáciou a podobne sa vyrába pre každú značku fotoaparátov zvlášť. Preto dať pozor pri kúpe, lebo objektív určený na konkrétnu značku väčšinou nepôjde nasadiť na značku inú. Ďalšia filozofia tretej strany výrobcu je vyrobiť objektív s univerzálnym závitom, a na konkrétnu značku predávať lacný konverzný krúžok. Pri tomto type sa väčšinou príde o niektorú vlastnosť objektívu, ako je automatické zaostrovanie, nastavovanie clony a pod.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ohnisková vzdialenosť

Je jedným určujúcim a dôležitým parametrom. Udáva sa v milimetroch a udáva sa aký uhol pohľadu bude fotoaparát mať. V skratke, čím menej mm objektív má, tým väčší uhol je v zábere a tým viac sa do obrázku vojde, a naopak, čím viac mm, tým menší uhol a menej sa na fotku vojde (tvz. Zoom). Pri prepočte na kinofilmový obrázok je ľudskému oku najbližšia hodnota okolo 50mm ohniskovej vzdialenosti, všetko pod nazývame širokouhlým a nad túto hodnotu teleobjektívom. Väčšina „lačnejších" zrkadloviek má menšie políčko, CMOS čip, a každý výrobca udáva tvz. Crop faktor. Je to číslo pri Nikon, Sony, Pentax 1,5x,Canon 1,6x, 4/3 systém má 2x. Znamená o koľko krát treba vynásobiť ohniskovú vzdialenosť aby bol prepočet ohniskovej vzdialenosti na filmové políčko. Fotoaparáty full-frame majú čip v plnej veľkosti kinofilmového políčka a ohnisková vzdialenosť sa neprepočítava.

SkryťVypnúť reklamu

Pevný objektív (Pevné sklo)

Sú základným typom objektívov používaných prakticky od vzniku fotografie. Ich konštrukcia je v podstate veľmi jednoduchá, a dosahujú vynikajúce optické vlastnosti. Minimalizácia optických vád je samozrejmosť už len z jednoduchej konštrukcie. Nevýhoda je, že treba mat veľa týchto skiel aby človek pokryl celu škálu fotografických námetov. Existujú sklá špeciálne, univerzálne, normálne ale aj teleobjektívy. V konštrukcii čisto optických skiel (šošovky), ako aj kombinácie optického skla a zrkadla (fungujúceho podobne ako hvezdársky ďalekohľad).

Pevný objektív - Rybie oko (okolo 10mm), špeciálne použitie

SkryťVypnúť reklamu

Rybie oko je špecifický druh objektívu ktoré výrazne skresľuje, pripadne deformuje výsledný obraz. Fotografia vyzerá ako keby pohľad cez „kukátko" na dverách. Čo je ale praktická stránka objektívu. Majú veľmi široký uhol záberu až okolo 180 stupňov. Takže niekedy si treba dávať pozor aby si fotograf nevyfotil vlastne nohy J. Vhodné pre zvýraznenie zaujímavej perspektívy rybieho oka, deformácii horizontu, budov, alebo vhodne na veľmi zaujímavé efekty na fotenie ktoré sú veľmi blízko objektívu a potrebu fotograf zachytiť čo najviac okolia. (napr. detaily auta, interiérové fotky miestnosti umelo zdeformované, krajinky, produktová fotografia atď.)

SkryťVypnúť reklamu

Pevný objektív - Širokouhlé objektívy (okolo 20-40 mm)

Napriek tomu že uhol záberu je aj tu obrovský až okolo 160 stupňov, tento typ objektívu už neskresľuje ako rybie oko. Fotografické línie ostávajú rovné a najvhodnejšie sú na fotografovanie interiérov či krajinkárskych fotografii. Hĺbka ostrosti aj pri tomto type je stále veľká a nevhodná na fotenie portrétov.

Pevný objektív - Normálne objektívy (okolo 50mm)

Tento typ objektívov je najbližší videniu ľudského oka, a vlastne tým pádom absolútne univerzálny na akékoľvek použitie, s výhodami aj nevýhodami a nedokonalosťami zobrazenia a „ohniskovej vzdialenosti" ľudského oka. Tá výhoda spočíva v tom že akákoľvek fotografia bude ľudskému oku najprirodzenejšia a najoptimálnejšia lebo je podobná presne tomu čo každý z nás v reáli vidí. Konštrukcia týchto objektívov býva veľmi jednoduchá, kvalita fotiek úžasná,. Ľahko dostupné v rôznej cenovej hladine. A vhodné už aj na portréty.

Pevný objektív - Teleobjektívy (nad 85mm)

V podstate sa jedná o univerzálny pojem objektívov s väčšou ohniskovou vzdialenosťou malým uhlom záberu, ktoré v určitých podmienkach laicky povedané slúžia ako ďalekohľad alebo priblíženie fotografovaného objektu „do obrazu" Vzniká výrazný dojem priblíženia fotografovaného objektívu. Vhodné sú na použitie vždy ak chceme fotografovať z väčšej vzdialenosti iba časť fotografickej scény, typicky automobilové podujatia, ale aj príroda, zver. Konštrukčne sa vyrábajú objektívy so šošoviek (70, 80, 100, 150, 250, 300, 800 mm atď.) alebo zrkadlové objektívy. Kde sa konštrukcia kombinuje s odrazom zrkadla a šošoviek, tieto objektívy sú veľmi ľahké, ich konštrukcia je podobná hvezdárskym ďalekohľadom a používajú sa na veľké ohniskové vzdialenosti (300, 500, 600, 800 mm) nevýhoda je, že cez odraz na zrkadle sa výrazne stráca kresba a vykreslenie detailov, zvyšuje neostrosť, väčšinou len manuálne zaostrovanie a zvláštny bokeh.

Pevný objektív - Makro objektívy

V tomto prípade ešte úplne nemusí znamenať že ak má objektív nad 70mm už je teleobjektív, existuje ešte kategória makro objektívov ktoré sú špeciálne určené na fotografovanie zblízka, v malou hĺbkou ostrosti a zásluhou špeciálneho usporiadania optických členov majú malú hĺbku ostrosti a zobrazujú obraz 1:1. To znamená že reálna veľkosť fotografovaného objektu sa na čip prenáša v rovnakej veľkosti. Preto sú vhodné na špeciálne fotografovanie rôznych makro obrázkov hmyzu a jeho detailov, či portréty. Ohniskové vzdialenosti sú pri najmenších 50,60mm, na detaily hmyzu kvetiniek a portrétov 90, 100mm a na veľmi blízke detaily a štúdie štruktúry malých objektov okolo 150mm


Univerzálne objektívy - „zoomy"

Univerzálny objektív prakticky neexistuje,. Zatiaľ skutočne ešte nikto nevymyslel a pravdepodobne ani nevymyslí objektív konštrukcie 5mm-1000mm, so svetelnosťou 1a jednou šošovkou, pri váhe do 500g a cene do 800€. Napriek tomu existujú objektívy s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou. Dnes pri klasických digitáloch zaužívané slovo zoom, Kde určuje jeho veľkosť x-násobné zväčšenie. Avšak pri zrkadlovkách konkrétna ohnisková vzdialenosť. Tieto objektívy sú univerzálne, stačí často mať jeden maximálne 2ks a fotograf je schopný fotografovať absolútne akúkoľvek udalosť. Nevýhoda je samozrejme zložitá konštrukcia, tým pádom predpoklad na pokazenie už aj tak drahého foto vybavenia a horšia kvalita fotografií s viac optickými chybami ako pri pevných sklách. Hodnoty zoomov sú široké. Kvalita od úplne najlacnejších "základákov" až po veľmi kvalitné a hodne drahé profi kde optická kvalita je podobná ako pri pevných sklách. Ohniskové vzdialenosti sú napríklad 10-24, 18-55, 17-70, 55-200, 24-80, 18-100, 18-250 atď. Všeobecne platí že čím menší rozdiel medzi ohniskovými vzdialenosťami, tým lepšie pre optickú kvalitu obrazu.

Aj pri tejto téme by sa dala napísať nejedna samostatná kniha, Tu je len absolútne základný prehľad a popis využitia a konštrukcií. Záleží vždy od kúpnej sily a kvality požadovaných fotografii ako aj od témy

Dávid Zabadal

Dávid Zabadal

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ahoj, som David a ... každý posúdte sám, len ma prosím nesúdte, každý má pravo byť taký akým chce byť Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéAkože básne

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,078 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu