Pozrime si najskôr tri ukážky.
Ukážka 1
Učiteľ: „Výsledok násobenia kladného a záporného čísla je záporné číslo.
Teda napríklad 3 . (-5) je -15.
Teraz vy: koľko je 6 . (-2)?"
Anička: „-12"
Ukážka 2
Učiteľ: „Výsledok násobenia kladného a záporného čísla je záporné číslo.
Teda napríklad 3 . (-5) je -15. Je to tak preto, že keď máte dlh 5 eur, tak jeho trojnásobok je stále dlh, ale 15 eur.
Teraz vy: koľko je 6 . (-2)?"
Anička: „-12"
Ukážka 3
Učiteľ: „Predstavte si, že niekomu dlžíte 5 eur. Aký veľký bude váš dlh, ak sa dlžoba 5 eur strojnásobí?"
Anička: „15 eur"
Učiteľ: „Spomínate si, ako sme zapisovali dlh?"
Janko: „Zápornými číslami."
Anička: „Červenými číslami."
Učiteľ: „Vedeli by ste takto zapísať úlohu o strojnásobení dlhu 5 eur?"
Janko: „3 . (-5) = -15"
Anička: „3 . 5 = 15"
Učiteľ: „Výborne. Vyšlo nám, že kladné číslo krát záporné číslo je záporné číslo. Čo myslíte, bude to tak vždy? Prečo?"
Janko: ...
Pozrime sa na tieto ukážky podrobnejšie.
V prvej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec.
V druhej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec a vysvetlí, PREČO je to tak.
V tretej ukážke učiteľ kladie žiakom otázky, prípadne usmerňuje ich odpovede, a deti sami OBJAVIA, AKO sa počíta daná vec. Okrem toho sa pokúsia vlastným jazykom aj sformulovať, PREČO je to tak.
Je vidieť, že v prvej ukážke učiteľ učí „egyptskú" matematiku.
Na rozdiel od druhej a tretej, kde je priestor venovaný aj vysvetleniu, prečo je to tak, teda „gréckej" matematike.
Aj medzi druhou a treťou ukážkou je však zásadný rozdiel: kým v druhej učiteľ vysvetľuje žiakom, ako a prečo veci fungujú, v tretej dáva deťom priestor, aby na to postupne a svojim vlastným tempom prichádzali sami.
Inými slovami by sa dalo povedať, že v prvých dvoch ukážkach sa učiteľ snažil preniesť do hláv žiakov hotový poznatok, ktorý bol v jeho hlave. Takéto učenie sa volá transmisívne (prenos = transmisia).
V tretej ukážke učiteľ kládol žiakom otázky a snažil sa docieliť, aby poznatok v ich hlave vznikol, ideálne tak, ako to každému z nich vyhovuje (Janko - záporné čísla, Anička - červené čísla). Takéto učenie sa volá konštruktivistické.
Ako učili v škole vás: transmisívne či konštruktivisticky?
Aké sú podľa vás výhody a aké nevýhody týchto spôsobov?
A ako je napísaný tento blog: transmisívne alebo konštruktivisticky?
V ďalšom pokračovaní nájdete okrem otázok aj nejaké pokusy o odpovede.