Dva rozdielne spôsoby, ako učiť (matematiku)

V predchádzajúcom blogu som sa pokúsil napísať niečo o dvoch typoch matematiky. Dnes sa pokúsim sformulovať dva diametrálne odlišné spôsoby, ako môžeme matematiku (a nielen tú) učiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Pozrime si najskôr tri ukážky.

Ukážka 1

Učiteľ: „Výsledok násobenia kladného a záporného čísla je záporné číslo.

Teda napríklad 3 . (-5) je -15.

Teraz vy: koľko je 6 . (-2)?"

Anička: „-12"

Ukážka 2

Učiteľ: „Výsledok násobenia kladného a záporného čísla je záporné číslo.

Teda napríklad 3 . (-5) je -15. Je to tak preto, že keď máte dlh 5 eur, tak jeho trojnásobok je stále dlh, ale 15 eur.

Teraz vy: koľko je 6 . (-2)?"

Anička: „-12"

Ukážka 3

Učiteľ: „Predstavte si, že niekomu dlžíte 5 eur. Aký veľký bude váš dlh, ak sa dlžoba 5 eur strojnásobí?"

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Anička: „15 eur"

Učiteľ: „Spomínate si, ako sme zapisovali dlh?"

Janko: „Zápornými číslami."

Anička: „Červenými číslami."

Učiteľ: „Vedeli by ste takto zapísať úlohu o strojnásobení dlhu 5 eur?"

Janko: „3 . (-5) = -15"

Anička: „3 . 5 = 15"

Učiteľ: „Výborne. Vyšlo nám, že kladné číslo krát záporné číslo je záporné číslo. Čo myslíte, bude to tak vždy? Prečo?"

Janko: ...

Pozrime sa na tieto ukážky podrobnejšie.

V prvej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec.

V druhej ukážke učiteľ OZNÁMI žiakom, AKO sa počíta daná vec a vysvetlí, PREČO je to tak.

V tretej ukážke učiteľ kladie žiakom otázky, prípadne usmerňuje ich odpovede, a deti sami OBJAVIA, AKO sa počíta daná vec. Okrem toho sa pokúsia vlastným jazykom aj sformulovať, PREČO je to tak.

Skryť Vypnúť reklamu

Je vidieť, že v prvej ukážke učiteľ učí „egyptskú" matematiku.

Na rozdiel od druhej a tretej, kde je priestor venovaný aj vysvetleniu, prečo je to tak, teda „gréckej" matematike.

Aj medzi druhou a treťou ukážkou je však zásadný rozdiel: kým v druhej učiteľ vysvetľuje žiakom, ako a prečo veci fungujú, v tretej dáva deťom priestor, aby na to postupne a svojim vlastným tempom prichádzali sami.

Inými slovami by sa dalo povedať, že v prvých dvoch ukážkach sa učiteľ snažil preniesť do hláv žiakov hotový poznatok, ktorý bol v jeho hlave. Takéto učenie sa volá transmisívne (prenos = transmisia).

V tretej ukážke učiteľ kládol žiakom otázky a snažil sa docieliť, aby poznatok v ich hlave vznikol, ideálne tak, ako to každému z nich vyhovuje (Janko - záporné čísla, Anička - červené čísla). Takéto učenie sa volá konštruktivistické.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako učili v škole vás: transmisívne či konštruktivisticky?

Aké sú podľa vás výhody a aké nevýhody týchto spôsobov?

A ako je napísaný tento blog: transmisívne alebo konštruktivisticky?

V ďalšom pokračovaní nájdete okrem otázok aj nejaké pokusy o odpovede.

Ján Žabka

Ján Žabka

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Učiteľ matematiky, autor učebníc a pracovných zošitov, hráč squashu a občasný bežec, ktorý sa snaží premýšľať nad vecami a ich fungovaním. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Skryť Zatvoriť reklamu