Tak teda kedy volať ? Kedy nevolať ? Väčšina z nás si túto otázku asi bežne nekládla, pokiaľ ich životná situácia pred ňu sama nepostavila. Aj s poskytovaním prvej pomoci to je tak, že inak sa k tomu staviame, keď sme už boli pred takú situáciu postavení, ako keď len chodíme na kurzy prvej pomoci.
112-ka je univerzálne číslo tiesňových liniek. Môže sa vám stať, ža zavoláte na toto číslo, vysvetlíte im, prečo voláte, oni vás prepoja na zdravotníckeho dispečera. Ten vás opäť vypočuje a prepne na LSPP, kde tretíkrát vysvetľujete svoj problém, vduchu alebo nahlas nadávajúci na celý systém. Ja osobne by som na 112-ku volal vtedy, kedy by som okrem záchranky potreboval, aby prišli ešte policajti a požiarnici, lebo v takom prípade to poviete maximálne dvakrát.
Ak však voláte kvôli čisto medicínskemu problému, volal by som 155-ku.
A kedy teda volať 112 resp. 155 ? K tejto otázke treba naozaj pristúpiť zodpovedne, aby nechýbala rýchla pomoc pre toho, kto ju potrebuje viac.
Úrazy s krvácaním a pri podozrení na zlomeninu chrbtice, dolných končatín, panvy či poškodenie lebky.
Poruchy vedomia, alebo stavy po poruche vedomia.
Novovzniknuté bolesti na hrudníku, väčšinou za hrudnou kosťou alebo ak bolesť neustupuje po podaní nitroglycerínu do 15 minút.
Náhle vzniknutá dušnosť alebo zhoršenie už existujúcej dušnosti.
Náhle vzniknuté bolesti hlavy a závraty so zvracaním. Porucha reči, jednostranné oslabenie či krče končatín.
Vracanie čerstvej alebo natrávanej krvi. Krvavá alebo čierna stolica.
Rýchlo sa rozvíjajúce alergické stavy. Otravy a intoxikácie akéhokoľvek pôvodu.
Určite by ste si ešte spomenuli na iné možné situácie, kedy by výjazd RLP alebo RZP (bez lekára len s profesionálnym záchranárom) bol indikovaný. Sú to väčšinou situácie, kedy 15 minút, do kedy by pri vás táto pomoc zo zákona mala byť, je skutočne veľa. Vymenoval som povedzme tie, s ktorými sa v službách stretávame najčastejšie.
V ostatných prípadoch náhlej zmeny zdravotného stavu máme možnosť využiť hustú sieť staníc LSPP.