Írsky zázrak: (ne)berme si príklad (I.)

Politici a ekonómovia stále radi poukazujú na írsky ekonomický zázrak, z ktorého si máme brať príklad. Pravdou však je, že za navonok silným keltským tigrom sa skrýva zraniteľná ekonomika odkázaná na lacnú pracovnú silu z poza hraníc a neprimerane fungujúci verejný sektor. Jedným príkladom írskeho unikátu je doprava.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Zápchy v Írsku sú skoro všade ...
Zápchy v Írsku sú skoro všade ... 

Írsko je krajina zelene a áut. Nie je žiadnym prekvapením vidieť pred rodinným domom minimálne dve či tri osobné automobily najnovších značiek - ekonomická prosperita sa nedá zaprieť. O to smutnejšie však je, že pojem "verejná doprava" tu veľa neznamená. Okrem Dublinu majú väčšie mestá len málo frekventovanú a neefektívnu hromadnú dopravu, ktorú používajú väčšinou cudzinci a dôchodcovia. Autobusy premávajú kedy chcú a tak málo, že miestni obyvatelia ich ani nevnímajú. Každý si zvykol na to, že všade sa chodí autom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čase najväčšej slávy železničnej dopravy okolo roku 1920 malo Írsko 5500 kilometrov železníc. Celý ostrov bol elegantne prepojený bohatou a fungujúcou verejnou dopravou. Bohužiaľ od polovice 20. storočia sa mnohé trate prestali používať a chátrali. Mnohé z nich boli rozobraté. Dôvodov bolo niekoľko, hlavne emigrácia Írov za prácou do zahraničia a tzv. racionalizácia. Mnohé dôležité trate boli zatvorené a dnes o tom svedčia desiatky nepoužívaných viaduktov a mostov. Dnes sú v prevádzke len hlavné ťahy medzi najväčšími mestami, hoci miliardové investície v najsledujúcich rokoch majú za cieľ obnoviť časť schátraných koľají a otvoriť kedysi fungujúce železnice. Dôvod je jasný: ekonomický boom, ktorý prináša rapídny nárast počtú áut a notoricky upchaté cesty tak vo veľkomestách ako aj na vidieku.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Nedostatok kvalitnej verejnej dopravnej siete si v Írsku vyžiadal svoju daň: závislosť na individuálnej automobilovej doprave, ktorá sa vymyká kontrole: dopravné zápchy sú írskym "nešťastím", emisie oxidu uhličitého stavajú krajinu medzi do pozície "emisných lídrov" vo svete a počet ľudí odkázaných na osobné autá stále rastie s pribúdajúcimi obytnými štvrťami "amerického štýlu".Auto sa stalo novým kostolom kedysi silne katolíckeho írskeho človeka. Ľudia v autách dochádzajú z a do práce, výletujú, relaxujú, spia, čítajú noviny, jedia pracovný obed a trávia hodiny v dopravných zápchach. O dublinskej diaľnici M50 sa hovorí, že je to "najväčšie parkovisko na svete". Priemerná rýchlosť nie je vyššia ako 15 km/h a keď náhodou aj prší alebo sa koná veľká športová či kultúrna akcia, aj nižšia, dokonca často blízka nule. Minulý rok, keď sa na M50 stala dopravná nehoda, ľudia na nej v jeden deň strávili až 7 hodín (dĺžka 45 kilometrov).

SkryťVypnúť reklamu

Populácia s rastúcou ekonomikou rastie aj vďaka prílevu tisícov imigrantov z nových krajín EÚ. Mestá a dediny expandujú čo do počtu obytných štvrtí a áut, nie verejných služieb. A počet áut sa zvyšuje exponenciálnym radom. Zaujímavým fenoménom je, že najväčšie problémy spôsobujú deti! Mamy sa v rodinách sa stali "rodinní taxikári". Ráno vozia deti do škôl(nie do jednej, ale každé dieťa chodí do inej), poobede zo škôl, večerna dva-tri krúžky a v sobotu a nedeľu na šport, samozrejme násobené počtom detí. To, že za volantom a vzápche trávia dlhé hodiny každý jeden deň, berú za samozrejmosť. To by ste mali vidieť mamičky a oteckov v najnovších mercedesoch, toyotách či bavorákoch. Áno, Írsko bezpochyby je na cestách autosalón najnovších a najsilnejších automobilov. Autobusy totižto v Írsku (s výnimkou Dublinu) premávajú veľmi zriedka a keď aj, tak si to na zastávke odstojíte niekedy aj hodinu, lebo šofér sa rozhodol zmeniť trasu :) Len si predstavím moje detstvo a rozmýšľam, koľko detí vozili do školy rodičia ...

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


Ešte horšie na celej situácii je, že za tie desiatky rokov Íri situáciu začali akceptovať ako štandard a dnes sa málokto pozastaví nad otázkou, čo sa stalo s verejnou dopravou. Íri sa zamilovali do bohatstva, individuality a áut - vitaj, Amerika. A každý chce šoférovať svoje. 80 percent vozidiel na cestách okupuje jedna osoba! Do mesta na nákupy, denne do práce, naobed do miestnej benzínovej pumpy na sandwich, večer do pubu (áno, o tom by sa dalo rozprávať v samostatnej téme), v sobotu do shopping centra a v nedeľu na nedeľný obed v 20 kilometrov vzdialenej dedine. Lebo "nám tam chutí" a cena benzínu je "smiešna". Ľudia si zvykli, že cestovanie autom je jedna veľká čakačka. Jediný čas, kedy sú cesty v Írsku prázdne, sú víkendové rána. Týždeň, od skorého rána do neskorej noci, autá všade. Fenoménom je tzv. "drink-and-drive" problém. Víkendové noci na cestách sú doslova nočnou morou - nikdy neviete, kedy si to okolo vás rozbehne podnapitý vodič. Íri stále pijú aj za volantom - nemajú ale veľmi na výber, lebo autobusy nieto a štýl života ťažko meniť. Aj keď sa minulý rok zaviedla prísna legislatíva na boj proti opitým vodičom, úspechy sa dostavujú len pomaly. Narúša to totiž tradičný írsky spôsob života - dom uprostred ničoho a najbližšia krčma 20 kilometrov od neho.

Všade v "kontinentálnej" Európe je verejná doprava samozrejmosťou. Zelený ostrov je výnimkou. Mnohí vinia počasie, ale podstata pravdy je jednoduchá - konzumná, bohatá a pohodlná kultúra, ktorá Írom príliš prudko "spadla z oblakov". Za desať rokov sa krajina transformovala na nepoznanie. Ekonomicky i sociálne. Bohužiaľ, aj napriek miliardám prebytkov v štátnom rozpočte, verejný sektor zaspal dobu. Preto len s údivom sledujem vývoj u nás doma: rušenie spojov, neustále zdražovanie služieb a pomaly a isto prechod ľudí na individuálnu dopravu. Bohužial cesty na svete nikdy neboli postavené tak, aby umožnili denno-denný priestor pre každého človeka v aute. A s blížiacou sa ropnou krízou to tiež nedáva zmysel ...

Marek Zapach

Marek Zapach

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Verím v zdravý rozum, neuznávam nezmysel a globálne vykorisťovanie Zoznam autorových rubrík:  Zdravie a životCestovanieGlobálny pohľadHudbaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu