Talianske kríže, sekularizmus, subsidiarita a Lisabon

Rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva o zákaze krížov v štátnych školách v Taliansku, s možným dosahom na celú Európu, akoby symbolicky prišlo v dňoch, keď Václav Klaus podpísal Lisabonskú zmluvu. V komentári reagujem aj na článok Petra Morvaya "Križiaci v školách".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (328)
Obrázok blogu
(zdroj: Štefan Žarnay)

Narušenie princípu subsidiarity

Kostoly, kríž, kresťanstvo a Cirkev patria k talianskej spoločnosti a identite. Ak by napríklad z Ríma zmizli všetky kostoly a kríže, to mesto by nielenže ostalo úplne pusté, ale vymazali by sa stopy dvetisíc rokov dramatickej histórie.

Ak je v Európe iné mesto, v ktorom nenájdeme žiadny kostol, alebo existuje štát, ktorého občania nechcú mať s krížom nič, je to ich záležitosť a ak by ktorákoľvek európska inštitúcia nariadila stavbu krížov, tento fakt by bol okamžite označený ako neústavný a ja by som to akceptoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, či má v štátnej škole visieť kríž, je právomocou štátu, podľa úrovne, ktorá riadi jeho školy. Osobne si myslím, že tieto veci by mali byť v kompetencii školskej rady, a teda za spoluúčasti rodičov, ale to je otázkou Talianska, čo hovoria jeho zákony. Ak by sa Taliansko demokraticky rozhodlo pre odstránenie krížov zo škôl, bolo by to síce absurdné, mohli by sme protestovať, ale museli by sme to akceptovať. Ale realita je taká, že napriek tradične vyrovnanému postaveniu ľavice a konzervatívcov tu panuje zhoda, že kríže patria aj do štátnych škôl.

Narušenie princípu deľby moci a sudcovský aktivizmus

SkryťVypnúť reklamu

Tento prípad dáva za pravdu odporcom Lisabonskej zmluvy, že aj Európu a dokonca aj štáty s tradíciou parlamentnej demokracie, stále viac zasahuje sudcovský aktivizmus. O otázkach, o ktorých by mali rozhodovať zástupcovia občanov, rozhodujú súdy a to navyše nie podľa zákonov platných v danej krajine, ale podľa vlastných interpretácií ľudských práv.

Tu si dovolím si zareagovať na komentár Petra Morvaya (http://komentare.sme.sk/c/5095275/kriziaci-v-skolach.html):

"Je základným stavebným kameňom európskej kultúry kresťanstvo, alebo skôr tolerovanie odlišnosti, pluralita vierovyznaní vrátane toho, že štát nesmie ani jedno uprednostňovať a nesmie ho svojim občanom vnucovať? Európsky súd pre ľudské práva nepriamo rozhodoval aj o tejto otázke, keď dal za pravdu talianskej sťažovateľke proti krížom visiacim v tamojších štátnych školách. A mal pravdu.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne, ako mal pravdu sudca v inej, typicky konzervatívnej katolíckej krajine, Španielsku, ktorý vlani tiež rozhodol, že sa majú kríže zo štátnych škôl odstrániť. Odvolal sa pritom na svetský charakter štátu a na staršie rozhodnutie španielskeho Ústavného súdu, podľa ktorého štát nemôže v žiadnom zo svojich občanov vzbudzovať dojem, že je mu iný občan pre jeho vierovyznanie bližší."

Po prvé, prečo má o tom rozhodovať Európsky súd pre ľudské práva, keď sa jedná o záležitosť rodiča vo vzťahu k škole podľa zákonov Talianskej republiky? 

Narušenie princípu sekulárneho štátu

Na druhej strane, prečo by mal štát favorizovať a robiť si bližším jednu ateistku, ktorá nechce mať v triede kríž, ak ho spoločnosť pokladá za esenciálny symbol svojej kultúry akceptovaný dokonca aj tvrdou talianskou ľavicou? Je omylom vysvetľovať si pojem sekulárny ako protináboženský. Sekulárny znamená taký, v ktorom nemá žiadna cirkev priamu moc rozhodovať o veciach, ktoré sú kompetenciou štátu a žiadne náboženstvo nemá také postavenie, žeby ho bolo možné nariadiť jednotlivcovi alebo skupine. To platí aj o ateizme. 

SkryťVypnúť reklamu

Ufňukané dieťa

Prípad tejto občianky mi pripomína ufňukané malé dieťa, ktoré príde medzi spolužiakov v zápale tanca na karnevale, odpojí CD prehrávač, ktorý práve hrá ich obľúbený megamix a do zástrčky si zapojí hernú konzolu. Spolužiaci sa s ním naťahujú a keď nepovolia, beží k učiteľke. Potom, čo mu vysvetlí, že treba rešpektovať rozhodnutie skupiny, ide za riaditeľom školy, ktorý deťom zakáže akékoľvek hry a pošle všetkých, vrátane ufňukanca domov.

Symbol na druhú

Ak sa mnohí báli, že Lisabonská zmluva otvorí Pandorinu skrinku sudcovského aktivizmu, niet výstižnejšieho symbolu, ako tento rozsudok. Hoci tento súd nie je súčasťou európskych inštitúcií, niet najmenší dôvod na optimizmus myslieť si, že Európska charta ľudských práv spolu s Európskym súdnym dvorom nebude fungovať práve takto.

Som presvedčený, že naše deti majú právo vnímať symboly, ktoré poukazujú na korene našej civilizácie: Zákon Sinaja, Filozofiu Atén a Lásku Golgoty. Ak im nerozumejú, rolou dospelých nie je ich zvesiť zo steny, ale vysvetľovať ich. A ak Talianka fínskeho pôvodu nerozumie, prečo je pre Talianov kríž dôležitý, odporúčam jej, najprv sa ich na to opýtať a až potom sa snažiť im ho vziať.

Štefan Žarnay

Štefan Žarnay

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Malý princ, túžiaci priniesť do sveta trochu viac Svetla. Vyštudovaný psychológ a sociálny pracovník, usilujúci sa o hľadanie pravdy a úprimnosť v živote. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu