reklama

Akú hodnotu má súčasné vzdelanie ?

Vzdelanie patrilo od pradávna k najvyšším cnostiam. Tí, čo mali kvalitné vedomosti, vždy stáli na čele celej spoločnosti. Ostatní si ich vysoko vážili, lebo od múdreho rozhodnutia panovníkov záviselo ich živobytie alebo prežitie. Prístup k vzdelaniu si mohli dovoliť len vládcovia, šľachta, bohatí ľudia a cirkev. Kvalitné vedomosti sa strážili a spočiatku sa odovzdávali z pokolenia na pokolenie ústnou formou. Knihy mali v minulosti obrovskú hodnotu, lebo ich prepisovanie trvalo mesiace a roky. V tej dobe si ľudia najviac vážili hlavne rétoriku, humánne vedy, filozofiu a poznatky o poznaní sveta. Nástupom kníhtlače sa začali šíriť vedomosti do celého sveta. Knihy ako nástroj šírenia vedomostí sa stávali čoraz dostupnejšie aj pre širšiu verejnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

V stredoveku sa umenie považovalo za remeslo, cez ktoré sa aplikovalo poznanie z humánnych vied. Remeslá sa šírili tak, že k majstrovi sa prihlásil tovariš a učil sa priamo v praxi pod dohľadom majstra. Vďaka nadobudnutým vedomostiam, osobnému príkladu a niekoľkoročnej praxi nazbieral kvalitné skúsenosti. Nakoniec urobil tovarišské skúšky, stal sa majstrom. Osamostatnil sa a prijal nových učňov, aby sa aj z nich stali tovariši. Tak bol zabezpečený prenos informácií.

Nástup priemyselnej revolúcie urýchlil proces vzdelávania aj u obyčajných ľudí. Potrebovali vedieť čítať, písať, aby mohli obsluhovať čoraz zložitejšie stroje. Tak začali vznikať obecné, mešťanské a cirkevné školy, kde dostávali žiaci všeobecné vzdelanie. Vzdelanie sa neskôr začalo špecializovať na rôzne odbory podľa odvetví. Podnikatelia si vychovávali svojich zamestnancov na svoj obraz. Tu niekde sa začalo vzdelávanie úzko špecializovať, zameriavať účelovo a čisto technokraticky.

Nástup socializmu rozbehol vzdelávanie pre široké masy. Každý mohol získať vysokoškolské vzdelanie zadarmo. Začala sa éra honby za titulmi inžinierov a doktorov, ktorí mali v spoločnosti zabezpečené výsadné postavenie. Žiaľ, toto masové vzdelávanie ľudí bolo dosiahnuté často na úkor kvality, čo sa odzrkadlilo rozpadom socializmu.

Tento trend masového vzdelania u nás pretrváva doteraz. Titul sa cení viac ako skutočné vedomosti. Vedomosti majú hodnotu len vtedy, keď sa dajú použiť v praxi. Vedomosti, ktoré sa nedajú využiť v praktickom živote nemajú žiadnu hodnotu. Preto máme toľko mladých vysokoškolsky vzdelaných ľudí nezamestnaných. Je to bežný trend v celom svete. Akosi sme zabudli na starý osvedčený systém vzdelávania pod dohľadom skúseného majstra a odborníka, ktorý priamo v praxi odovzdáva študentom svoje nadobudnuté skúsenosti.

Po vojne sa stalo zo vzdelávania výnosné podnikanie. Za kvalitné vzdelanie sa všade vo svete platia vysoké sumy. To si môžu dovoliť len bohatí. Mnohí študenti si zoberú pôžičku na zaplatenie dobrého vzdelania a potom ju splácajú po dobu 10-15 rokov. Takéto vzdelanie si potom vážia oveľa viac, lebo vedia, že majú väčšiu šancu na uplatnenie.

Po revolúcii sa aj u nás roztrhlo vrece so súkromnými školami, lebo biznis je biznis. Lenže na školách učia nové predmety stále tí istí učitelia so starým socialistickým myslením. My už medzitým vyše 20 rokov žijeme v kapitalizme. Takže študenti zbytočne platia za niečo, čo sa tvári ako kvalitné vzdelanie, ale nie je použiteľné v praxi. Výkladnou skriňou nefunkčného vzdelávania sú u nás umelecké školy, ktoré vychovávajú nezaraditeľných “intelektuálov” závislých na štátnych grantoch. Výnimku tvorí len medicína, architektúra a úzko špecializované odbory, ktoré sú pevne prepojené s praxou. Títo absolventi potom prirodzene a plynule prechádzajú do praxe a nachádzajú uplatnenie, lebo už počas štúdia získavali potrebné skúsenosti.

Manažment a podnikanie učia ľudia, ktorí nikdy nepodnikali a neriadili firmu. Je to len samá teória, ktorú si môžete naštudovať v ktorejkoľvek mestskej knižnici. Tí, ktorí sú ochotní naučiť sa doslova naspamäť predpísanú látku sú vyhodnotení ako najlepší študenti. V praxi, ktorá je postavená na riešení reálnych problémov väčšinou neuspejú. Vzdelávací systém nemá nástroj na to, aby sa overili skutočné vedomosti a zručnosti absolventa. To ukáže až prax. Preto sa v praktickom živote najlepšie uplatňujú priemerní študenti, ktorí odmietali poslušne a bezmyšlienkovito memorovať učivo. Obchádzaním systému si posilňovali vlastnú kreativitu. Počas školy sa najradšej presadzovali ako organizátori v mimoškolskej činnosti, kde sa vedeli naplno prejaviť ich talenty.

Každá kvalitná škola vo svete má presne stanovený štatút študenta. To znamená, aké vedomosti a zručnosti musí mať ich absolvent. U nás šiel týmto smerom podnikateľ Tomáš Baťa. Absolventi jeho školy boli okamžite použiteľní do praxe a stali sa veľmi vyhľadávanými odborníkmi v spoločnosti. Baťa si vážil starých majstrov a vedel, že len popri nich sa vychovajú skutoční odborníci. Je to prirodzené prelínanie odborných skúseností s dravosťou a novátorskými prístupmi, ktoré zabezpečujú neustály rozvoj firmy. Dnešné školy nedokážu pripraviť mladého človeka pre skutočnú prax, lebo im chýba ucelený systém vzdelávania prepojený s praxou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osobne som sa s týmto problémom zaoberal. Ako vyplniť dieru na trhu? A tak vznikol progresívny systém univerzálneho vzdelania. Program slúži ako doplnkové vzdelávanie popri práci alebo vysokoškolskom štúdiu. Vychádza zo základných princípov neokybernetiky, ktorá sa zaoberá riadiacim systémom človeka a jeho mysle. Pod systémom si predstavte napríklad fungujúcu firmu alebo harmonickú rodinu.

Vzdelávací systém je postavený na princípe: teória + prax = skúsenosť. Skúsenosť obohacuje poznanie, ktoré zabezpečuje rozvoj. Zmyslom takéhoto vzdelania je nadobudnutie takých vedomostí, zručností a skúseností, ktoré sú použiteľné v praktickom živote. Tieto vedomosti a zručnosti sa potom dajú jednoducho duplikovať ostatnými ľuďmi. Každý študent dostane svojho osobného trénera, ktorý mu dáva okamžitú spätnú väzbu. Tento ucelený vzdelávací systém podstatne urýchľuje proces učenia, jeho efektivitu a osobný rozvoj študenta.

Ján Zbojek

Ján Zbojek

Bloger 
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Spisovateľ, podnikateľ, vedúci seminárov, prednášateľ, ktorý sa zaoberá výskumom duševných schopností človeka, rozvojom osobnosti a úspechom. Zakladateľ Akadémie FG - Školy úspechu zameranej na nezávislosť ľudí vo financiách a zdraví. Učí novému systémového spôsobu myslenia, ktorý vytvára netradičný pohľad na systém zdravia a bohatstva človeka. Viac info na: www.akademiafg.sk Zoznam autorových rubrík:  Finančná gramotnosťPodnikanieÚspechVzdelanieNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu