V priebehu mesiaca september sme vykonali podrobné mapovanie reklamných trojnožiek a štvornožiek spoločnosti PRE SENT s.r.o. Tá svoje zariadenia umiestnila podľa nášho názoru v rozpore s povolením Magistrátu, cestným zákonom i zákonom o premávke na pozemných komunikáciach. Celkovo sme na základe nášho názoru identifikovali 611 porušení povolenia či zákonov. Prirodzene sme preto vyzvali Magistrát, aby čo najskôr zariadil nápravu, zrušil povolenie spoločnosti PRE SENT a z mesta tak zmizli zariadenia ohrozujúce bezpečnosť chodcov na priechodoch, zariadenia umiestnené uprostred chodníkov, v križovatkách, na dopravných značkách alebo tie výraznými krikľavými farbami upútajúce pozornosť vodičov.

Zbabelý Magistrát
Prvá reakcia Magistrátu prišla vo forme tlačovej správy, kde sme sa okrem iného dozvedeli o akomsi konaní spustenom na základe kontroly, ktorú vykonali zamestnanci samosprávy akurát v septembri, keď sme aj my kontrolovali tieto zariadenia. Nuž verme, že sa naozaj nejaká kontrola stala a neboli sme my tými kontrolórmi samosprávy.
Správa končí ráznym stanoviskom, že "spoločnosť musí bezodkladne odstrániť reklamné tabule, ktoré sú v rozpore s povolením". Dnes však vieme, že nebolo odstránené ani jedno zariadenie. V skutočnosti bolo 28 zariadení presunutých na iné miesto.

Nasledovala správa v denníku SME, kde policajný hovorca povedal, že "Mesto bolo upozornené na jeden nosič, ktorý bol v križovatke na Palisádach, a v tomto prípade magistrát konal a spoločnosť zariadenie odstránila." Podľa nášho názoru však bez ohľadu na to či sa jednalo o jeden alebo viac nosičov, pokiaľ niekto porušuje všeobecne uznávané pravidlá, ohrozuje bezpečnosť chodcov aj vodičov, tak má za svoj čin niesť zodpovednosť (pokuta, zrušenie povolenia, obmedzenie počtu zariadení) a nie beztresne presunúť zariadenie o stĺp vedľa.

Konateľ spoločnosti PRE SENT ďalej uviedol, že zákaz umiestňovať zariadenia okolo stromov prišiel až v najnovšom povolení, pričom niektoré zariadenia dávajú ešte do súladu s aktuálnou verziou povolenia. Posledne aktuálne povolenie vstúpilo do platnosti v júni tohto roku. Ako je možné, že zariadenia neboli v poriadku ani tri mesiace po jeho vstúpení do platnosti? Navyše fotografia nižšie ukazuje nové reklamné zariadenia, ktoré boli v auguste tohto roku umiestnené opäť okolo stromov. Tak nevyzerá snaha dať zariadenia do súladu s aktuálne platným povolením, ktoré zakazuje umiestňovať zariadenia okolo stromov.

Neskôr nasledovala ďalšia správa, z ktorej sme sa dozvedeli, že spoločnosť PRE SENT premiestnila 28 reklamných zariadení. To je trest, ktorý postihne podnikateľa, ktorý flagrantne porušuje pravidlá stanovené magistrátom, alebo dokonca platnú slovenskú legislatívu . Vyjadrenie hovorcu Ščepána, že práve tých 28 zariadení bolo v rozpore, je fackou každému, kto pomohol pri písaní našej analýzy. V tom momente stovky dobrovoľníckych hodín odpracovaných na mapovaní, štúdiu legislatívy, písaniu článkov, komunikovaní s médiami, kontrole zmien vyleteli von oknom.

Pána hovorcu doplnil konateľ spoločnosti PRE SENT konštatovaním, že po preštudovaní si zákonov došli opätovne k presvedčeniu, že žiaden zákon neporušujú. V tomto článku sa ďalej dočítame, že: “Prísny výklad zákona Zelenou hliadkou by podľa Šrůtka zakazoval aj iné reklamy (…)”. Tu pán Šrútek pravdepodobne omylom poukázal všeobecné nerešpektovanie platných pravidiel, ktoré zakazujú umiestňovať akékoľvek reklamné zariadenia na nosné konštrukcie dopravných značiek bez ohľadu na to, že či sa jedná o samostatnú značku, alebo značku umiestnenú na trakčnom či inom stĺpe. Zároveň je toto vyjadrenie “fenoménu slovenského suseda”, kedy keď sused robí niečo hlúpe, tak to predsa môžem robiť aj ja. Tiež je to pokus o odvádzanie pozornosti od prešľapov jeho vlastnej spoločnosti.
Ďalej doplnil, že rozhodnutie o umiestnení informačných plôch bolo vydané so súhlasom krajského dopravného inšpektorátu. Kto však videl povolenie vydané magistrátom, tak tam našiel iba zoznam ulíc, kde je povolené umiestniť reklamné zariadenie. Preto nie je jasné, ako sa k umiestneniu mohol policajt vyjadriť vopred a vyjadriť svoj súhlas. Ako sa k podmienkam mohol vopred vyjadriť polícia, preto nie je jasné. Ako totiž konštatuje policajný hovorca Szeiff, "na stĺpoch s dopravnými značkami, v križovatke či v tesnej blízkosti priechodov sa reklama umiestňovať nesmie.”

V rámci našej analýzy sme našli celkovo 66 zariadení umiestnených pod dopravnou značkou, v križovatke sa ich nachádzalo 64 a zariadení brániacich výhľadu na priechod bolo nájdených 72. Premiestnených bolo 28 zariadení, z čoho 14 boli zariadenia viac ako 3 mesiace umiestnené, v rozpore s platným povolením, okolo stromov.
Zbabelý prístup magistrátu, ktorý by mal hájiť verejný záujem, je zarážajúci. Úprimne sme verili v to, že nami prezentované zistenia sú natoľko závažné, že povolenie bude s okamžitou platnosťou zrušené. Nestalo sa tak.
Viete si predstaviť, že by ste šli MHD 611x bez cestovného lístka, revízor by možno na vás prísnejšie pozrel, a na 612x by vás poprosil, aby ste si nabudúce lístok zakúpili?
Viete si predstaviť, že by ste 611x po sebe zaparkovali na priechode pre chodcov, policajt by to videl, ale nič nespravil, a na 612x by vás poprosil, aby ste nabudúce lepšie zaparkovali?
Viete si predstaviť, že by ste 611x preskočili plot do zoologickej záhrady, strážnik by pritom vždy privrel oči, a na 612x by vás poprosil, aby ste si kúpili lístok?
Zdajú sa vám tieto prípady absurdné? Ilustrujú totiž prístup magistrátu k spoločnosti PRE SENT, s ktorou by každé mesto s univerzálne platnými pravidlami okamžite zrušilo zmluvný vzťah. Prečo je to v Bratislave inak, sa môžeme iba domnievať, ale neochota zrušiť povolenie magistrátu, alebo zodpovedne pristúpiť k riešeniu tohto problému iba zvýrazňuje pravdepodobné väzby tejto spoločnosti na vedenie magistrátu.
Občania za hlupákov
Po dopísaní posledného článku pre tento blog sme dali magistrátu 3 týždne na to, aby v rámci svojho konania spravil poriadok s nezodpovedne umiestnenými reklamnými zariadeniami. Posledný víkend sme vyrazili do ulíc, aby sme skontrolovali, čo sa v bratislavských uliciach zmenilo.
Spomínaných 28 reklamných zariadení naozaj zmenilo svoju polohu.




Jedno zariadenie putovalo dokonca viackrát.

Drvivá väčšina problematických zariadení zostala na svojich pôvodných miestach. Nie je nám pritom jasné, ako je možné, že keď je reklamné zariadenie pod dopravnou značkou, tak polícia, ako orgán oprávnený vykladať zákony, ako aj Zelená hliadka problém vidí, ale podľa spoločnosti PRE SENT a magistrátu je všetko v súlade s pravidlami.

Zostalo však ešte niekoľko nezodpovedaných otázok. Veľkou neznámou stále zostáva informácia o dani, ktorú spoločnosť PRE SENT platí magistrátu za záber verejných priestranstiev. Buď sa jedná o sumu 1.66 eur za m2 na deň a PRE SENT s reklamou podniká, alebo sumu 1 euro za m2 na deň a PRE SENT platí ako "iná reklama", čo podľa nás znamená zákaz politickej či komerčnej reklamy. Prekvapivá neochota magistrátu túto informáciu poskytnúť je zarážajúca.

Ďalším problémom sú zariadenia, ktoré sa nachádzajú na uliciach, ktoré nie sú uvedené v povolení. Doteraz sa nikto nevyjadril, na základe čoho je umiestnených 48 reklamných zariadení najmä v Petržalke.

Ako obyvatelia Bratislavy sme spravili všetko presne podľa príručiek...poukázali sme na problém a upozornili sme na neho kompetentných. Šli sme však až tak ďaleko, že sme zmapovali situáciu v teréne, naštudovali si súvisiacu legislatívu a zariadenia vyhodnotili najlepšie, ako sme vedeli. Všetko vo svojom voľnom čase a nabití optimizmom, že sa týmto problémom začne konečne niekto kompetentný zaoberať. Magistrát umožnil umiestnenie 428 reklamných zariadení PRE SENT za výhodných podmienok (platí iba za plochu priemetu konštrukcie zariadenia do pôdorysu, teda dokopy 32 m2 zabratých 428 trojnožkami a štvornožkami). Plus neochota zrušiť povolenie tejto spoločnosti za minimálnych finančných dopadov na mestský rozpočet je zarážajúca.
Nemôžeme sa uspokojiť s presunutím 28 zariadení a preto vyzývame vedenie magistrátu, aby konalo a ešte v tomto kalendárnom roku zrušilo povolenie spoločnosti PRE SENT. Dôvodov na to je viac ako dosť a povolenie tento krok umožňuje. Môže to byť prvý zásadný krok smerom k obmedzeniu prebujnenej vonkajšej reklamy v Bratislave. Len Námestie SNP by bolo "ľahšie" o 28 reklamných zariadení.

Zároveň pripravujeme podanie pre Krajský dopravný inšpektorát, aby vyvrátil či potvrdil našu analýzu jednotlivých reklamných zariadení. Skúmame tiež možnosť podať dovolanie na generálnu prokuratúru.
Nevzdáme sa.
Tu totiž nejde o Zelenú hliadku, ani o magistrát, ani o PRE SENT a už vôbec nie o nejakého nespokojného aktivistu. Ide o zmysel aktívneho občianstva a záujmu o veci verejné. Ak by sme sa teraz vzdali, sklameme všetkých, ktorí to ešte nevzdali s týmto mestom a veria, že verejný záujem môže prevýšiť ten podnikateľský alebo politický.
Ideme ďalej,
Matúš Čupka
Zelená Hliadka
www.zelenahliadka.sk
www.facebook.com/zelenahliadka
PS: Chceme vyzvať Bratislavčanov, aby nezhadzovali reklamné zariadenia spoločnosti PRE SENT a nestriekali ich sprejmi. Aj keď je hnev na tieto zariadenia pochopiteľný v kontexte všetkých známych informácií, nie je to riešenie a problematike to nepomôže. Naopak, spraví z majiteľa reklamných zariadení obeť.