reklama

Ako sme sa postarali o graffiti na ŽST Vinohrady

Tohtoročnú sezónu začala Zelená hliadka v priestoroch železničnej stanice Vinohrady, ktorý bol dlhodobo poznačený hustým nánosom najrôznejších graffiti dielok menších i väčších rozmerov. Ako sme to dosiahli?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Jednou z najviditeľnejších čŕt bratislavských ulíc je graffiti, tagy či toy-e nastriekané na stenách bytoviek, kancelárskych budov či verejných inštitúcií. Tento fenomén sa nevyhol ani sídliskám a ani centru nášho mesta. Problematika tejto formy vandalizmu alebo sebarealizácie je z pohľadu majiteľov nehnuteľností či širšej verejnosti na jednej strane bagatelizovaná vyjadreniami: “veď načo by som fasády natieral, keď zajtra tam bude ešte väčšia čmáranica” či prejavmi hnevu až frustrácie: “ruky dolámať tým čo to robia”. Výsledkom sú počmárané ulice rokmi blednúcimi dielkami, ktoré nikto nezatrie, ale za to si pri nich zahromží.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

My sme sa rozhodli vyvrátiť urbánnu legendu o nezmyselnosti odstraňovania graffiti v priestoroch Železničnej stanice Vinohrady.

Pôvodný stav stien - január 2015
Pôvodný stav stien - január 2015 (zdroj: Zelená hliadka)

Pri komunikácií so železničiarmi, pracovníkmi stanice, ale i samotnými návštevníkmi bolo cítiť skepsu až márnosť nad našim odhodlaním steny stanice vyčistiť: “Neviete čo so sebou?”, “Načo je to dobré, keď to opäť počmárajú?”, k ním sa pridalo množstvo pochybovačných úsmevov a ešte väčšie množstvo ignorácie. Najväčšou dávkou pesimizmu nás častovali okoloidúci pri prvých čisteniach na vstupnom schodisku.

Pred a po stav na vstupnom schodisku
Pred a po stav na vstupnom schodisku (zdroj: Zelená hliadka)

Ako sme sa však dostávali hlbšie a hlbšie do útrob stanice, tak začalo ubúdať pochybovačných poznámok a začali pribúdať slová chvály a uznania. Postupne sme odstraňovali diela vytvorené sprejmi, fixkami, voskovkami či akýmsi roztekavými tekutinami. Vzhľadom na fakt, že sa mnohé diela nachádzali na stenách dlhé roky, sa farba stihla zažrať do obkladačiek a dokonalá čistota sa jednoducho dosiahnuť nedala. Napriek tomu sa výtvory stali podstatne menej viditeľné a tým i menej rušivé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pred a po z chodby stanice
Pred a po z chodby stanice (zdroj: Zelená hliadka)

Pri čistení sme si často kládli otázku, ako mohli železnice dopustiť také rozsiahle znehodnotenie priestorov tejto druhej najnavštevovanejšej stanice v Bratislave. Rozhovory s upratovačkami a zamestnancami stanice nám potvrdili vývoj, ktorý je tak typický pre mnohé graffitmi znehodnotené nehnuteľnosti:

  • stanica bola zrekonštruovaná,

  • postupne sa na stenách objavili prvé diela, ktoré boli priebežne odstraňované,

  • proces sa opakoval tak dlho, že si zodpovedný pracovník povedal, že naraz umyje viac výtvorov,

  • nakoniec sa na stenách objavilo toľko graffiti, že boli nad motiváciu daného pracovníka,

  • na stenách sa živelne množili ďalšie a ďalšie diela, ktoré postupne naberali na rozmeroch,

  • návštevníci, pracovníci stanice či upratovačky na čistenie stien rezignovali a radšej si na nový vzhľad stien zvykli.

Tento postup zároveň ukazuje ako dokáže približne niekoľko viac či menej aktívnych členov graffiti komunity pravidelne víťaziť nad štátnymi inštitúciami, miestnymi samosprávami i súkromnými majiteľmi nehnuteľností nielen v Bratislave.

Po čistení a stav pred čistením schodov k nastupišťu 4.
Po čistení a stav pred čistením schodov k nastupišťu 4. (zdroj: Zelená hliadka)

Spätné očistenie stien stanice tak zabralo množstvo času, energie a vzhľadom na zažratie farieb do stien sa nám nepodarilo obnoviť dokonalú čistotu stien. Naša aktivita na stanici však začala 31.1.2015 a s čistením stanice sme skončili 18.3.2015, po viac ako 1.5 mesiaci. Za ten čas sme vyčistili od graffiti, plagátov či nálepiek vstupné schodisko, hlavnú chodbu, štyri schodiská vedúce k štyrom nástupištiam. Dvere i výťahy dostali nový sivý náter a tak ešte zlepšili dojem z vyčistených stien.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Počmárané dvere k služobným priestorom za pokladňami dostali nový náter.
Počmárané dvere k služobným priestorom za pokladňami dostali nový náter. (zdroj: Zelená hliadka)

Častým argumentom proti odstraňovaniu graffiti je finančná náročnosť. Naša čistiaca akcia sa však zmestila do rozpočtu vo výške približne 120 eur. Tie sme investovali do nákupu 15-litrov antigraffiti prostriedku, hubiek, handier, nástavcov na žiletky, náhradných žiletiek a rozprašovačov. Túto prácu sme síce robili dobrovoľne, ale už len postriekanie, pofixkovanie či polepenie vyčisteného priestoru by stálo viac.

Úplne iný výsledný dojem z chodky na ŽST Vinohrady
Úplne iný výsledný dojem z chodky na ŽST Vinohrady (zdroj: Zelená hliadka)

My sme však neostali len pri jednorazovom vyčistení stanice. Keďže železnice ani pracovníci stanice neprejavili ochotu starať sa o vyčistený priestor, rozhodli sme sa pravidelne starať o steny stanice sami. Chceli sme zistiť aké množstvo energie, času a prostriedkov si bude vyžadovať pravidelná starostlivosť o stanicu. Na naše prekvapenie nenastal okamžitý nájazd na steny stanice. Namiesto toho navštevujeme stanicu v priemere raz za dva týždne, aby sme v priebehu 5 -10 minút odstránili rýchlo načmárané dielka, ktoré majú väčšinou formu podpisu spraveného čiernou fixkou alebo voskovkou. Odstránenie takéhoto dielka je nielen časovo (1-2 minúty) ale aj finančne (náklad 10 centov na jeden podpis) nenáročné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Jeden z nových prírastkov. Rýchlosť odstránenia 30 minút, náklady 80 centov.
Jeden z nových prírastkov. Rýchlosť odstránenia 30 minút, náklady 80 centov. (zdroj: Zelená hliadka)

Naše jednorazové čistenia a následná starostlivosť o vyťaženú železničnú stanicu, ktorú využívajú aj príslušníci graffiti komunity, naplno odhalila nezmyselnosť urbánnej legendy o nemožnosti zvíťaziť nad touto formou vlastného prezentovania sa. Od ukončenia čistiacich prác koncom februára nám do dnešných dní na stenách ŽST Vinohrady pribudlo 12 nových dielok, ktorých vyčistenie zabralo dokopy 47 minút času a to v priebehu piatich mesiacov! Finančné náklady na vyčistenie týchto nových príspevkov nepresiahli sumu 2 eurá.

Naša skúsenosť totiž ukazuje, že pravidelná údržba stien či už čistením, maľovaním či antigraffiti nátermi:

  • je lacná

  • je časovo nenáročná

  • je schopná pôsobiť preventívne

  • postupne znižuje frekvenciu obnovenia nových diel

  • robí pravidelne čistené priestory menej atraktívne pre sprejkov​

V žiadnom prípade nechcem povedať, že graffiti či streetart do Bratislavy nepatrí. Je jednoducho súčasťou mestskej kultúry. Je však možné tomuto fenoménu jednoducho i lacno čeliť aspoň na miestach, ktoré majú pôsobiť reprezentatívne (napr. železničná stanica). Nie je to márny boj a keď vytrváte dlhšie ako umelci, ktorých je možno okolo 100 v celej Bratislave, tak bude váš dom, panelák či iná nehnuteľnosť čistá.

Dnes majú cestujúci podstatne lepší kultúrny zážitok z cestovania prostredníctvom ŽST Vinohrady
Dnes majú cestujúci podstatne lepší kultúrny zážitok z cestovania prostredníctvom ŽST Vinohrady (zdroj: Zelená hliadka)

Touto cestou sa chceme poďakovať pracovníkom ŽST Vinohrady, ktorí sa postarali o čistotu po našich antigraffiti akciách, účastníkom troch dobrovoľníckych akcií a tiež Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy, že podobným prístupom stráži čistotu stien pod Michalskou bránou.

Matúš Čupka

Zelená hliadka

www.zelenahliadka.sk

www.facebook.com/zelenahliadka

___

Tento článok je súčasťou seriálu “Bratislavské SpotFixy”, ktoré realizuje Zelená hliadka na základeinšpirácie indickej skupiny Ugly Indian. Ich cieľom je ukázať, že starostlivosť o mesto nie je len o pokosených trávnikoch či vyprázdnených odpadkových košoch a že pri malom úsilí a obmedzených finančných prostriedkoch môžu byť naše ulice v podstatne lepšom stave ako sú dnes.

BONUS 1: Po dočistení stanice sme sa rozhodli upraviť aj rozbitý prístupový chodník od električkovej zastávky

Na stanicu sa dostanete bez toho, aby sa vám kufor na kolieskach tri-krát v rukách zvrtol ;-)
Na stanicu sa dostanete bez toho, aby sa vám kufor na kolieskach tri-krát v rukách zvrtol ;-) (zdroj: Zelená hliadka)

BONUS 2: Galéria niektorých prírastkov, ktoré sme odstraňovali po vyčistení stien stanice

 

Nové dielko: rýchlosť odstránenia 3 minúty, finančné náklady 8 centov
Nové dielko: rýchlosť odstránenia 3 minúty, finančné náklady 8 centov (zdroj: Zelená hliadka)
Nové dielko: rýchlosť odstránenia 6 minút, finačné náklady 6 centov
Nové dielko: rýchlosť odstránenia 6 minút, finačné náklady 6 centov (zdroj: Zelená hliadka)
Nové dielko, rýchlosť odstránenia 2 minúty, finančný náklad 7 centov
Nové dielko, rýchlosť odstránenia 2 minúty, finančný náklad 7 centov (zdroj: Zelená hliadka)

 

zelenahliadka

zelenahliadka

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občianska iniciatíva bojujúca proti odpadu, skládkam a vizuálnemu smogu v meste Bratislava. Pridajte sa! Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu