Bratislavčania sa v posledných týždňoch dozvedeli presný dátum, kedy sa má začať opravovať Starý most a toľko očakávaná električka sa má konečne dostať aj na Petržalský breh. Zatiaľ iba po Bosákovú, pričom v druhej fáze sa má električka posunúť až po Janíkov dvor na juhu Petržalky. Ešte 24.4.2012 sme sa na prezentácií za účasti hlavného dopravného inžiniera Bratislavy p. Schlossera dozvedeli, že elekrička pôjde povrchovo, Jantárová cesta sa má stať bulvárom: "ktorý bude priťahovať ľudí, nie autá. Tie by ju mali využívať len na kratšie prejazdy. Na tranzitnú dopravu je primárne určená Dolnozemská a Panónska cesta." Zároveň sa v rámci diskusie dohodlo, "že mesto pripraví podklady na vyhlásenie architektonickej, urbanistickej a krajinárskej súťaže, ktorá komplexne vyrieši čo v okoli Chorvátskeho ramena vznikne."
O žiadnej verejnej súťaži sme sa však nedozvedeli, vízia prezentovaná jednoducho nebola a zrazu má p. Schlosser hotový plán, ktorý mu vypracovala mestská akciovka Metro, a.s. Ráta sa tu s celkovo 6-timi križovatkami od Námestia Hraničiarov až po Janíkov Dvor. Okrem jednoduchej mapky (nižšie v prílohe) sme nenašli žiadne vizualizácie, koncepty. Za to sa dopravný inžinier chváli množstvom povolení a súhlasov od úradov. Ešte že si niekto všimol výrubové konanie na 2000 stromov, ktoré malo byť len ďalšou z mnohých faciek do tváre každému, koho sa táto výstavba dotkne. A nie je ich málo.
Máme tu naplánovaný nový petržalsky bulvár skladajúci sa z električkovej trate, štyroch jazdných pruhov, šiestich križovatiek, zrejme sa tu zmestí aj 1,5 metra široký chodník a možno aj nejaké to stromoradie nech to zeleno vyzerá.
Prečo sa toto vlastne deje? (hlavnými argumentmi p. Schlossera z reportáže)
1. Petržalka sa touto cestou dobuduje a naplní sa územný plán mesta, kde je táto cesta niekoľko desaťročí naplánovaná.
Dopravné správanie Slovákov sa zmenilo spolu s tvárou Petržalky. Dnes nie je problém s dopravou v samotnej Petržalke, ale na mostoch. Táto nová cesta akurát prinesie o to rýchlejšie automobily k dopravným lievikom a zápcha pri Prístavnom moste, Moste Apollo, Novom moste a Moste La Franconi bude o to horšia.
2. Cesta má vytvoriť mestský život v Petržalke. Vytvoriť možnosti, aby Petržalčania necestovali toľko za Dunaj a zostali vo svojej mestskej časti.
Ceny nehnuteľností sú dnes natoľko vysoké, že aj člen strednej triedy si nevyberá bývanie podľa miesta, kde pracuje, ale podľa ceny. Pokiaľ budu byty v Petržalke lacnejšie ako inde, tak tam budú bývať ľudia pracujúci v iných častiach Bratislavy a naopak. Na tomto táto cesta nič nezmení. Bulvár s električkou a autami nebude plniť úlohu oddychovej zóny.
3. Cesta ma obsluhovať autobusy, ktoré cestujúcich k električke privedú. Samá električka nebude mať význam.
Dnes križujú Chorvátske rameno celkovo štyri cesty, po ktorých jazdí niekoľko liniek MHD. Navyše od Kutlíkovej až po Panónsku cestu jazdia autobusy súbežne s plánovanou električkou. Pokiaľ chceme, aby sme využívali viac zelenú dopravu a MHD, tak prečo staviame za desiatky miliónov eur paralelnú cestu pre autá?
Okrem toho všetkého si predstavme výstavbu súvisiacej infraštruktúry...kanalizácie, siete, stavebný ruch... Tvár Ramena sa výrazne zmení a minimálne počas niekoľkoročnej výstavby by som si okno na byte radšej ani neotváral....
Pre našu Zelenú hliadku je Chorvátske rameno symbolom prerazenia do širšieho povedomia. Práve tu sme organizovali prvé väčšie upratovacie akcie a medzi marcom a májom 2012 zorganizovali dvanásť upratovacích akcií spolu s mnohými Petržalčanmi. Celkovo sme tu vyzbierali 127 plastových vriec odpadu. Dnes je okolie Ramena opäť znečistené. Síce podstatne menej ako predtým.
V posledných dňoch sa o Ramene hovorí ako o unikátnej zelenej zóne, kde sa ľudia chodia prechádzať, venčiť psov, behať, nechceme o toto úžasné miesto prísť...pozreli ste sa niekedy čo všetko pláva vo vode? Čo leží v okolitej zeleni? Starajme sa o túto lokalitu, udržujme ju bez odpadkov a ukážme tak hradným pánom, že nám na Ramene úprimne záleží a chceme, aby zostalo zeleným. Dožadujme sa preto na Petržalskej samospráve, aby vodu a jej okolie pravidelne čistilo. Nebojme sa však zdvihnúť sem tam aj nejaký ten odpad zo zeme.
Takže p. Schlosser, koho to teda trápi? Napríklad aj mňa. Preto som petíciu podpísal. Nie som síce z Petržalky, ale na Ramene mi záleží. Link na petíciu nájdete tu: http://petrzalka.otvorene.sk/peticie/chorvatske-rameno
A či je nás väčšina, čo sa nás to trápi? Čoskoro bude pokiaľ pôjde Magistrát cestou oháňania sa súhlasmi od iných úradníkov a absenciou verejnej diskusie na túto tému.
Preto sa teším na prezentáciu zámeru, ktorá sa uskutoční 22.4. od 18:00 v Zrkadlovej sieni na Magistráte. Vidíme sa tam :-)
Matúš Čupka
Zelená hliadka
https://www.facebook.com/zelenahliadka
Odkazy:
Page iniciatívy http://www.facebook.com/4prudy
Reportaz o kauze http://www.stv.sk/online/archiv/reporteri?date=2013-03-28&id=52853&playerType
Starší článok z diskusie http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/10731/Zmeni-elektricka-Petrzalku-k-lepsiemu.html
Obrazová príloha: Ako má cesta vyzerať?
