Vizuálny smog, alebo prehusťovanie mesta reklamou, trápi naše mesto dlhé roky. Doteraz sa tejto téme venovala iba malá pozornosť. Výsledkom je množstvo nosičov vedľa ciest, na plotoch, zelených pásoch, stromoch či dokonca v kvetináčoch. Začnem pozitívne, pochválim Magistrát za snahu a odstránenie skoro 200 reklamných nosičov. Ale...
Okamžite ma zarazil spôsob, akým boli reklamy odstránené. Inými slovami...Magistrát sa dohodol so súkromnými reklamnými spoločnosťami, aby odstránili svoje zariadenie umiestnené bez povolenia. Namiesto udelenia pokuty a vynútenia odstránenia reklamy si podali ruky a fuč je 200 nosičov. Aký signál vyslal Magistrát ostatným majiteľom podobných zariadení? Že majú čakať faxom zaslaný text dohody o odstránaní ich zariadení? Najviac reklamy odstránila spoločnosť Akzent Media (148 ks). Ako je tom najsilnejší poskytovateľ vonkajšej reklamy BigBoard Slovensko? Ten má všetky nosiče v poriadku?
V Bratislave máme množstvo iných druhov reklamy, ktorým chýba akýkoľvek papier či nie je známe pozadie ich existencie. Či sú to rôzne plachty či tabuľky na zábradliach, cedulky vedľa ciest, rôzne bilboardy prichytené betónom, známe nelegálne plochy pri výpadovke z Bratislavy smer Trnava, nevyjasnené pozadie trojnožkových reklám spoločnosti PRESENT, nedostatok informácií ohľadom predaja správcu reklamy na prostriedkoch MHD (RECAR) spoločnosti BigBoard a podobne.
Magistrát je zodpovedný za rozšírenie úplne novej formy reklamy, tzv. reklamných kociek, ktoré informujú o kultúrnych akciách či zápasoch HC Slovan Bratislava. Úspešne zabrali ďalšie plochy na verejných priestranstvách Trnavského mýta, Hodžovho námestia, Kamenného námestia, dunajského nábrežia a ďalších. Magistrát sa na týchto plochách aktívne propaguje. Kto však za vybudovanie týchto zariadení zaplatil? Prečo Magistrát dopustil, že sa objavili ďalšie súkromné kocky na Hviezdoslavovom námestí či najnovšie na Kamennom námestí, keď mali slúžiť iba na informovanie o akciách Magistrátu?
Obrázok: Bez povolenia umiestnená komerčná "kocka" na Kamennom námestí.

Tradične sa objavil argument, ako za túto situáciu môžu iní...tentoraz naši zákonodarcovia v NR SR, ktorí zamietli aj Zmajkovičovej novelu o reklame. Množstvo problémov sa pritom dá vyriešiť zverejnením informácií o umiestňovaní nových reklamných zariadení vrátane zmluvných podmienok, spísaním a schválením všeobecne záväzného nariadenia o vonkajšej reklame (koncepcia nestačí, nie je celospoločensky zaväzujúca), monitoringom reklamných zariadení bez povolenia, vytvorením tzv. čiernej listiny spoločností budujúcich zariadenia bez povolenia a napríklad aj spoločností, ktoré sa na týchto zariadeniach propagujú. Na toto nové zákony netreba...
Ideálne by bolo začať vysvetlením ako to je s reklamnou na prostriedkoch MHD, o ktorej som písal tu:
http://zelenahliadka.blog.sme.sk/c/306342/Reklamni-cirkusanti.html
Matúš Čupka
Zelená hliadka
Tlačová správa: http://www.bratislava.sk/vismo/dokumenty2.asp?id_org=700000&p1=11049947&id=11035920