Z pohľadu organizátora hudobného festivalu je v prvom rade dôležitá finančná životnosť festivalu. Ten musí uživiť organizátorov, zaplatiť zvuk, osvetlenie, nájmy, spraviť servis umelcom a rozdať aspoň tisíc lístkov sponzorom. Investície do čistoty festivalu tak ustupujú do úzadia ako nevyhnutná, ale menej obľúbená investícia. Pohoda rieši čistotu pomaly stovkami dobrovoľníkov, Uprising a iné festivaly platenými brigádnikmi. Napriek tomu je efekt veľmi slabý...
Z pohľadu dobrovoľníka/brigádnika je zbieranie odpadkov na festivale cestou ako sa dostať k lístku zdarma, užiť si niečo z festivalu, stretnúť fajn ľudí, možno zarobiť malý groš a podľa možnosti robiť čo najmenej. Česť výnimkám...určite sme však viacerí videli turbobordel okolo Toi-Toi búdok či stage, kde práve skončil interpret. Napriek tomu, že odpad bolo vidieť z kilometrovej vzdialenosti sme si ako návštevníci museli nohami spraviť miesto medzi plastovými pohármi, cigaretovými krabičkami, opilčekmi pod stagom a podobne. Dôvod je jednoducho ten, že práca s dobrovoľníkmi na drvivej väčšine festivalov jednoducho nefunguje... Nie je čas, nie sú kapacity, nie sú peniaze, priority sú inde a preto chýba dozor. Pokiaľ dobrovoľník či brigádnik vie, že ho nikto neskontroľuje, tak sa nemá čoho báť a frflanie návštevníkov mu môže byť šuma fuk. Chce to skutočne nadšených jedincov pre vec a tých je premálo.
Malý checklist "ako na odpad" nielen pre organizátorov festivalov:
Areál rozdeľte na niekoľko zón, ktoré budú mať na starosti skupiny dobrovoľníkov/brigádnikov. Vždy nech sú pohybliví a obsluhujú celú zónu. Zvýšenú pozornosť venujeme miestam s gastronómiou, pódiam a toaletám. V každej zóne treba rozmiestniť odpadkové koše pozdĺž hlavných peších trás návštevníkov a tie pravidelne vyprázdňovať. Koše musia byť otvorené, prípadne vizuálne zvýraznené nálepkami. V prípade väčšieho areálu zriadite akési medzistanice, kde sa budú vrecia s odpadom zhromažďovať a po skočení podujatia hromadne presunuté do kontajnerov.
Na začiatku si jednoznačne zadefinujte či chcete pomoc dobrovoľníkov, alebo platených brigádnikov. Obe skupiny majú svojské požiadavky a rozličné motivácie prečo prišli. Kombinácia je veľmi ťažko manažovateľná.
V tíme organizátorov majte jasne stanovenú osobu zodpovednú za dobrovoľníkov/brigádnikov. Tá bude riešiť problémy súvisiace s dobrovoľníkmi, bude monitorovať ich prácu (ideálne na bicykli) a dávať spätnú väzbu vedúcim jednotlivých skupín.
Dobrovoľníci/brigádnici musia na začiatku dostať jasné inštrukcie. Dajte si pozor na to, aby ste v jednej skupine nemali väčšinu ľudí čo sa navzájom poznajú. Jeden si zapáli cigaretu a fajčia s ním všetci ostatní. Taktiež sa budú chcieť naraz zbaliť na koncert a skupina sa znefunkční. Ideálne aby sa skupina rozdelila na dve časti. Keď jedna maká, druhá relaxuje.
Nezabudnite dobrovoľníkom/brigádnikom vysvetliť, že budú riešiť všetky problémy a sťažnosti návštevníkov. Každý z nich musí vedieť, že kde sú hasiči, sanitky, toalety, prvá pomoc...
Títo terénni pracovníci musia mať zabezpečený tip-top servis ohľadom stravy a pitia. Od kvality servisu výrazne závisí produktivita, motivácia a v letných mesiacoch aj holé prežitie. Od začiatku musí byť stanovené miesto, kde dostanú pitnú vodu, kde dostanú bagetu, kde dostanú teplé jedlo. Na začiatku im rozdajte kupóniky na jedlo a nech s nimi hospodária do konca podujatia. Stačiť musia dve bagety denne a jedno teplé jedlo.
Zaveďte systém zhodnocovania plastových pohárov. Keď niekto nazbiera 40 pohárov, tak dostane veľké pivo zdarma. Stačí k tomu jeden zadotovaný stánok s pivom. Prípadne zálohujte plastové poháre. Vyriešite tým 80% odpadu po návštevníkoch.
Nakupujte plastové vrecia s uzatvárateľnou páskou. Možno drobný detail, ale s vreciami sa bude podstatne lepšie manipulovať.
Toto sú len základné body, ktoré môžu významne zlepšiť situáciu s čistotou na jednotlivých festivaloch. Zároveň sú zanedbávané aj na toľko zbožňovanej Pohode, ktorá za čistotu vďačí skôr zodpovedným návštevníkom ako "systému". Slabučká sieť košov v areáli festivalu je kompenzovaná iba počtami dobrovoľníkov.
A nezabúdajte, že aj ako návštevník môžete výrazne dopomôcť k dôstojnejšiemu prostrediu na podujatí.
Čistejším podujatiam zdar!
Matúš Čupka
Zelená hliadka
https://www.facebook.com/zelenahliadka
Časť našej festivalovej bandy z Uprising festivalu 2013 :-)
