Vizuálny smog sa stal naším každodenným spoločníkom pri prechádzke mestom, jazde autom či na bicykli. Neustále sme atakovaní ponukami, úsmevmi, výrobkami, heslami či sloganmi. Vo verejnom priestore sa tak nielen uhýbame zaparkovaným autám, ale aj všemožným reklamným stojanom či plochám. My sme si povedali dosť a vybrali si pravdepodobne najzákernejší druh reklamy, ktorými sú reklamné plachty.

Ako Zelená hliadka sme spolu s obyvateľmi Bratislavy zmapovali 74 lokalít, na ktorých sa nachádzalo 5-15 reklamných plácht. Tie následne odstránili pracovníci Magistrátu mesta Bratislavy spolu s iniciatívnymi obyvateľmi Bratislavy. Podľa naších zistení sú lokality čisté. Je však možné, že ich už zabrala iná "iniciatívna" spoločnosť. Z Bratislavy tak definitívne zmizlo odhadom 370-1110 nelegálnych reklamných plôch. Tie nemali povolenie a ich majitelia ani neplatili za umiestnenie tejto plachty poplatok.
Dnes je už na Magistráte, aby sa o tieto lokality staral a udržiaval ich čisté. Čím nižšiu životnosť budú tieto plochy mať, o to skôr sa stanú cenovo nerentabilné a táto forma reklamy vymizne úplne. Nemôžeme k ich likvidácií nikoho motivovať a preto je na každom čitateľovi, ako s takouto plachtou vo svojom okolí bude nakladať. Odporúčame ich lokalitu nahlásiť na oddelenie marketingu a vzťahu s verejnosťou (omvv@bratislava.sk). To odstránenie zabezpečí pokiaľ je umiestnená na majetku mesta.
Každý jeden z nás môže prispieť k tomu, aby z Bratislavy úplne zmizla táto nelegálna forma reklamy.
Svoju pozornosť teraz chceme zamerať na reklamné trojnožky, ktorých oficiálnym cieľom má byť boj proti nelegálnym výlepom plagátov. Tento argument chceme mať podložený reálnym prieskumom lokalít, ktoré trpeli nelegálnym výlepom plagátov a ako tieto trojnožky prispeli k ošetreniu týchto lokalít. O priebehu zisťovania vás budeme infomovať na našej stránke na známej sociálnej sieti https://www.facebook.com/zelenahliadka

Matúš Čupka
Zelená hliadka
https://www.facebook.com/zelenahliadka
PS: V posledných týždňoch sme so zatajeným dychom sledovali ako sa bude vyvíjať diskusia okolo novely, ktorá mala radikálne obmedziť reklamu v mestách. Dnes je však vyvolávaný tlak na jej znefunkčnenie... Nechajme sa prekvapiť aký bude konečný obsah novely.