Malý príklad na úvod. Na dvoch rozdielnych miestach sa v rovnakom čase stanú dve dopravné nehody. Pri tej prvej sa akoby zázrakom nikomu nič nestane, pričom vodič auta za nepochopiteľných príčin vyviazne z nehody bez zranení. Druhý krát sa narodil. Nehoda na druhom mieste je tragická. Zomreli obaja účastníci nehody, obaja pod vplyvom alkoholu. Ktorá informácia sa asi objaví na titulku novín? Tá o zázračnom prežití, alebo o tragickej smrti?
Ľudia vyhľadávajú informácie o škandáloch, o nešťastí, o utrpení druhých. Stačí, aby bolo k informácií o tragickej nehode z úvodu dodané „vodič bol syn známeho herca,“ a senzácia je na svete. Tým je zabezpečený výborný titulok a opäť o čosi vyššia predajnosť. A môžeme opäť len uvažovať, ktorí z údajov z titulku predajnosť zabezpečí.
Čo v prípade, že sa za deň žiadna vražda, nehoda, prípadne samovražda nestane? Ako nakŕmiť obyvateľstvo bažiace po nových a nových dych berúcich titulkoch? Netreba sa báť, vždy sú tu predsa informácie o nových silikónových prsiach, nosoch, stehnách, prípadne lakťoch. Vždy tu predsa bude niekto niekoho podvádzať, ohovárať, žalovať, stravovať, sledovať, vyhadzovať, zhadzovať. Vždy tu predsa budú zaručené informácie o nových známych bisexuáloch, homosexuáloch, asexuáloch, pedofiloch, gerondofiloch a zoofiloch. Dôležitá je len forma, do akej treba škandál a príbeh zabaliť.
Ľudia vyhľadávajú skutočnosť – realitu. Práve v tom vidím úspech a zmysel bulváru. Ľudia sa totiž radi zo svojimi idolmi stotožňujú. Bulvár predsa nie je o obyčajných ľuďoch. Bulvár je zaručený prostriedok, ako sa z obyčajného človeka stane celebrita. Bez celebrít, by totiž bulvár neexistoval. A v mnohých prípadoch sa to isté dá povedať o závislosti medzi kariérou a bulvárom pri takzvaných hviezdach. Tieto dva svety žijú v symbióze, aj keď často medzi sebou bojujú. Ale vedia, že jeden bez druhého by neprežil. Taktiež vedia, že by neprežili bez svojich konzumentov – obyčajných, šedých, neznámych ľudí. Prvoradou úlohou bulváru predsa nie je prinášať pravdivé a objektívne informácie. Ako vidieť podľa prieskumov čítannosti denníkov a týždenníkov v mnohých krajinách, tieto informácie ľudí jednoducho nezaujímajú. Údaje o tom, že niektoré výroky a informácie boli skreslené, vytrhnuté z kontextu a nepravdivé, totiž prichádzajú až v druhom slede. Prvotná informácia ostáva zafixovaná, na pár dní sa stane hlavnou témou pri rozhovoroch v práci, v škole, v domácnostiach. Koľkokrát sa stalo, že nepravda, dezinformácia a demagógia, boli zvýraznené palcovými titulkami?
Na záver, vstúpenie si do svedomia. Čo vás zaujíma viac? Známy moderátor sa rozvádza, alebo, že Severná Kórea pohrozila svetu jadrovým útokom? Zaujíma vás viac, že začínajúci spevák je bisexuál, alebo, že našej planéte ostáva posledných 45 rokov do vyčerpania fosílnych palív? Prečítate si radšej o nových silikónových prsiach herečky, alebo o tom, ako v Iraku denne zahynú desiatky nevinných ľudí?
Ľudia radi vyhľadávajú informácie. Niektoré viac, iné menej...