
Svojou prácou nadväzuje na nemeckého sociológa M. Webera a jeho teóriu racionalizácie spoločnosti. Pred časom sa mi dostala do rúk jeho kniha „Mcdonaldizace společnosti", ktorá ma veľmi zaujala a preto sa Vám ju v nasledujúcich riadkoch pokúsim trošku priblížiť. Ako sám uvádza k reštauráciám McDonald´s nemá žiadne nepriateľstvo, pretože nie sú ani lepšie ani horšie ako iné rýchloobslužné reštaurácie, alebo iné prejavy racionalizácie výrobných a sociálnych procesov.
Kniha je rozdelená do deviatich kapitol. V prvých dvoch opisuje počiatky vzniku rýchloobslužného reťazca reštaurácií McDonald´s. Mcdonaldizáciou označuje proces v ktorom princípy rýchloobslužných reštaurácií, prenikajú aj do ďalších sektorov americkej spoločnosti a do celého sveta. Tieto princípy tak ovplyvňujú nielen reštauračné stravovanie, ale tiež vzdelanie, zamestnanie, cestovanie, voľný čas, politiku, rodinu, potencionálne celú spoločnosť. Ako príklad uvádza, okrem iného, americké noviny USA Today v ktorom články nikdy nepresahujú z jednej strany na druhú a dlhé, komplikované príbehy a myšlienky sú silne redukované. Ľudí viac zaujíma život a klebety známych osobností, ako seriózny obsah novín. Ritzer ďalej opisuje, ako český rodák Ray Kroc, zakladateľ siete McDonald´s, inšpirovaný fordizmom a vedeckým managementom, založil na týchto princípoch svoje hamburgerové impérium.
Tretia až siedma kapitola, pomocou ilustračných príbehov opisuje vždy jednu z charakteristík procesu mcdonaldizácie, ako sú efektivita, vypočítateľnosť, predvídateľnosť, kontrola a iracionalita racionality. V kapitole efektivita autor uvádza, ako sa model McDonald´s dá uplatniť aj v iných oboroch. V prípade reštaurácií je to od bodu stavu hladu po bod nasýtenia. V časti vypočítateľnosť sa priamo venuje procesu mcdonaldizácie. McDonald´s sa dá ľahko kvantifikovať a kalkulovať. Popisuje princíp, ako majú návštevníci pocit, že za malé peniaze dostávajú veľa. Na „prstové" jedlo nepotrebujete príbor, stoličky sú tvrdé z dôvodu, aby sa rýchlo najedli a odišli, hranolky robia dojem veľkého množstva, pretože vypadávajú z malých sáčkov, grilovaný hamburger je väčší ako žemľa. Popisuje prečo Big Mac je „Big" a pod. Veľkú úlohu v tejto spoločnosti hrá čas. Ľudia dajú radšej prednosť rychloobslužnej reštaurácii, ako príprave jedla doma, alebo posedeniu v bežnej reštaurácii.
Posledné dve kapitoly autor opisuje alternatívne perspektívy, ako postindustrializmus a postmodernizmus v modernej spoločnosti a dáva návod, ako sa s mcdonaldizovanou spoločnosťou vyrovnať. Práve tu sa stotožňuje s Weberovou „železnou klietkou racionalizácie". Tvrdí, že žiadna inštitúcia netrvá naveky a ani McDonald´s nebude výnimkou. Príde čas, keď sa spoločnosť zmení natoľko, že ani Mcdonald´s sa jej nedokáže prispôsobiť a odíde zo scény.
Kniha sa veľmi ťažko zháňa. Kúpiť sa už nedá. Nakoniec som ju zohnal v knižnici na ministerstve financií SR. Ak by ste si ju chceli stiahnuť z internetu, tu je link: http://www.uloz.to/2795292/george-ritzer-mcdonaldizace-spolecnosti-rar