Napísal si, že cirkev vzťahuje svoje zásady na celú spoločnosť. Robíme tak z dvoch dôvodov. Náš zakladateľ, Boží Syn, Ježiš Kristus nám kedysi povedal, že len pravda nás oslobodí. My netvrdíme, že sme jediní, ktorí vedia, ako žiť. Ale sme presvedčení, že cesta, ktorú ukázal Kristus, je pre človeka najlepšia. On nás zaviazal, aby sme boli hodnovernými svedkami evanjelia a hlásali ho ďalej. Toto slovo zasahuje všetky sféry ľudského života. Ak je niekto skutočným kresťanom, viera usmerňuje celý jeho život. Aj keby bol starostom, či prezidentom. Ten druhý dôvod je z iného súdka. Žijeme v občianskej spoločnosti. Máme rovnaké práva ako ty. Všetky spolky, organizácie, politické strany, ponúkajú ostatným svoju víziu spoločnosti. Robíme tak aj my. Chceme presvedčiť, že naše riešenie je správne. Nemusíš s nami súhlasiť. Ale nemal by si nám toto právo upierať.Môžem Ťa uistiť, že aj neveriaci človek môže uzavrieť manželstvo v katolíckom kostole. Priznám sa, nie sme nadšení z takýchto manželstiev. Skúsenosti totiž hovoria, že najviac nábožensky ľahostajných ľudí pochádza z týchto zväzkov. V manželstve by mala vládnuť jednota aj v otázkach viery. Ale možné to je. Za istých podmienok. Neveriaci musí akceptovať jeho nerozlučiteľnosť. Zároveň sľúbi, že nebude brániť svojmu partnerovi, katolíckej stránke, praktizovať vieru a vychovávať v nej deti. Myslím, že to nie je nespravodlivé. Máme právo určiť si vlastné pravidlá. Nikoho nenútime, aby ich prijal. Kto ich odmieta, ten sa jednoducho v kostole nezosobáši.Vadí Ti, že sa cirkev stará do svetských záležitostí. Ale my nemáme nijakú svetskú moc. Nemáme poslancov, veriaci sú vo všetkých politických stranách. Ale mohol by si prijať, že aj my žijeme v tejto spoločnosti. Zaujímame sa o ňu a život v nej nám, podobne ako Tebe, nie je ľahostajný. Keď sa slovenskí biskupi postavili proti Mečiarovi, vtedy to väčšine nevadilo. Práve naopak, ľudia to privítali. Je prirodzené, že aj kňazi a biskupi majú svoje politické presvedčenie. Žijeme v cirkvi a chceme, aby sa slobodne rozvíjala. Po skúsenostiach z minulého storočia sme veľmi citliví na akékoľvek náznaky obmedzovania náboženskej slobody.O zmluve o výhrade svedomia sa popísalo veľa. Väčšina ju nepochopila, preto ani neprijala. Nebudem rozoberať podrobnosti. Návrh zmluvy neumožňoval Katolíckej cirkvi priamo vstupovať do legislatívneho procesu na Slovensku. Menoval oblasti, v ktorých sa táto výhrada môže uplatňovať. Na základe zmluvy mala byť ustanovená zmiešana komisia medzi štátom a cirkvou, ktorá by pripravovala návrhy, ako by sa výhrada vo svedomí mohla odraziť v našich zákonoch. Chcem Ťa ale upozorniť, že táto komisia mala mať len poradný charakter, nebola výkonným orgánom. Takých poradných komisií sú na Slovensku stovky. Ty sa bojíš, aby ti cirkev nevnucovala svoju morálku. Ale skúsme to otočiť. Aj my sa bojíme, že nám spoločnosť cez rôzne ideológie bude vnucovať svoje pravidlá v morálnych otázkach, ktoré sú pre nás zásadné a nemôžeme sa ich zrieknuť. Myslíš, že by bolo správne, ak by veriaceho lekára nútili v nemocnici, aby zabil nenarodené dieťa?O celibáte môžem hovoriť, lebo som rímskokatolíckym kňazom. Máš pravdu, že mnohí z nás to nezvládajú. A pohoršujú nielen veriacich. V tomto zmysle máš pravdu, že kto vodu káže a víno pije, je pokrytec. Ale v dejinách by si našiel mnoho skvelých osobností, ktoré v celibáte žili a boli pre tento svet požehnaním. Spomeniem aspoň Jána Pavla II, Matku Teréziu z Kalkaty alebo brata Rogera z Taize. Celibát je našim zákonom, ktorý nás má viac priblížiť k Bohu. Avšak o tom, či celibát zostane alebo nie, by mali rozhodnúť tí, ktorých sa týka. Aj keď si o tom myslíš svoje, nič na tom nezmeníš. Na Slovensku je dostatok kňazov. Nemysli si, že keď sa kňazi budú ženiť, bude ich viac. Protestantské cirkvi sú toho dôkazom, že to tak nie je.Zdá sa Ti, že na čele Katolíckej cirkvi stojí najkonzervatívnejší kardinál. Je rovnako konzervatívny ako jeho predchodca. A vôbec, nemám rád toto delenie. Vyvoláva zdanie, že všetko konzervatívne je zlé a liberálne dobré. Takéto zjednodušenie však nie je pravdivé. Ak máš na mysli, že nesúhlasí s potratmi, eutanáziou a homosexualitou, tak je konzervatívny. A iný ani nemôže byť. Postoj cirkvi k týmto otázkam pramení z evanjelia a je overený stáročiami. Nemusíš ho prijať. Táto ponuka zo strany cirkvi žiť alternatívne, a nepodľahnúť názorom väčšiny, tu bude naďalej.Cirkevné majetky sú starou témou. Najskôr ti chcem vysvetliť, že ani biskupi, ani kňazi, nie sú jeho vlastníkmi a nemôžu s ním voľne nakladať. Je to cirkevný majetok. Darovali jej ho konkrétni ľudia. A cirkev ho spravuje, aby slúžil jej rozvoju pri napĺňaní poslania. Žijem v Ríme. Pápežské baziliky majú nevyčísliteľnú hodnotu. Pre cirkev je vždy cťou, keď pre ňu pracovali a pracujú najlepší umelci na celom svete. Ja viem, že mnoho ľudí si na Slovensku myslí, že cirkev je bohatá. Čo však máme? Kostoly a budovy, ktoré neustále treba opravovať a štát prispeje na ne len zriedka, hoci ide neraz o kultúrne pamiatky. Samosprávy sú štedrejšie. Platy, ktorých výška vzhľadom k ukončenému vzdelaniu vôbec nezodpovedá. Ale nesťažujeme sa. Keď som bol kaplánom v Kežmarku, rozprával som sa s jednou mladou rodinou. Boli to praktizujúci katolíci. Boli presvedčení, že štát platí réžiu kostola. Pravda je však taká, že ak veriaci chcú mať v kostole teplo a svetlo, musia sa na to pozbierať. To isté platí pri oprave pamiatok.Milý Richard,uvedomujem si, že k mojej odpovedi by si mohol mnohé doplniť. Položiť nové otázky a predniesť ďalšie výhrady. Nezazlievam Ti to. Mojim cieľom nebolo Tvoje názory položiť na lopatky. Skôr Ti ukázať názor z druhej strany. Ak som Ťa inšpiroval k premýšľaniu, ako Ty mňa, moje riadky splnili svoj účel.S úctouAnton
RE: Niekoľko dôvodov prečo sa mi nepáči cirkev
Milý Richard, Tvoj posledný príspevok ma zaujal. Najmä úprimnosťou. Je v ňom veľa výčitiek, otázok, ale aj nedorozumenia. Dovoľ, aby som Ti aspoň na niektoré odpovedal vo forme otvoreného listu. Možno sa stane pre Teba i ďalších inšpiráciou k premýšľaniu.