
Veľké korporácie majú okrem veľkých ziskov (aj keď ani to neplatí univerzálne) aj veľké zodpovednosti. Okrem orlieho zraku úradov ich sledujú aj milióny párov ešte orlejších zrakov z radov bežných ľudí. Bežní ľudia sú dotieraví, vytiahnu každú, aj drobnú chybičku. V informačnom veku sa potom takáto chybička rozmazáva a v prípade zložitejších chybičiek a právnych systémov angolosaského sveta môže prerásť až do súdneho sporu. Ten je opäť prudko medializovaný a na jeho konci môže svietiť mastná pokuta. Preto vo väčšine veľkých spoločností pracujú celé oddiely paladínov – strážcov pravidiel a morálky. Pravidlá používania sociálnej siete Facebook rastú priamo úmerne počtu jeho používteľov. Facebook je už natoľko veľký a natoľko návykový, že svoje pravidlá môže zakončiť vetou znamenajúcou zhruba: „Nepáči sa ti? Choď preč!“
Prísnej kontrole nepodliehajú len užívatelia, stránky, či skupiny (aj keď v týchto prípadoch je promtnosť zásahu administrátorov často nedostatočná, viď problémy s rasistickými skupinami nedávno na Slovensku), ale aj reklamy. Každú reklamu musí schváliť Veľký Brat, ktorý skontroluje, či náhodou neporušuje pravidlá všemocného a všeobjímajúceho Kódexu. A tak sa nám stalo, že Veľký Brat zakázal reklamu na plyšovú spermiu, ktorá vraj ohrozuje morálku užívateľov siete vo veku od 15 – 18 rokov. Samozrejme vieme, že mnohí žiaci základných škôl sú naozaj nepozorní, v záplave iných povinností im unikne podstata splodenia dieťaťa a zrejme stále „vedia“, že ich mladších súrodecov nosí bocian (napr. známy Kristián). V takomto prípade si však myslím, že nezastupiteľne zastávame úlohu vzdelávacieho systému a poodhaľujeme skryté zákutia výhod života v plnoletom veku. Nevadí, s nekompromisným verdiktom Veľkého Brata sme sa vysporiadali a reklamu na plyšovú spermiu púšťame len užívateľom starším ako 18 rokov, lebo „keď sa nám nepáči, môžeme ísť inde“.
Na tomto mieste nám však zostáva otázka, kedy morálný a všeobjímajúci Facebook začne svojim inzerentom vystavovať faktúry za reklamu, ktoré budú spĺňať aspoň základné účtovné štandardy vyspelého sveta. Za 2 roky obchodného vzťahu sme nedostali ešte ani jednu. Keď to zvláda Google, PayPal, či iTunes, môže to zvládnuť aj Facebook. Možno keď bude mať 18.