The Last Kingdom

Hoci sa s historickými filmami či seriálmi v poslednom čase roztrhlo vrece, tak takýto pocit kvalitne odvedenej práce, hlavne čo sa týka vykreslenia dobových reálií, ktoré dbajú i na najmenšie detaily, som mal iba pri niektorých z nich. Seriál The Last Kingdom je práve jeden z takýchto príkladov. Nuž časy zlatej éry Hollywoodu, reprezentovanej v tomto filmovom žánri takými osobnosťami, ako boli napríklad Charlton Heston, Oliver Reed, Raquel Welch alebo Richard Chamberlain, sú žiaľ už nenávratne preč. O to viac poteší, keď sa aj v dnešnej dobe vyskytne niečo, čo aspoň trocha vytŕča z davu priemernosti. Navyše tento seriál ponúka i niečo ako bonus, ktorým je predovšetkým veľká dávka uveriteľnosti a reálnosti, čo tiež padne celkom vhod.
Výborná knižná predloha, ktorá stojí za hriech
Seriál vznikol v spolupráci stanice BBC America s BBC Two, ktoré sú známe svojím rigoróznejším prístupom k niektorým témam súčasného diania. No pritom ale netreba zabúdať, že scenár je napísaný podľa knižnej predlohy spisovateľa Bernarda Cornwella, takže sú samozrejme niektoré historické udalosti dánskeho dobývania anglického ostrovčeka prikrášlené, vynechané alebo opísané inak, ako sa skutočne stali. Zmysel pre zachovanie reality sa tu skôr prejavil v zobrazovaní dobových reálií a výprave, ktorá je naozaj na vysokej úrovni. Divákovi pritom poskytuje aj veľkú mieru temnej atmosféry a nadšencom do histórie ten veľmi známy pocit nostalgie za časmi dávno minulými.
Pomsta, dobrodružstvo a romantika...
Dejová linka je v podstate pomerne priamočiara s občasným romantickým nádychom a častým nečakaným zvratom udalostí. Pritom sa nezabudlo ani na veľkú porciu napätia a na výborne zvládnuté bojové scény. Všetko sa tu točí okolo Uhtreda - syna saského šľachtica, ktorý sa kvôli Vikingom stal sirotou. Tí si ho však vezmú pod ochranné krídla a urobia z neho sporiadaného barbara, no s občasným schizofrenickým záchvevom saského povedomia. Jeho dánsky otčim je ale zavraždený a tak sa prevažne celá prvá séria nesie v znamení pomsty za túto ohavnosť. Druhá séria je zase viac zameraná na rodinné vzťahy so svojim dánskym bratom, službe Alfrédovi Veľkému (kráľ Wessexu) a v neposlednom rade sa venuje i nepríjemnostiam spätým s pravým strýčkom, ktorý milému Uthredovi uchmatol hradisko. Takže ide o príbeh naozaj pestrý, pútavý a s veľkými možnosťami na ďalšie možné zápletky.
Napojenie fikcie na reálne historické udalosti je unikátne
Totálne ma zvalcovalo inteligentné prepojenie fikcie s niektorými bodmi reálnych historických udalostí (s pár nepodstatnými odchýlkami podľa Saskej kroniky). Myslím tým predovšetkým udalosti okolo úteku Alfréda do močiarov, priebehu bojov s Dánmi... Príbeh okolo Uhtreda je prevažne fiktívny, ale jeho napasovanie a zosúladenie s historickými udalosťami, najmä v spojitosti so životom Alfréda Veľkého a dánskej dobyvačnej politiky, je vskutku originálne. Samozrejme, chybičky by sa tu našli, tie sú ale tak nepodstatné, že si ich väčšina divákov ani len nevšimne.
Zvyknúť si na Uhtreda chce istú dávku trpezlivosti
Hneď od začiatku som si nebol istý výberom herca hrajúceho Uhtreda. Alexander Dreymon sa mi zdá až príliš modelkovský na to, aby mohol vierohodne zahrať takúto postavu. A to i napriek tomu, že mu maskéri capli jazvu na líce, aby ho trochu zdrsnili. Našťastie, čuduj sa svete, som si na neho postupne zvykol a už od konca prvej série som sa s Uhtredom dokázal zžiť povedzme podobne dobre ako s Ragnarom Lothbrokom (Travis Fimmel) v prípade jeho Vikingov. Naproti tomu bol ale Alfréd Veľký vybraný priam fantasticky, presne tak som si ho vždy typovo predstavoval, ba čo viac, seriál dbá aj na jeho hodnovernosť, čo sa týka charakteru - pobožný, citlivý a chorľavý. Pri ostatných hercoch tiež prevažuje nadpriemerný dojem, hlavne pri stvárnení barbarského osadenstva.
Výprava a kostýmy sú klenotom seriálu
Výprava seriálu patrí vôbec k tomu najlepšiemu, čo nám momentálne môže žáner historického filmu ponúknuť. Nemyslím tým iba bombastické vizuálne efekty, ktoré samozrejme, ak sú dobre prevedené, tiež potešia. Skôr mám na mysli celkovú hodnovernosť výpravy a naozaj iba minimálny počet vecných chýb vrátane kostýmovej tvorby. Kostýmy spolu s výzbrojou výborne odrážajú svoju dobu a to až do takej miery, že i divák laik s minimálnymi znalosťami histórie tohto obdobia (9 st. n. l.) spokojne zamľaská. Dokonca aj štítová hradba (rozostavenie vojakov pred začiatkom bitky) tu bola výborne zvládnutá, podstatne lepšie ako napríklad v Alfrédovi Veľkom (1969) od režiséra Clivea Donnera. Tento snímok je pritom mnohými považovaný za to najlepšie, čo bolo na tému tohto obdobia anglosaských dejín natočené.
Celkovo sa dá o seriáli povedať, že tu ani jeden diel v oboch sériách nebol slabý, pričom sa tu v každom vyskytlo niečo, čo dokázalo zaujať - či už to bo nejaký dejový zvrat, pekná akčná scéna alebo príjemný nádych romantiky. Seriál sa teda rozbehol veľmi dobre a ja len pevne dúfam, že si tento vynikajúci dojem zachová aj v ďalších dobrodružstvách modela Uhtreda.
Fantastická správa na záver – 3. séria seriálu je na dobrej ceste.
HODNOTENIE: ***** (90/100)
KLADY: herec hrajúci Alfréfa Veľkého, výprava a kostýmy, scenár
ZÁPOR: na herca v hlavnej úlohe si treba zvyknúť
INFORMÁCIE O FILME:
The Last Kingdom
Dráma / Historický / Akčný
Veľká Británia, 2015 - 2017, 15 h 44 min (Minutáž: 16x55 min)
Réžia: Peter Hoar, Nick Murphy, Anthony Byrne, Ben Chanan, Jon East, Jamie Donoughue, Richard Senior
Scenár: Stephen Butchard
Kamera: Chas Bain
Hudba: John Lunn
Hrajú: Alexander Dreymon, Ian Hart, David Dawson, Brian Vernel, Emily Cox, Thomas W. Gabrielsson, Tobias Santelmann...
Anotácia: Zobrazenie dobových reálií takmer s rigoróznou historickou presnosťou a vynikajúce napojenie fikcie na skutočné historické udalosti okolo Alfréda Veľkého, panovníka Wessexu. Seriál má ale jednu podmienku, a síce že na hlavnú postavu stvárnenú Alexandrom Dreymonom si treba zvyknúť.