Akciu zatienili dve skutočnosti:
1. 27.6.2019 schválili koaličné strany v spolupráci s Sme rodina a ĽSNS obmedzenie vo financovaní politických strán - bez verejnej diskusie a po menej ako 24 hodinách od podaní jeho návrhu (Znenie zákona - tu >> Hlasovanie - tu >>)
a
2. nekompletný Ústavný súd SR, ktorí sa poslanci NR SR ani na poslednom zasadnutí pred prázdninami nepokúsili doplniť.
Strany po novom budú môcť získať len 3,5 milióna eur z darov, úverov či pôžičiek. Ide o sumu na celé štvorročné volebné obdobie. Limit stanovila aj pre ročný príspevok od členov strán. Dotkne sa to zásadne dnes mimoparlamentných strán, ktoré nedostávajú dotácie od štátu.
Táto zmena zásadným spôsobom znevýhodňuje mimoparlamentné politické strany, pretože limituje príjmy z darov na 3 mil. Eur, pretože do tohto limitu sa nezapočítavajú dotácie štátu, na ktoré majú nárok parlamentné strany.
Konferencie sa nezúčastnil žiadny zástupca NR SR. Prešla dokonca bez záujmu médií a to aj napriek tomu, že parlamentné strany počas konferencie zásadne zasiahli do volebnej súťaže politických strán, keď 8 mesiacov pred voľbami do NR SR zmenili pravidlá pre financovanie politických strán.
Je našou povinnosťou udržať a prinavrátiť dôveru občanov v právny štát. V jeho nezávislé a fungujúce inštitúcie, tvorené procesom slobodných, spravodlivých a kredibilných volieb.
z príhovoru Miroslava Lajčáka, ministra zahraničných vecí SR
Považoval som za dôležité informovať účastníkov konferencie o tom, ako sa bez verejnej diskusie, za 24 hodín menia pravidlá volebnej súťaže. Zaujímavá bola reakcia účastníkov tejto konferencie. Mnohí vyjadrili úprimné prekvapenie z toho, že sa na Slovensku menia pravidlá volebnej súťaže bez verejnej diskusie a tak krátko pred voľbami. Od predstaviteľov OBSE som dokonca dostal otázku, aký zo slovenských štátnych orgánov by mohol požiadať OBSE o stanovisko k tejto veci. Upokojil som ich, že je tu stále poistka v podobe našej prezidentky, ktorá má možnosť vrátiť zákon späť do parlamentu.
16-ta konferencia je venovaná téme volebných sporov. V tejto oblasti plní u nás primárnu úlohu Ústavný súd SR. Čelil som otázke, prečo v našej krajine parlament nominuje kandidátov na Ústavných sudcov? Mnohí ústavní sudcovia to považovali za konflikt záujmov.

Pýtal som sa preto pána Mojmíra Mamojku, člena Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán, ako vníma skutočnosť, že parlament SR na jar tohoto roku znefunkčnil Ústavný súd, ktorý mal namiesto 13 sudcov len 4 a to v čase, keď na Slovensku prebiehali voľby prezidentské a následne voľby do EP? Spýtal som sa ho, ako môžu dôverovať občania štátu a volebnému procesu, keď zákonodarná zložka znefunkční súdnu zložku a znevýhoďuje mimoparlamentné politické strany krátko pred voľbami?
Pán profesor Mamojka odpovedal, že je škoda, že voľba ústavných sudcov je spolitizovaná, čím vedie k tomu, že kvalitní kandidáti nie sú ochotní podstúpiť tento proces a nekandidujú. Ocenil zavedenie verejného vypočúvania kandidátov a vyjadril ľútosť z toho, že Ústavný súd je nekompletný. Rovnaké stanovisko vyjadril predseda Benátskej komisie Gianni Buquicchio, ktorý je znepokojený z neúplného obsadenia sudcov Ústavného súdu SR (sedem z 13 sudcov) a vplyvu tejto situácie na rozhodovaciu činnosť ústavného súdu.
Na Ústavnom súde čaká aj Návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa článku 125 ods. 1 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky, v ktorom iniicatíva Srdcom doma žiada Ústavný súd o stanovisko, pretože sme presvedčení, že každý občan SR, ktorý je oprávnený voliť na území SR, by mal mať možnosť využiť svoje ústavné právo, aj keď je v čase volieb v zahraničí.
Je veľmi príjemné byť súčasťou medzinárodného spoločenstva a vidieť úprimný záujem predstaviteľov riadiacich volebných orgánov iných krajín a medzinárodných organizácií o dodržiavanie demokratických princípov, keď už naše slovenské orgány zlyhávajú v zápase o demokratické, slušné a férové Slovensko.

Srdcom doma je občianske združenie, ktoré od roku 2018 presadzuje možnosť voliť zo zahraničia vo všetkých voľbách organizovaných na území SR. Sme presvedčení, že občania nesmú byť trestaní za to, že využívajú právo na slobodu pohybu. Každý, kto má právo voliť na území SR, musí mať možnosť využiť toto právo aj v prípade, že sa v čase volieb nachádza v zahraničí - tak, ako je to v prípade volieb do NR SR a tak, ako to svojim občanom umožňujú iné krajiny.
Diskutujeme s politikmi, predstaviteľmi štátu, pred prezidentskými voľbami sme podali návrh na Ústavný súd. Veríme, že súd bude čoskoro plne funkčný a bude sa môcť našim podaním zaoberať.
Petíciu SRDCOM DOMA za možnosť voliť zo zahraničia podpísalo už viac ako 14.000 občanov, osobností verejného života - pridajte sa online na https://www.SrdcomDoma.sk.
Ďakujeme!
Sledujte nás online:
FB: https://www.facebook.com/srdcomdoma
IG: https://www.instagram.com/srdcomdoma/
Bolo by však mylné domnievať sa, že demokracia získaná je demokraciou navždy danou. 2 Naopak. Je krehká, má veľa nepriateľov a jej základné výdobytky treba chrániť. Pretože sa na ne útočí z mnohých strán. Na voľby obzvlášť. Zavádzaním a populistickou rétorikou - ale aj prepracovanými metódami s využitím moderných technických prostriedkov. Dezinformácie, ľahostajnosť k pravde, neúcta k expertíze. To všetko znova aktivizuje extrémne myšlienky a spochybňovanie demokratických inštitúcii. Tieto neduhy súčasnej doby oslabujú princípy demokracie, ľudských práv a právneho štátu.
z príhovoru Miroslava Lajčáka, ministra zahraničných vecí SR
celý prejav - tu >>