V niekoľkých predchádzajúcich blogoch som písala o svojej prvej ceste do Kene v roku 2023, kde sme s mojím synom, ďalšími dvoma rodinami a nemeckým farárom pomohli postaviť kuchynskú linku a rúru na pečenie v škole, ktorá slúži asi 480 žiakom. Táto skúsenosť ma primäla k tomu, aby som navrhla podobný projekt pre strednú školu mojich detí – týždňový pobyt, tri dni práca v škole, safari, pláž. Podarilo sa a o rok neskôr som sa tam vrátila s 18 študentmi a dvoma učiteľmi a postavili sme novú triedu. Len minulý týždeň ďalšia skupina 13 študentov dokončila časť oplotenia pre tú istú školu, tentoraz už bez mojej účasti. Tieto študentské pobyty sa stali obojstranne obohacujúcimi skúsenosťami – škola v Keni, Green Garden Academy, získala hmatateľné zlepšenia a študenti získali dôležité body za prácu v komunite, niečo, bez čoho nedostanú záverečný diplom na IB (International Baccalaureate) škole.
Zatiaľ som len napisala málo o tom, ako táto škola vznikla. A pochopenie tejto cesty vrhá svetlo na to, prečo Maslowova pyramída, aj keď je logická, nemusí vždy odrážať realitu.
Zo smetiska k nádeji
V roku 2016 pozval jeden muž, doktor, svojho priateľa, úspešného personálneho manažéra žijúceho v Mombase, aby si spolu niečo jedno skoré ráno pozreli neďaleko od pláže Diani. Cleophas zvedavý súhlasil. To, čo videl, zmenilo jeho život a kariéru. Hotelové nákladné autá vyhadzovali zvyšky jedla na skládku odpadu a v priebehu niekoľkých minút sa objavili desiatky detí, ktoré hľadali čokoľvek ešte ako-tak jedlé. Zdesený Cleo s pár známymi začal podávať kašu neďaleko tejto skládky dúfajúc, že deti uprednostnia čisté misky kaše pred hnijúcimi zvyškami jedla. Správa sa rýchlo rozšírila a na kašu začalo chodiť viac a viac detí. Ale to bolo málo a nič sa nezmenilo na tom, ako tieto deti trávili zvyšok dňa. Keďže verejné školy boli príliš ďaleko a už teraz sú preplnené, deti sa naďalej zdržovali pod krásnymi kokosovými palmami, v nelegálne postavených hlinených domčekoch svojich rodičov, squatterov, ktorí sú tolerovaní na pôde iných majiteľov, kým sa majitelia nerozhodnú niečo tam postaviť.
Cleo sa o tom zmienil Nemke, ktorá pred rokmi sponzorovala jeho švagrinú a niekoľko sto metrov od skládky spolu založili základnú školu Green Garden Academy.
Prechádzali okolitými komunitami a vyzývali rodičov, aby poslali svoje deti do tejto súkromnej školy. Rodičia vedeli, že táto skupina už podáva kašu, a tak privítali myšlienku dvoch jedál denne a šance na lepšiu budúcnosť ako bonus.
Nemecká partnerka založila charitatívnu organizáciu spolu s ďalšími dvoma dámami – Patoipa – Passion To Illumiunate Pathways (Vášeň Osvetľovať Cesty), ktorá teraz podporuje tri školy v Keni. Snažia sa hľadať sponzorov pre najchudobnejšie deti, pretože väčšina rodičov si nemôže dovoliť ani skromný poplatok za školu. Ako súkromná škola nedostáva Green Garden žiadne financovanie od štátu. Cleophas opustil svoju prácu v oblasti ľudských zdrojov a stal sa riaditeľom tejto školy.
Cleo poznal z prvej ruky silu vzdelania aj detského utrpenia. Pred vyše troma desaťročiami, keď prišiel o svojho biologického otca, mal len 7 rokov a vychovávala ho matka spolu s ďalšími 7 súrodencami, (spolu ich bolo 5 chlapcov a 3 dievčatá), život nebol ľahký a na vzdelanie mali väčšiu šancu chlapci. Niektorí z jeho súrodencov odišli zo školy, keď sa zdravie ich matky začalo zhoršovať, až nakoniec zomrela. Preto dnes robí všetko pre to, aby každé dieťa v núdzi dostalo šancu chodiť do školy, aby malo v budúcnosti nádej na lepší život.
Rastúca škola s veľkými snami
Green Garden Academy začala s jednou triedou. Každý rok pristavili ďalšiu. Administratívna budova má aj dve internátne izby – jednu pre chlapcov, jednu pre dievčatá – každú plnú poschodových postelí. Pri mojej prvej návšteve som videla niekoľko z nich ‘v prevádzke’ . Majetok tých detí sa zmestil do debničky pod posteľou. Izby boli plánované pre deti, ktorých rodinné podmienky sú príliš ťažké, alebo ktoré žijú príliš ďaleko na denné dochádzanie. Na školskom pozemku žijú "tety", ktoré by sa o tieto deti poobede postarali.
Taký bol plán.
Pri mojej druhej návšteve som si práve robila v Dubaji kurz pre učiteľky v materskej škole a preberali sme aj Maslowovu hierarchiu potrieb: Správanie ľudí je motivované piatimi základnými kategóriami potrieb: fyziologické, bezpečnostné, láska, úcta a sebarealizácia: vyššie potreby v hierarchii sa začínajú objavovať, keď ľudia cítia, že dostatočne uspokojili predchádzajúcu potrebu. Je to pravda – hladujúci človek sa nemôže sústrediť na nič iné ako na jedlo. Proti jeho teórii namietali iní výskumníci, ktorých výskum ukázal, že uspokojenie predchádzajúcich potrieb v hierarchii nemusí vždy predpokladom na to, aby ľudia uspokojili svoje potreby lásky a spolupatričnosti: ľudia žijúci v chudobe mohli mať problémy s uspokojením svojich potrieb v oblasti jedla a bezpečnosti, ale títo jednotlivci napriek tomu uvádzali, že sa cítia milovaní a podporovaní ľuďmi okolo seba.
Keď som sa o tom zmienila Cleovi, len prikývol a povedal: "Zuzana, toto je presne to, čo tu vidíme. Nie je veľký záujem o internátny typ školy, deti chcú ísť po škole domov."
Po príklady nemusíme ísť ďaleko: Jedno z dvoch detí, čo už 3 roky sponzorujem, Anifa, spočiatku bývala v tejto internátnej izbe. Požiadala však, aby sa po vyučovaní mohla vrátiť domov, aj keď jej rodina je chudobná a častokrát je bez večere. Chce byť totiž so svojou matkou a pomáhať starať sa o svojich dvoch mladších súrodencov. Byť doma, obklopená láskou, ju robí šťastnejšou – aj keď je to ťažšie.
Maslowova pyramída vám môže dávať logiku, ale Cleophas a jeho tím žijú v tvrdej realite: starajú sa o deti, ktoré sú hladné, bosé a často vyčerpané – predsa však plné radosti, lásky a nádeje.
Ako môžete pomôcť
Green Garden Academy dnes vzdeláva 480 detí - ale iba približne 150 má sponzorov. Aby škola mohla fungovať a rásť, potrebuje viac financií. Ako súkromná škola nedostáva od štátu nič. Ak môžete pomáhať dlhodobo, a aspoň počas jedného roka posielať 20 EUR mesačne, môžete si vybrať z týchto detí Schule GGA – Patoipa e.V. a zmeniť jeden život. Peniaze sa posielajú do Nemecka, a odtiaľ do Kene. Nie je to len charita - je to úzka spolupráca nádeje a skutkov, ktorá prechádza kontinentmi až do školských lavíc. Keď dostanú tieto deti príležitosť na lepšiu budúcnosť, nebudú musieť utekať inde. Zostanú, a budú tvoriť silnejšiu Keňu, bez generačnej chudoby.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Why Maslow’s Pyramid Doesn’t Hold in Kenya: The Story of a School Born at a Dump Site
Have you ever questioned Maslow’s famous hierarchy of needs? The idea that we must satisfy basic needs—like food and shelter—before we can feel love or build self-esteem?
Let me take you to a place where that theory begins to crack.
In several earlier blog posts, I’ve written about my first trip to Kenya in 2023, where two families, my son and I helped build a kitchen counter and an oven in a school that serves about 480 pupils. That experience left a mark on me, and I proposed a similar project to my children’s secondary school. A year later, 18 students, two teachers, and I returned to Kenya to build a new classroom. Just last week, another group of 13 students completed a section of fencing for the same school. These have become truly rewarding, mutual exchanges—a school in Kenya, Green Garden Academy, receive tangible improvements, and students earn valuable community service credit for their International Baccalaureate (IB) curriculum.
But I’ve never shared the full story of how this school came to be. And understanding that journey sheds light on why Maslow’s pyramid, while insightful, may not always reflect reality.
From Dump Site to Hope
In 2016, a successful HR manager named Cleophas, based in Mombasa, was invited by a friend to witness something at dawn. Curious, he agreed.
What he saw changed his life and career.
Hotel trucks were dumping leftover food onto a waste site, and within minutes, dozens of children appeared, scavenging for anything edible. Moved and horrified, Cleophas and his friend started serving porridge nearby—hoping the children would prefer clean bowls of porridge to rotting leftovers. Word spread quickly, and more children came.
But it wasn't enough and nothing changed on the way these children continued their day. With public schools too far, they continued spending their days under beautiful coconut trees, in their tents or mud houses their parents built, without much to do.
So Cleophas shared the sad news about the vulnerable children and partnered with a German lady who few years back sponsored his sister in-law and together they founded Green Garden Academy. They walked through nearby villages, inviting parents to send their children to this new school. Parents knew that this group was already serving breakfast porridge, so they welcomed the idea of sending their children to school. The promise? Two meals a day and a chance at a better future.
The German partner established a charity together with two more other ladies—Patoipa—Passion To Illumiunate Pathways which now supports three schools in Kenya. They strive to find sponsors for the neediest children, since most parents can't afford even a modest fee. As a private school, Green Garden receives no government funding. Cleophas left his HR job and is the school director.
Cleophas knows firsthand the power of education and childhood struggles. Three decades ago, when he lost his biological dad when he was only 7 years old and raised up by a single mum in a family of 8 children, 5 boys and 3 girls, life and education was not easy. Some of his siblings dropped out of school when their mother’s health starting to deteriorate and finally passed away too. That is why he gives his best to ensure every needy kid gets a chance to go to school to better their lives in the future.
A Growing School with Big Dreams
Green Garden Academy began with one classroom. Every year since, a new one has been added. Today, the administrative building includes two small dorm rooms—one for boys, one for girls—each packed with bunk beds. These are intended for children whose home conditions are too difficult, or who live too far away to commute. Caretakers—affectionately called "aunties"—live on-site to look after them.
Such was the plan.
During a later visit, I was completing a training course for nursery teachers and came across Maslow’s hierarchy of needs: People’s behaviour is motivated by five basic categories of needs: physiological, safety, love, esteem, and self-actualization: higher needs in the hierarchy begin to emerge when people feel they have sufficiently satisfied the previous need. It is true – a starving person cannot focus on anything else except for food. His theory was opposed by other researchers: Meeting the previous needs in the hierarchy wasn’t always a prerequisite for people to meet their love and belonging needs: people living in poverty might have had trouble meeting their needs for food and safety, but these individuals still reported feeling loved and supported by the people around them.
When I shared this new information with Cleophas, he simply nodded and said, “Zuzana, this is exactly what we see here. There is not much interest in boarding school. Kids want to return home in the afternoon.”
Take Anifa, the girl I’ve been sponsoring for the past three years. Initially, she stayed in the school’s dormitory. But she asked to return home after classes, even though her family is poor and dinner is sometimes not happening. Why? Because she wants to be with her mother and help care for her younger siblings. Being home, surrounded by love, makes her happier—even if it’s harder.
Maslow’s pyramid may be tidy in theory, but Cleophas and his team live the messy reality: children who are hungry, barefoot, and often exhausted—yet filled with joy, affection, and hope.
How You Can Help
Today, Green Garden Academy educates 480 children—but only about 150 have sponsors. To remain operational and grow, the school needs more support.
If you’re in a position to help consider sponsoring a child for just 20 EUR a month for at least a year. On this website you can choose a child and change a life" School GGA – Patoipa e.V.
This isn’t just charity—it’s a powerful partnership between hope and action, reaching across continents and into classrooms. When these children are given the chance at a brighter future, they won’t need to run. Instead, they’ll stay to help build a stronger Kenya without generational poverty.










