Úrad:
Negatívum: Nepohnete sa. Pracovník(čka) úradu je neochotný, nepodá Vám úplné informácie. Na základe tejto skutočnosti Vám vybavenie vecí potrvá podstatne viac času, ako ste si mysleli. A ide nás z toho poraziť. Úrad využije výlučne najdlhšie možné zákonné lehoty a skôr, ako nemusí, neurobí nič vo Váš prospech. Dokonca sa mi stalo, že ma operátor odmietol prepojiť k pracovníčke (potrebovala som informáciu, ktorá vyžaduje jednoslovnú odpoveď). S ľahkovážnym tónom mi oznámil, že v nestránkové hodiny telefóny neberú a v stránkové hodiny tiež nie, pretože majú veľa ľudí. Ak niečo potrebujem, najlepšie bude prísť sa informovať osobne. Úrad je 19 km od miesta, kde sa zdržiavam.
Pozitívum: V niektorých úradoch som zaevidovala slušne zorganizované zákaznícke centrá. Zažila som aj pocity blaha z krásnej spolupráce. Všetko mi bolo s úsmevom podrobne vysvetlené, dokonca podané rady, ako tú ktorú vec vybaviť rýchlejšie a ústretovosť v ponuke dotiahnuť veci už len telefonicky ma skoro položilo od šťastna na kolená. Po takýchto okamžikoch sa Vám život zdá krajší a ľudia lepší. :-)
Škola:
Negatívum: Netrpezlivý učiteľ. Jeho vlna je naladená inde ako vlna žiakov. Jeden zo základných pilierov úspechu predmetu je prístup pedagóga. Ja nemám dodnes rada matematiku. Už na základnej škole hneď po prestupe do druhého stupňa mi učiteľka matematiky hovorila, že mám namiesto hlavy tekvicu a nevie, načo ju vôbec nosím. Vypočítala som nakoniec všetko, len bola moja smola, že mi to trvalo dlhšie ako logicky zdatnejším spolužiakom. K matike som po štyroch rokoch pri tejto učiteľke nikdy v živote vzťah nenašla.
Pozitívum: Učiteľ, ktorý urobí z predmetu v škole fajn zážitok. Je spravodlivý a ovláda to čarovné učiteľské umenie: motivovať. Vybuduje u detí záujem, je človekom a vzorom. Hľadá cesty k úspechu, nie k študijným pádom. Deti doma ho/ju ospevujú a akosi prirodzene majú k témam predmetu láskavejší vzťah. Typ pedagóga, ktorý niekedy detí ovplyvní tak silno, že si jeho predmet ponesú životom.
Lekár:
Negatívum: Nekonečne plné čakárne a z dverí po trištvrte hodiny vyjde farmaceutický díler (alebo dílerky). Chladný prístup (extrémne senzitívna zóna je hlavne gynekólógia), osobne som zažila aj to, že sa ani raz nepozrel do očí, nevynaložil ani zrnko energie na to, aby vyšetrenie spríjemnil. Sú aj takí, ktorí očakávajú "všimné", "ďakovné", či ako sa tomu nadáva. Ja to nepodporujem, takže to neviem exaktne pomenovať. Ale najhorší je aj tak ten neosobný vzťah. Ak to mám vziať z vulgárnejšej stránky, vyzliekame sa len doma a u lekára (väčšina z nás ;-)). Tak trochu snahy nezaškodí.
Pozitívum: Lekár(ka), ktorý má pre nás milé slovo. Môj muž je anesteziológ, obed zhltne za 10 minút (a to je jediný čas, čo si sadne). Na deň množstvo operácií a pacienti v spánku alebo na prístrojoch nepočkajú. Pre nich jedlo nie je podstatné. Aj keď po práci odpadá ako cvrček bez sily, sále sa usmieva a ak sa ho niekto opýta, či je v práci spokojný, konštatuje, že by si nič iné nechcel robiť.
Sú lekári, ktorí sa vždy opýtajú, ako sa máme. Ktorí občas uhodia milý vtip, aby uvoľnili atmosféru. U ktorých si ani nedokážete predstaviť scénu, ako preberajú úplatok. A ani takýchto skvelých lekárov nie je málo. Vyšetrenie je celkom prijateľný akt a ste radi, že je práve tento lekár Váš a že má takú príjemnú sestričku.
A takto by som mohla pokračovať donekonečna.
V každom odbore sa nájdu ľudia, ktorí vedia, prečo to robia. Ktorí si uvedomujú, že je život príjemný, ak si výjdeme všetci v ústrety. A zase naopak, "bití" životom, znudení a frustrovaní, ktorí v ochote nevidia žiadny zmysel a jediné čo chcú všetci naokolo je - stráviť s nimi čo najmenej času.
Naučila som sa ale jedno. Keď rozprávame k ľuďom s úsmevom, vybavíme aj nemožné. Fakt to funguje. :-) Úsmev je totiž tisíckrát silnejší "vírus" ako chrípka. Chytí ho takmer každý. A je to tak jednoduché. Nestojí to ani korunu a má to silu tučnej obálky. A ak to nepomôže, čert to ber. Nehádžme flintu do žita. Najbližších deväť z desiatich prípadov to zase platí. Na to dám krk!