Tvrdí, že nie je taxislužba a že preprava, ktorá sa prostredníctvom aplikácie zrealizuje, je v rámci “zdieľanej ekonomiky”, a ja tomu rozumiem tak, že niekto, kto má práve cestu na ten smer, alebo má práve čas “zvezie” niekoho kto to “práve potrebuje”. Výsledkom je vzájomná spokojnosť ako na strane vodiča, tak na strane jeho spolujazdcu. Šetríme životné prostredie, šetríme náklady vodiča a aj spolujazdcu. Asi by doteraz nikto nič nenamietal, keby toto “spojenie” nejavilo známky podnikania, a neohrozovalo ľudí, ktorí to robia profesionálne a majú teda aj väčšie náklady a povinnosti na udržanie svojho podnikania ak to chcú robiť profesionálne v súlade so zákonmi. Tu pravdepodobne dôjde k nejakej regulácii, ak v tom naša vláda uvidí zmysel.
Celkovo tento produkt ktorý UBER ponúkol (ja verím, že podobných bude len pribúdať) vnímam ako iniciatívu, kde si ľudia chcú pomôcť sami a hľadajú výhodnejšie riešenia, než poskytuje tradičná ekonomika. Nie je to nič neobvyklé, pretože ľudia pod tlakom okolností už aj v minulosti vždy spontánne nachádzali rovnaké riešenia. Hovorí sa tomu fenomén. Aj u nás na Slovensku v období okolo roku 1845 keď bol náš slovenský ľud dosť zbedačený, aj vďaka vysokej úžere, sa ľudia začali spájať a spolupracovať pri zakladaní rôznych spolkov a družstiev, ktoré sa odvtedy prirodzene rozšírili do celého sveta, pretože prinášali riešenie na tú dobu. A stále prinášajú. Neviem, či v tej dobe ľudia vedeli, čo je zdieľaná ekonomika, ale určite vedeli čo je SPOLUPRÁCA. Vedeli, že keď sa spoja, tak si pomôžu.
Takto podľa mňa nejako uvažuje aj UBER, chce pomáhať ľuďom nachádzať riešenia v tejto našej dobe. Nikdy by sa jeho myšlienka neuchytila, keby nebol dopyt po tom, čo ponúka. Chce len využiť kapacitu, ktorou disponujeme a ktorá je mnohokrát nevyužitá alebo vyjde nazmar. To je podľa mňa cieľom zdieľanej ekonomiky.
Štát by mal podporovať podobné aktivity, samozrejme tak, aby reguloval pravidlá a podmienky a nepodkopával iným podnikateľom nohy, ktorí sa podobnou činnosťou živia profesionálne. Mal by vytvárať podmienky, aby ak má niekto voľné kapacity hocičoho, a tu myslím aj času, vedomostí a iných zručností… aby ich mohol ponúknuť. Riešením by mohla byť možno aj nejaká doplnková mena (napr. ako sú časové doláre a iné typy doplnkových mien), za “tieto služby” ktorá by nepodkopávala nohy nikomu ba naopak, podporovala tradičnú ekonomiku.
Podľa mňa Uber vytvoril komunitu, kde si ľudia pomáhajú navzájom. Čo tak začať aj na Slovensku vytvárať viac takýchto komunít aj v iných oblastiach. Budúcnosť? Možno. Ak na to Uberu stačila aplikácia, tak by to nemuselo ani tak dlho trvať. :-)