Pokiaľ by nedošlo k žiadnemu obmedzovaniu emisií skleníkových plynov, a tie by rástli asi tempom jedného percenta ročne, tak teploty by sa s 90 % pravdepodobnosťou do roku 2100 zvýšili v rozsahu 3.5 až 7.4 °C. Pritom stredný (mediánový) odhad je 5.2 °C. To je viac ako predchádzajúce odhady okolo 2.4 °C.
Rozhoduje ekonomika a aerosóly
Nejde ani tak o to, že by sa zmenila citlivosť modelov na zmenu koncentrácie skleníkových plynov, ale skôr o spresnenie ekonomických predpokladov (teda významnejší nárast spotreby energie a fosílnych palív). Modely tiež zahrnuli nové údaje o vplyve aerosólov, ktoré otepľovanie maskujú, ale aj vplyv sadzí a rýchlosť pohlcovania tepla oceánmi (tá je o niečo nižšia oproti predošlým odhadom).
Mierny optimizmus
Vedci však zdôrazňujú, že výraznému otepľovaniu sa dá zabrániť, ak sa podarí významne obmedziť množstvo vypustených skleníkových plynov. Avšak bez akéhokoľvek zásahu „existuje významne väčšie riziko, ako sa doteraz myslelo,“ hovorí Ronald Prinn, jeden z autorov štúdie. „To zvýrazňuje naliehavosť politického zásahu. Neexistuje spôsob, že by sa svet mohol, alebo mal vystaviť takémuto riziku.“ Podľa neho je potrebné, aby v nasledujúcich desaťročiach svet prešiel na technológie s nízkymi, alebo nulovými emisiami skleníkových plynov.
Ropný zlom
Treba však pripomenúť, že „optimistické“ ekonomické predpovede sa nemusia naplniť a pravdepodobne sa ani nenaplnia.

Dnes je totiž spotreba tekutých palív asi o 3-4 milióny barelov denne nižšia, ako pred začiatkom krízy v júli 2008 (pozri obrázok). Je tiež málo pravdepodobné, že spotreba tekutých palív (ropy a ropných derivátov) ešte niekedy presiahne dosiahnutú rekordnú hranicu z roku 2008. Klesajú totiž investície do novej ťažobnej kapacity a zároveň dochádza k poklesu ťažby na existujúcich ropných poliach asi o 6 % ročne (pozri článok Hook a kol., 2009). Zároveň stále neexistuje adekvátna energetická náhrada za ropu. V prípade oživenia ekonomickej aktivity a zvýšenia spotreby palív ich cena znovu stúpne, čo vyvolá ďalšiu vlnu ekonomickej recesie. Tým sa však problém nekončí, pretože nie je možné „riešiť“ znižovanie emisií prostredníctvom ekonomickej recesie. Nevyhnutné je dramatické zvyšovanie energetickej účinnosti a úspor energie a prechod na elektrifikovanú dopravu.