Dovolím si odcitovať: „V škole bude k tvorbe autorských diel dochádzať pravidelne aj na strane študentov. Na prvom mieste pôjde o vedeckú a umeleckú tvorbu študentov, ktorí v závislosti od študijného odboru, budú pravidelne vytvárať školské diela, na ktoré sa uplatní právny režim v zmysle § 51 Autorského zákona.“ Ďalej autori uvádzajú, že umelecké autorské diela budú vznikať najmä v umeleckých školách, študenti technických smerov sa podieľajú na vytváraní architektonických diel (doplním: „... či iných diel úžitkového umenia“) a odstavec uzatvárajú doslova: „Inými slovami, pokryté sú všetky druhy autorských diel.“
Ďalší citát: „Školským dielom sa rozumie dielo vytvorené žiakom alebo študentom na splnenie školských alebo študijných povinností vyplývajúcich z jeho právneho vzťahu k základnej škole, strednej škole, vysokej škole alebo k záujmovo-vzdelávaciemu zariadeniu (§ 5 ods. 12 Autorského zákona). Kumulatívne teda musia byť splnené nasledovné predpoklady:
vytvorenie autorského diela,
existencia právneho vzťahu medzi študentom a školou,
plnenie si školských alebo študijných povinností.
Dôležitým je ďalšie tvrdenie autorov publikácie, že na rozdiel od napr. zamestnaneckého diela, pri školskom diele vykonáva majetkové a osobnostné práva k dielu sám študent (doplním v kontexte vyššie uvedeného – aj žiak).
Nebudem sa ďalej podrobne zaoberať ostatnými časťami vysvetľujúcimi problematiku školského diela.
Oveľa zaujímavejšia je realita. Veď to poznáme.
Chceme sa zavďačiť predsedovi maturitnej komisie? „Nech sa páči, toto sú práce našich študentov. Však sú šikovní - vyberte si niečo.“
A tak to ide ďalej.
Prospech pre školu, či seba? Vplyvná persóna už vlastní „len“ žiacku prácu.
Autori neraz ani netušia čo sa s ich dielom deje (samozrejme, neraz netušia ani to, čo uvádza Autorský zákon). A tak sa s ich kumštom kšeftuje ako s vlastným.
Podľa hesla „veď škola je moja, patrí mi teda všetko...“
Prekvapujúce je, že autorom informácie z úvodu článku je riaditeľ strednej školy, v ktorej v súčasnosti študujú študenti viacerých umeleckých študijných odborov a história vzdelávania v úžitkovo-umeleckých disciplínach na tejto škole má viac, ako storočnú tradíciu.
Som v rozpakoch.
Mám byť loajálny k tvrdeniam šéfa?
Alebo sa mám prikloniť k názorom odborníkov?
Baba raď...
V článku som uviedol citáty z knihy:
Autorské právo v školách
Zuzana Adamová - Anton Škreko
Vydal Ústav informácií a prognóz školstva
Staré grunty 52, Bratislava
ako publikáciu určenú učiteľom základných a stredných škôl v rámci projektu Rozvoj informatizácie regionálneho školstva v roku 2012