Stredné odborné školstvo sa opäť (koľký raz?) stáva obeťou snahy po jednoduchom a všeobecne fungujúcom riešení. Už niekoľko mesiacov je to zaklínacia formula znejúca: „duálne vzdelávanie“. Vráťme sa však o niekoľko rokov dozadu. Úradníci zriaďovateľov (samosprávnych krajov) sa vtedy s neuveriteľným nasadením pustili do procesu racionalizácie im zverených stredných škôl. Z pôvodných priemysloviek, stredných škôl s identifikovateľným zameraním, či učilíšť, vznikli podivné kompiláty, ktorých odborný profil dnes nedokáže určiť ani samotný úradník odboru školstva, ktorý má tieto úžasné hybridy na svedomí. Netreba sa diviť. Veď cieľom tejto tzv. racionalizácie nebolo skvalitnenie vzdelávania (tým sa zrejme nikto nezaoberal), ale šetrenie finančných prostriedkov vkladaných do systému zo štátneho rozpočtu. Nikto zo zainteresovaných si akosi neuvedomil, že hoci aj menší objem financií nalievaných do nefunkčného školstva je ešte väčším plytvaním. Z jedného problému: málo detí – budúcich žiakov a študentov, sme sa zrazu ocitli v ešte väčšom: z mála detí generuje nefunkčný školský systém ešte menej použiteľných absolventov.