Knihu som davno odložila do knižnice. Občas som ju síce vytiahla, prečítala si niektorú z básni (napríklad o slizopružkých jazvrtkách) a odložila ju späť. Roky ubiehali. Ale čo je zaujímavé, nielen mne ale aj rozprávkovým hrdinom.
Filmový kúzelník a vizionár, režisér Tim Burton dostal opäť skvelý nápad. Keďže okrem výnimočnej fantázie má aj superrýchle myslenie, obchodného ducha a tím správnych ľudí okolo seba, priniesol na filmové plátno začiatkom tohoto roka pokračovanie legendárneho príbehu. A podarilo sa mu to perfektne! Jeho Alica už povyrástla, má devätnásť rokov a svet detstva pre ňu končí. Musí nájsť v „dospelom svete" svoje miesto a obhájiť svoje vnímanie sveta proti malomeštiackej presile. Rozprávkové bytosti, ktoré ju poznali ako dieťa sú z nej zo začiatku sklamané a zmätené: „Je to tá naša Alica, ktorá vedela všetko vyriešiť? Kde sa podela jej mnohakosť?" Alica Kingsleyová (Mia Wasikowska) sa postupne rozpamätáva na svoj prvý výlet. Stretáva sa so starými priateľmi, je čoraz viac vťahovaná do udalostí a opäť sa stáva tou odvážnou a pohotovou Alicou. Presvedčí sa, že to, čomu verí, je správne a že môže rozhodnúť o smerovaní svojho života.
Tim Burton je geniálny. Síce niektorí kritici mu vytýkajú, že v tejto rozprávke je jeho rukopis "akýsi stratený a povrchný", ale podľa mňa je to spôsobené tým, že práve títo kritici "asi nečítali knihu", a to dosť vplýva na zážitok diváka. Svet Podzeme, do ktorého sa dá dostať cez zajačiu noru ponúka neuveriteľné zážitky pre diváka od okamihu, ako padá spolu s Alicou a inými bizardnými objektmi voľným pádom cez noru stále hlbšie do Zeme. A po otvorení tých správnych dvier sa ocitáme v čudesnom svete: hovoriace živé kvety, rôzne antropomorfné postavičky, predivný hmyz, verní zvierací priatelia: húseničiak Absalom, Biely králik, Tweedlede a Tweedledu, Marcový zajac. Všetko dokonalé technicky prepracované, do najmenších chĺpkov.
Vnímanie priestoru a vzdialeností umocňuje formát 3D. Nech sa páči, môžeme si tento divný svet obzrieť z rôznych perspektív: keď letíme v pazúroch vtáka Ďobďoba spolu s Tweedledem a Tweedleduom a škriabu nás konáre alebo sa držíme na chrbte psa, či sa pozeráme cez obrubu klobúka spolu s drobulinkou Alicou.
Fantázijna ríša podľa Burtona je viac ako farebná. Nie sú to však farby denného svetla, všetko je posunuté v spektre do modrej, čo ešte viac umocňuje snovú tajomnosť a mystickosť. Farebne i tvarovo je odlíšené aj dobro a zlo. Dobro, to sú biele kvitnúce stromy, biele štíhle šachové figúrky, zrkadlá, ľahké závoje, veľa jasného bieleho svetla a samozrejme Biela kráľovná (Anne Hathaway). Štíhla, jemná, žiarivá, usmievavá. Dokonca i v scéne, kde varí čarovný nápoj z ingrediencií, ktoré zaváňajú najčernejšou mágiou, ho priparavuje tak pôvabne, že ani nevadí, že do nápoja primieša odrezaný prst i mince z vrecka mŕtveho. Proste má gráciou a ani divák by sa nebránil, keby mu ten nápoj dala vypiť. Zlo, to je nenávidená Srdcová kráľovná (Helena Bonham Carter). Zdeformovaná nielen vnútorne, posadnutá mocou a krutosťou, ale aj navonok - svojou groteskne neforemnou veľkou hlavou. Zlo, to sú hrany, kopije, hrdzavočervené hrmotné karty, ťažké závesy, hrubé múry, mreže, a netvor podobný drakovi Jabberwock.
Vo filme sa využíva technika, ktorá spája do jedného celku hercov a animáciu. Pre hercov to znamená hrať na zelenom pozadí oproti „vzduchu", do ktorého sa neskôr digitálne doanimujú chýbajúce postavy. Jediné uľahčenie na prázdnej scéne sú kartónové modely v životnej veľkosti a figuranti oblečení v zelenom, s naznačenými anatomickými bodmi, na ktoré upierajú zrak pri dialógoch. Prácička len pre skúsených a ostrieľaných hercov. Tim Burton práve preto ponúkol rolu bláznivého Klobučníka svojmu dlhoročnému priateľovi Johnymu Deepovi. A keďže pozná aj herecké kvality svojej manželky, bez váhania ju obsadil do úlohy Srdcovej kráľovny.
Bláznivý Klobučník. Jeho pestrofarebná tvár meniaca sa cez náhle okamihy vyjasnenia do strnulosti alebo maniackej eufórie. Pohybuje sa neobratne, mykavo, má divné otázky i divné nápady, ale je ľudsky vrúcny. Výraznosťou postavy nijako nezaostáva za Srdcovou kráľovnou.

Alica nie je jediná, kto sa hľadá. Aj Klobúčnik potrebuje nájsť stratené istoty. Navzájom sa nabádajú a povzbudzujú a stávajú oddanými priateľmi. Ja osobne som sa najviac tešila na stvárnenie mačky Škľabky (vo filme kocúra Cheshira), ktorý sa v jedinej sekunde rozplynie pred očami a v ďalšej objaví na celkom inom mieste. Nesklamal. Hebučký, s nádherným pásikavým svetielkujúcim kožúškom, a širokánskym úsmevom je neodolateľný.
Jediné, čo mi trochu vadilo, boli veľké okuliare na nose, ktoré sú nevyhnutné pre trojrozmerné videnie. Keďže sa mi zošmykovali, počas celého filmu som si ich musela pridŕžať ukazovákom. Až keď som prišla domov a pozrela sa do zrkadla, zistila som, že som si do nosa otlačila takú hlbokú tmavočervenú ryhu, že by mi ju závideli aj Papuánci z Novej Guinei.
Celkový dojem - výborný. Tim Burton to jednoducho VIE!