Cieľom iniciatívy je , aby členské štáty Európskej únie boli povinné zabezpečiť všetkým svojim obyvateľom právo na vodu a sanitáciu, aby zásobovanie vodou a manažment vodných zdrojov nepodliehal " pravidlám vnútorného trhu" , aby boli vodohospodárske služby vylúčené z liberalizácie a aby EÚ zvyšovala snahy o dosiahnutie všeobecnej dostupnosti k vode a sanitácií.
Verejné vypočutie zástupcov iniciatívy sa uskutoční 17. februára 2014 na pôde Výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín Európskeho parlamentu. Organizátori iniciatívy budú mať príležitosť presvedčiť poslancov Európskeho parlamentu o význame a širokej podpore nastolených požiadaviek v celej Európskej únii. Požiadavky iniciatívy sa týkajú realizácie ľudského práva na vodu a kanalizáciu v európskom práve. Európska komisia preskúma iniciatívu a pripraví odpoveď do 20. marca 2014. Ak sa Komisia rozhodne konať na základe iniciatívy sa začne legislatívny postup.
Článok 4 Ústavy Slovenskej republiky hovorí: Nerastné bohatstvo, jaskyne, podzemné vody, prírodné liečivé zdroje a vodné toky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky. Slovenská legislatíva ďalej upravuje, že verejné vodovody a verejné kanalizácie sa zriaďujú a prevádzkujú vo verejnom záujme. Cena za výrobu , dodávku a distribúciu pitnej vody verejným vodovodom a odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou je regulovaná bez ohľadu na vlastnícku štruktúru prevádzkovateľa spoločnosť . Vlastníkom verejných vodovodov a verejných kanalizácií môže byť z dôvodu verejného záujmu iba právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky.
Aká je slovenská realita? Neobávam sa neblahého vplyvu súkromných spoločností do vodárenských spoločností. Oveľa väčšie riziko vnímam v tom, že v skutočnosti vodu a prírodné zdroje dostatočne nechránime. Postupnými krokmi dochádza zdroje nášho tekutého zlata znehodnocujeme. V krajine, kde sú zákony zdrapom papiera a nevymáhateľnosť práva je štandardom. Ignorovanie základných princípov ochrany krajiny. Ustupovanie záujmom lobistických developerov pred citlivou urbanizáciou rešpektujúcou prírodné zákonitosti a ekologické riziká. Nekompetentné rozhodnutia orgánov miestnej samosprávy i štátnej správy. Povoľovanie rôznych výnimiek, veľkoplošné holoruby a necitlivé zásahy v lesných porastoch. Nadmerné regulácie vodných tokov, používanie chemikálií v poľnohospodárstve, čierne skládky a rôzne stavby v inundácií sú len zlomkom skutočnej nedostatku pitnej vody. Prakticky všetky vodárenské zdroje sú využiteľné len po úprave. Naše podzemné vody vykazujú zvýšený obsah železa, mangánu, metánu, sírovodíka, zákalu, či agresívneho kysličníka uhličitého a dusičnanov nad limit stanovený európskou a slovenskou legislatívou pre pitné vody.
Podzemná voda je strategickou surovinou. Nevhodné zásahy do krajiny a znečisťovanie horninového prostredia sú najväčšími ohrozeniami jej kvality a kvantity. Najväčším spojencom znečisťovateľov je nevymožiteľnosť práva a arogancia.
Európska občianska iniciatíva (EOI) je právnym nástrojom občianskej demokracie, ktorý by mal dostať občanov členských krajín Európskej únie bližšie k rozhodovaciemu procesu v Únii, má svoj pôvod v rezolúcii o Európskej občianskej iniciatíve, ktorú prijal Európsky parlament ešte v máji 2005. Pravidlá jej využitia boli schválené nariadením v roku 2010.