reklama

Bŕŕŕ... exit! Časť tretia - Ostrovy mimo prúdu.

Keď sa v roku 1979 konzervatívci Margaret Thatcher dostali k moci, veľká časť ekonomiky a takmer celá infraštruktúra boli v štátnych rukách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pre Železnú lady a jej spojencov to znamenalo " v rukách byrokratov, ktorí sa do všetkého miešajú a v rukách sebeckých nenásytných odborárov." Aká časť ekonomiky? Tretina všetkých obytných domov bola prenajímaná od štátu. Zdravotná starostlivosť, väčšina škôl, ozbrojené zložky, väznice, cesty, mosty, ulice, voda, kanály, elektrická rozvodná sieť, elektrárne, poštový a telefónny systém, uhoľné bane, železnica, distribúcia plynu, väčšina železiarní, ťažba nafty,...

Za posledných štyridsať rokov sa táto spoločne vlastnená ekonomika, ľuďom patriaca časť ostrovov, z väčšej či menšej časti stala privátnou. Milióny domov vo vlastníctve miest boli predané nájomníkom, či združeniam vlastníkov, alebo súkromným "landlordom" na ďalší prenájom. Privatizácia zasiahla hlboko do zdravotnej starostlivosti, štátnych škôl, väzenskej služby a armády. V čase, keď Margaret Thatcher opúšťala post premiéra, mohla sa pochváliť faktom, že 60% starého priemyslu bolo v súkromných rukách. Bolo to ešte predtým, než sa začal privatizovať elektrický systém a železnice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodnou príčinou privatizácie bol slabý stav ekonomiky, stagflácia, pocit národného zlyhania a rozšírené presvedčenie, že odbory sa stali príliš mocnými a brzdia rozvoj krajiny. Všetko to bola pravda. Odbory tu aj dnes majú hádam až príliš veľkú moc.

Nigel Lawson, minister, ktorý bol v jej vláde takmer po celú dobu, vo svojich pamätiach napísal: "Prvotným motívom pre privatizáciu nebolo zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu, ale ideologická viera vo voľné trhy a širšia distribúcia súkromného vlastníctva majetku."

Royal Mail, najrozšírenejšia poštová služba, založená v roku 1516, je kráľovskou len podľa mena. Zo zákona je povinná vyprázdniť každú zo 115.000 britských poštových schránok a doručiť akýkoľvek list na akúkoľvek z 28 miliónov britských adries šesťkrát týždenne za rovnakú prístupnú cenu bez ohľadu na to, kde bol list podaný, alebo kam je adresovaný. Stala sa súčasťou tradícií, ekonomického a spoločenského spojiva. Aj napriek zlepšeniam, spolupráci, zatváraniu poštových úradov a redukcii počtu zamestnancov z 230.000 na 165.000 v priebehu deviatich rokov, aj napriek tomu, že zarábala deväť miliárd libier ročne, sa Royal Mail trápila v súťaži o stále sa zmenšujúci objem dopravovanej pošty s agresívnymi konkurentmi, najmä holandskou TNT. Nemohla zarobiť viac peňazí bez modernizácie a nemohla modernizovať bez viac peňazí. To bol hlavný oficiálny dôvod pre jej privatizáciu - ako súkromná firma si mohla požičať, ako štátom vlastnená si mohla požičať iba navýšením štátneho dlhu. V rámci EÚ je minimálna povinnosť doručovať poštové zásielky päťkrát týždenne. V snahe znížiť deficit Royal Mail sa v roku 2011 začali snahy o zrušenie sobotňajšieho doručovania. Od roku 2010 za toto zníženie lobovali aj zástupcovia TNT. Pravicové britské média začali obviňovať eurokratov zo snahy znížiť počet týždenných doručovaní. Väčšina Royal Mail bola sprivatizovaná v októbri 2013. Finančne predaj zabezpečovala banka Goldman Sachs. Vláda si nechala 38% na neskorší predaj. V prvej fáze zarobila 1.7 miliardy libier, pričom bola z oboch strán politického spektra obviňovaná z naivity a nekompetentnosti, z predaja britského národného pokladu za pár grošov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 1994 firma Railtrack, nová organizácia, prevzala od štátnych Britských železníc zodpovednosť za prevádzku a údržbu koľají, mostov, tunelov a signalizačného zariadenia. Mala byť uvedená na burzu cenných papierov, preto bolo dôležité, aby presvedčila verejnosť a finančné centrum - City - že dokáže financovať a organizovať modernizáciu ťažiskovej trate - západnej linky. Je to viac než 1.100 kilometrová sieť trás medzi Londýnom a Glasgowom, ktorá ich spája s Liverpoolom, Manchestrom a Birminghamom. Jej základ bol postavený v priebehu 30 rokov po roku 1833 tak, že sa postupne pripájali ďalšie a ďalšie úseky, bez nejakého centrálneho plánu, či koordinácie. Do roku 1994 bola viackrát modernizovaná, no nikdy nebola prebudovaná. V najhoršom stave bolo signalizačné zariadenie. Malo byť nahradené, ale na to bolo treba vymeniť tisícky kilometrov káblov, obrovské množstvo svetelných zariadení a signálnych búdok z ktorých niektoré mali viac než sto rokov, čo by bolo ohromujúco drahé. Ako by to mohol Railtrack urobiť lacnejšie a efektívnejšie? Prišli na nápad realizovať novú myšlienku zabezpečenia pohybu vlakov systémom pohyblivých blokov, založenom na technológii používanej v mobiloch. Problém bol, že nikde na svete neexistovala, ani v špičkových japonských, či francúzskych železniciach. Keďže v rámci úspor prepustili veľké množstvo technického personálu, nebol nikto kto by im povedal, že je to nerealizovateľné. Do prospektu pre zavedenie na burzu a získanie potrebných financií sa to ale nedostalo. Projekt, ktorý mal na začiatku stáť 1,5 miliardy libier, skonzumoval v roku 2008 deväť miliárd, zväčša z vreciek daňových poplatníkov. Bolo to o tri miliardy viac, než si Američania mysleli, že ich bude stáť opätovné pristátie človeka na Mesiaci. V roku 2001 boli železnice v chaose. V predošlých dvoch rokoch došlo k dvom veľkým nešťastiam (https://en.wikipedia.org/wiki/Ladbroke_Grove_rail_crash), vláde došla trpezlivosť, zatvorila finančné kohútiky a Railtrack skončil. Jeho povinnosti prevzala organizácia Network Rail.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektrina je jedinou komoditou, ktorá je nevyhnutná pre moderný život a ktorá je súčasne efektívne nespôsobilá na skladovanie. Elektrický systém musí byť v každom okamihu schopný vyrobiť a dopraviť také množstvo energie, aké spoločnosť potrebuje. Jedinou efektívnou možnosťou ako je možné dosiahnuť to, je v priebehu dlhého obdobia investovať dostatok ľudského, hmotného a finančného kapitálu, vybudovať a udržiavať sieť elektrární a vedenia s nadmernou kapacitou, aby bolo možné vykryť výpadky a dopyt v špičke. Británia takúto sieť vybudovala v polovici dvadsiateho storočia a v čase jej privatizácie v deväťdesiatych rokoch to bol výtvor neuveriteľnej komplexnosti. Lokálni dodávatelia - dvanásť Anglických elektrických komisií, boli privatizovaní separátne v roku 1990. Mali nakupovať elektrinu vo veľkom teoreticky za veľkoobchodné ceny od troch veľkých privatizovaných koncernov - National Power a Powergen, ktoré prevzali veľké elektrárne spaľujúce uhlie, a British Energy, ktorá prevzala jadrové elektrárne. Transport elektriny medzi elektrárňami a regiónmi zabezpečovala distribučná sieť National Grid, ktorá bola spočiatku vlastnená dvanástimi lokálnymi distribútormi, po roku 1996 fungovala ako nezávislý subjekt na trhu. V priebehu deväťdesiatych rokov poklesla cena ropy, plynu a aj uhlia a agresívny manažment dosiahol efektívnejšie fungovanie elektrární, väčšinou prepúšťaním zamestnancov. Veľkoobchodná cena elektriny ale ostala rovnaká. Veľkí privátni hráči dokázali udržať vysoké ceny napríklad tak, že prehlásili že nejaká konkrétna elektráreň je mimo prevádzky a teda neschopná dodávať elektrinu do rozvodnej siete. Cena energie vzrástla, hneď na to sa elektráreň ako švihnutím čarovného prútika spamätala a začala pracovať. To bol len jeden z trikov. Majitelia sprivatizovaných elektrárenských firiem profitovali z polstoročia intenzívnych investícií do systému. V prvých rokoch mohli preto drasticky zredukovať investície. Nadmerné investície z čias štátneho vlastníctva sa zmenili na podinvestovanie, dôsledky čoho sa prejavovali až neskôr. Oproti americkému systému stanovania cien, kde je stanovený strop na možné zisky z predaja elektriny, Briti vymysleli strop na ceny. Privatizované spoločnosti podľa toho mohli zvýšiť ceny každý rok iba o výšku inflácie mínus X-faktor, ktorý určoval štátny regulátor každých päť rokov. Teoreticky mali ceny každý rok klesať, ale poskytlo to privatizovaným spoločnostiam možnosť udržania, aj navýšenia ziskov okresaním nákladov, nielen prepúšťaním, ale aj nákladov na údržbu. Postupne sa vybudoval tak komplikovaný systém taríf a cien elektriny, že sa v ňom pravdepodobne nevyznajú ani tí, ktorí ho počas rokov tvorili. Dochádzalo k prípadom extrémnej manipulácie cien a zdierania bežných spotrebiteľov. https://www.theguardian.com/money/2017/mar/12/millions-overpaying-energy-bills-admits-ministry-big-six Privatizácia nedosiahla oficiálne proklamovaný účel: zníženie cien elektriny. Britské ceny elektriny sú zvyčajne uprostred európskeho priemeru. Otázkou je, do akej miery bežným Britom vadí fakt, že drvivá väčšina ich elektrickej sústavy nepatrí do Britských rúk. Patrí firmám ako napríklad E.ON Dusseldorf, RWE Essen, EDF, Iberdrola Bilbao, jednému z najbohatších ľudí Ázie Li Ka Šingovi z Hing Kongu, ale aj Warrenovi Buffetovi, J.P. Morgan,...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Britské zdravotníctvo je kapitola sama osebe. Niekedy si povzdychneme "Zlaté slovenské zdravotníctvo." Labouristická vláda v roku 2002 predstavila v rámci Národnej zdravotnej služby NHS, založenej v roku 1948, nadačné trusty, ktoré manažérom nemocníc dovoľovali požičať si peniaze, čo štátnym nemocniciam umožňovalo skrachovať. V priebehu ďalších rokov bolo do zdravotnej starostlivosti zavedených množstvo prvkov trhového mechanizmu. Ukázalo sa, že najväčšou silou, ktorá ukrajovala z jadra sociálneho štátu nie je ani tak kapitalizmus, ale spotrebiteľský kapitalizmus - súbeh túžob užívateľov verejných služieb a privátnych firiem, ktoré ich poskytujú, keď firmy zneužívajú svoju silnú marketingovú obratnosť na to, aby spotrebiteľom poskytli pocit neuspokojenia a spoločenského znevýhodnenia. Nasleduje frustrácia a pocit neschopnosti, či menejcennosti z toho, že si človek nemôže dovoliť kvalitnú náhradu bedrového kĺba, ale jej podradnú variantu, nanútenú marketingom. Pohotovostné oddelenia nemocníc a márne snažia dosiahnuť stanovenú normu ošetrenia 92% čakajúcich pacientov do štyroch hodín. https://www.theguardian.com/society/2018/apr/12/a-and-e-waiting-time-eternal-winter-nhs-hospitals Odkladajú sa aj vážne operácie. Dnes má NHS obrovský nedostatok pracovných síl, chýbajú tisíce lekárov a desaťtisíce zdravotných sestier. Mnohí z tých, ktorú v NHS pracujú pochádzajú z krajín EÚ, Indie, či Afriky.Na výzvu denníka Daily Mail sa niekoľko desiatok tisíc dobrovoľníkov prihlásilo na pomoc zdravotníctvu. https://www.theguardian.com/society/2017/jul/25/soaring-nhs-vacancies-prompt-warnings-of-understaffing-nursing

Po roku 1945 britské vlády poskytli všetkým občanom, ktorí nepatrili do zabezpečených vrstiev, mestské domy s regulovaným nájomným, ústredným kúrením, kúpeľňami a toaletami vnútri. Po rokoch sa takéto bývanie, ktoré bolo v majetku miest, zmenilo z niečoho, čo bolo oveľa lepšie, než nájomníci očakávali, na niečo oveľa horšie, než ako si mysleli. Výpredaj bývania v majetku miest v deväťdesiatych rokoch sa stal najžiarivejším príkladom trhového zlyhania v povojnovej Británii. Najčastejšie hodnotenia ho klasifikujú ako úplatok vlády voličom, ktorí sú na tom lepšie, takže môžu prispievať politickým stranám na kampane. Čakacie doby na bývanie, ktoré by sa mohlo charakterizovať ako sociálne sa pohybujú niekedy až okolo desať rokov. Počet bezdomovcov v celej krajine značne narástol. https://www.mirror.co.uk/news/ampp3d/young-people-cant-afford-homes-5269959

Obrázok blogu

p.s.:

Obrázok blogu
Anton Kovalčík

Anton Kovalčík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  506
  •  | 
  • Páči sa:  1 763x

Vyštudovaný ekonóm. Som ryba, ktorá väčšinou pláva proti prúdu, aj keď niekedy narazí hlavou o kameň. Nemám rád nekritické prijímanie čohokoľvek, čo sa mi naservíruje. A som notorický optimista. Zoznam autorových rubrík:  Prežijeme?Web náš každodenný...Te Deum...Kde bolo tam bolelo...Infovojna.Wokenaci.Ekonómia (nielen) pre laikov.Heavy mentalČo na to profesor Higgins?Magistra vitae.SúkromnéNezaradenéVox popapuli.

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu