
Pôvodne som týchto pár skromnýchriadkov nechcel písať, aby som čitateľov môjho blogu (ak nejakí sú) neunavovalnemastnými faktami jeho životopisu. Ale nedalo mi - veď to, čo znamenal Pavarottipre opernú hudbu, to znamenal Joe Zawinul pre jazzový svet na všetkých kontinentoch.
Posunul totižto jazz dopreduvýrazným spôsobom. Vniesol doň prvky elektroniky a dovtedy nepoužívanýchzvukov, čo sa dá chápať ako veľký krok v ponímaní a prístupu k produkciijazzovej hudby. Ako rodený Európan (7. júla 1932 vo Viedni) sa bez akýchkoľvekproblémov a na tú dobu až neuveriteľne etabloval do pozície"rodených" amerických jazzmanov - to všetko v povojnovom Rakúsku,prostým počúvaním náročnej jazzovej hudby. Jeho neskoršia neuveriteľnáschopnosť prispôsobiť sa a otvoriť všetkým hudobným smerom spôsobila spojenienemožného - Jazz - rock sa zmiešal s ethno štýlmi a dodnes sa tieto dva navonokcudzie štýly navzájom dopĺňajú.
Joe Zawinul spolupracovals tými najlepšími hudobníkmi - stačí spomenúť mená ako Miles Davis (s ktorýmokrem iných nahral v roku 1969 kultový album Bitches Brew), Jaco Pastorious, RichardBona, Maynard Ferguson . . . Posledný radový album Brown Street ponúkol poslucháčom 27. novembra 2006 a odvtedy už ibakoncertoval. Zomrel 11. septembra 2007 vo veku 75 rokov na rakovinu vo viedenskej nemocnici. Nezomrela však jehohudba - počúvajme ju.