Ďakujeme SkyEurope za krásny výlet

Cestovali sme do Londýna. Na víkend, tri dni v tom úžasnom meste nám mali stačiť aspoň na hrubú prehliadku tých najzaujímavejších a najkrajších miest. Akosi sme sa však prerátali. A možno ani tak nie my, ale letecká spoločnosť SkyEurope Airlines. „Vitajte na palube najmladšej a najmodernejšej flotily v Európe. Lietame do mnohých úžasných destinácií v 19 krajinách Európy. Vitajte vo svete, kde lacné letenky neznamenajú nízku kvalitu. Lacné letenky do Európy, rezervácia sedadiel a pohodlné kožené sedadlá...“ a k tomu ešte ďalšia skvelá prednosť z ich internetovej stránky: „Vynikajúca dochvíľnosť“. Ja Vám poviem, aká dochvíľnosť!

Odlet lietadla sme mali naplánovaný, podľa rezervácie, ráno na 6:50 SEČ. Aby sme stihli check-in, stávali sme z postele o tretej ráno. Nevyspatí, strapatí, ale s dobrým pocitom, že o ôsmej už budeme v Londýne brázdiť ulice a zametať nohami chodbičky v metre. Na letisko sme dorazili tesne pred piatou, tak sme si ešte stihli objednať kávičku za nekresťanskú sumu v letiskovom bufete (pozor, nie v kaviarni, ale v bufete, lebo inak sa tá miestnosť, kam fúkalo z každého nezatesneného okna exteriérových mínus osemnásť, ani nazvať nedá).
Prvé upozornenie o meškaní letu prišlo okolo šiestej. „Delayed 7:50“ svietilo na tabuli. Fajn, aspoň sa poriadne najeme a kúpime lístky na Greenline z letiska v Lutone do centra. Check-in medzitým otvorili, tak sme dojedli, dopili, zaplatili a odišli k vstupnej bráne do lietadla. Kým sme prešli tých pár schodov, pasovú kontrolu i kontrolu príručnej batožiny, pri vstupnej bráne už pri informácii o našom lete svietilo toto: „Delayed 8:30“. Už mi prestávalo byť všetko jedno, ale pri podobných situáciách nezvyknem vyskakovať a otvárať si hubu.
Nikto neprišiel povedať ani pol slova, prečo mešká odlet lietadla takmer o dve hodiny. O 9:05, po dobrej dvadsiatke hovorov na informačné ústredie spoločnosti, prišiel pajác, ktorého meno som si bohužiaľ nezapamätal. Pred sebou tlačil akýsi jedálenský vozík a vypytoval sa na cestujúcich letu do Londýna spoločnosťou SkyEurope. Spolucestujúci z nášho lietadla sa k nemu zhŕkli a dožadovali sa vysvetlenia vzniknutej situácie. Oznámil nám, že let je zmeškaný kvôli technickým problémom lietadla a prevádzkovým problémom spoločnosti. Nová posádka, ktorú museli zaistiť, sa vraj radí na špeciálnom brífingu, a po ňom už vraj odletíme (povedzte mi, aký brífing???). Všetkým nám rozdal balíčky, na ktoré vraj máme nárok, ak meškanie letu presiahlo dve hodiny. Teraz počúvajte, čo v ňom bolo. Extrémne vychladená plechovka kokakoly, horalka, a bonus müsli tyčinka. V tom momente nešlo poraziť iba mňa, ale napríklad aj rodičov malého bábätka, chlapčeka. Dovolili im vziať preňho iba malé množstvo výživy alebo čo sa takým detičkám dáva, malý už bol hladný, nervózny. Otec sa opýtal pajáca, či má malému tú horalku rozžuvať a dať mu zapiť kokakoly. Pajác pokrčil plecami, očervenel (môj spolužiak zo strednej by povedal, že chytil red farbinzon) a po niekoľkýkrát zopakoval, že on na to nemá kompetencie riešiť takéto veci.
Potom mu zazvonila vysielačka. Nejaká Sonička mu dala na vedomie, že „posádka je ready na boarding“ a ich profesionálna komunikácia slovenštinoangličtinou ma priam dojala. Cestujúcim s nadšením oznámil túto správu a tiež ďalší informatívny čas odletu: 9:15. Pán po tridsiatke sa dožadoval vrátenia financií za letenku, nakoľko kvôli meškaniu nestíhal ďalšie lietadlo v Londýne. Nedovolal a nedohádal sa ani len slušnej odpovede. Pajác zatĺkal, vyhováral sa, kľučkoval. Čo bolo medzitým, si presne nepamätám. Stačí iba napísať, že z Bratislavy sme odleteli o 10:35 SEČ. Lietadlom úplne inej spoločnosti...
To však ani zďaleka nebolo všetko. Zabudol som uviesť, že sme v programe letu mali ešte medzipristátie v Prahe. Podľa pajáca vraj „štandardný postup“. Iba pristúpi niekoľko pasažierov a opäť letíme smer Londýn. Trt baraní! V Prahe sme zabili ďalšiu hodinu a pol. Sedeli sme ako väzni natlačení jeden na druhého. Niektorí spali, a tím ostatným už oprávnene tiekli nervy.
V Londýne sme pristáli o 14:30. Koľká paráda, nesmierna radosť a pocit vďaky ma premohol. Nevedel som, ako sa podľa prieskumu The Worlds Foremost Low-Cost Airline Survey „najlepšej nízkonákladovej spoločnosti vo Východnej Európe“ poďakovať. Zabitý nielen celý deň, ale prakticky celý víkendový minivýlet.
Som ochotný rešpektovať problémy, ktoré sú s cestovaním spojené. Som ochotný akceptovať, ak sa vyskytnú nepredvídané okolnosti a let má oneskorenie. Bol by som dokonca schopný akceptovať aj to, že naše lietadlo meškalo viac ako tri hodiny a značne nielen mne skomplikovalo život prinajmenšom na jeden deň. Nie som však schopný tolerovať to, akým spôsobom spoločnosť SkyEurope zaobchádzala s nami, cestujúcimi pred, počas, a aj po našom lete. Nikto, absolútne nikto nám nepovedal pravdu, prečo naše lietadlo mešká, koľko ešte budeme čakať a či budeme mať aspoň nejakú možnosť domôcť sa možnej náhrady za vzniknutú situáciu. Kajúcne a apologetické slová z úst akejsi manažérky, ktorá ani nebola schopná prísť pred cestujúcich, iba sa farizejsky vtesnala do palubnej vysielačky, tiež neakceptujem.
Potom si na internete prečítate, že vaša prepravná letecká spoločnosť prišla o šesť lietadiel. Prečítate si tiež, že príčinu zrušenia lízingu na lietadlá zatiaľ nevysvetlil nikto.
Už nás ani pri ceste domov nezaskočilo, že naše lietadlo z Londýna do Bratislavy opäť meškalo. Chcete vedieť koľko? Takmer tri hodiny. Nestihol som vlak domov, zákonite som na druhý deň neprišiel na čas do práce...Pohoda. Po slovensky.
Ďakujeme Vám, SkyEurope, za krásny výlet. Aj nabudúce. Ale s inou leteckou spoločnosťou.

Michal Badín

"Napjal jsem struny ze zvonice na zvonici; girlandy z okna do okna; zlaté řetězy z hvězdy na hvězdu a tančím..." Arthur Rimbaud Zoznam autorových rubrík:  Kultúra a hudbaPOKUSY o VERŠELEN tak,veď prečo NIESúkromnéNezaradené