Kam sa podela istota?

Už tomu budú dva roky, čo premiér súčasnej vlády vyhlásil, že diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami severným ťahom musí byť zrealizované do konca volebného obdobia jeho súčasnej vlády, čiže do roku 2010. Reči sa hovoria, chlieb sa je a Fico by dnes zrejme na svoje prehlásenie najradšej zabudol. Ešteže niektorí nezabúdame - mne je nezabudnúť ľahko, lebo mám potenciálnu stavbu diaľnice rovno pod nosom a navyše ma vtedy prekvapilo, že tomu vyhláseniu niektorí ľudia naozaj vážne veria, takže som trpezlivo očakával magický dátum, aby som mohol dokázať, že Fico púšťa vážne reči ľahkovážne do vetra. Už nemusím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Premiérove vyhlásenie skorigoval totiž sám šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, ktorý pri príležitosti začiatku výstavby úseku D1 Jablonov - Studenec podľa papierového SME z pondelka tohto týždňa otvorene povedal: „Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by mala byť komplexne dokončená do roku 2011 až 2012, aj s tunelovými úsekmi". To, čo predtým minister Vážny pripustil do roku 2011, riaditeľ Choma potvrdil pre rok 2012. Týmto by sa vlastne táto úvaha mohla skončiť so záverom - nič nové pod slnkom a na Slovensku tobôž, premiér Fico sa snažil bez ohľadu na fakty oslniť svojich obdivovateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lenže nič nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá byť. Nemám najmenší dôvod veriť slovám šéfa NDS. Kto trocha pozná situáciu, vie, že diaľnica pod Spišským hradom v úseku Beharovce - Studenec, ktorý sa začal stavať na začiatku apríla, predstavuje krátky a relatívne veľmi jednoduchý 3-kilometrový úsek na rovine, s jedným potokom v ceste a jedným mimoúrovňovým križovaním. No hneď ďalší, nadväzujúci, teda Studenec - Jablonov, o ktorom je tu reč, aj keď je krátky, je omnoho zložitejší, s premostením rozsiahleho údolia, mimoúrovňovými križovaniami, citlivými územiami z hľadiska ochrany prírody. Viac než 5 km takéhoto úseku sa má postaviť podľa Chomu za jediný rok v polovičnom profile s tým, že do konca roka 2010 sa dostavia aj druhý profil. Nuž, kto tomu verí, nech sa páči. Bolo by však dobré pripomenúť, že medzi doterajším koncom diaľnice za Jánovcami a okrajom pri Nemešanoch, ktorý by mal byť ukončený do konca budúceho roka, leží ešte viac než 20 km nakreslenej diaľnice so zložitými premosteniami rozsiahlych údolí, mimoúrovňovými križovaniami, diaľničnými odpočívadlami, napojeniami a tunelom. Toto necháva NDS na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) do konca roku 2012. Nuž, skutočne grandiózny plán, ktorý napriek časovému posunu nemá ďaleko od toho pôvodného Ficovho.

SkryťVypnúť reklamu

Je úplne rovnako nerealizovateľný. Stále sa totiž bavíme len o spišskom úseku, ale šéf NDS hovorí o celom úseku Bratislava - Košice. No a to sú ešte rozsiahle prázdne úseky medzi Žilinou a Ivachnovou s dlhými tunelmi a relatívne jednoduchý, no stále dosť dlhý medzi Chminianskou Novou Vsou a Prešovom, stále rozostavané úseky Vrtižer - Žilina a Mengusovce - Jánovce, na ktorom napriek slávnostnému otvoreniu je stále 8 kilometrová časť len v jednom obojsmernom profile.

Nespochybňujem vrúcnu snahu vydávať svoje želania a sny za skutočnosť - na posúvaní od snov k realite je založená celá ľudská civilizácia. Krátkodobé snahy o vládnutie, založené na takýchto želaniach, sú však zavádzajúce, ak už nechcem rovno povedať klamstvom.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon jeden špeciálny odkaz pre psa13 - to, čo sa vydáva za začiatok výstavby úseku Studenec - Jablonov, sú len brušné tance okolo základného kameňa. Na tento úsek stavebné povolenie vydané ešte nebolo.

Milan Barlog

Milan Barlog

Bloger 
  • Počet článkov:  308
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Starnúci muž s očami dieťaťa a dušou pubertiaka, ekológ. Zaujímam sa o zdravú stravu a píšem články o správnom stravovaní. Recepty často zdieľam na https://adroma.sk Zoznam autorových rubrík:  Z prírodyZápisník strážcuKrajinaAlternatívyÚletySúkromnéČierna kronika

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu