Premiérove vyhlásenie skorigoval totiž sám šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, ktorý pri príležitosti začiatku výstavby úseku D1 Jablonov - Studenec podľa papierového SME z pondelka tohto týždňa otvorene povedal: „Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by mala byť komplexne dokončená do roku 2011 až 2012, aj s tunelovými úsekmi". To, čo predtým minister Vážny pripustil do roku 2011, riaditeľ Choma potvrdil pre rok 2012. Týmto by sa vlastne táto úvaha mohla skončiť so záverom - nič nové pod slnkom a na Slovensku tobôž, premiér Fico sa snažil bez ohľadu na fakty oslniť svojich obdivovateľov.
Lenže nič nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá byť. Nemám najmenší dôvod veriť slovám šéfa NDS. Kto trocha pozná situáciu, vie, že diaľnica pod Spišským hradom v úseku Beharovce - Studenec, ktorý sa začal stavať na začiatku apríla, predstavuje krátky a relatívne veľmi jednoduchý 3-kilometrový úsek na rovine, s jedným potokom v ceste a jedným mimoúrovňovým križovaním. No hneď ďalší, nadväzujúci, teda Studenec - Jablonov, o ktorom je tu reč, aj keď je krátky, je omnoho zložitejší, s premostením rozsiahleho údolia, mimoúrovňovými križovaniami, citlivými územiami z hľadiska ochrany prírody. Viac než 5 km takéhoto úseku sa má postaviť podľa Chomu za jediný rok v polovičnom profile s tým, že do konca roka 2010 sa dostavia aj druhý profil. Nuž, kto tomu verí, nech sa páči. Bolo by však dobré pripomenúť, že medzi doterajším koncom diaľnice za Jánovcami a okrajom pri Nemešanoch, ktorý by mal byť ukončený do konca budúceho roka, leží ešte viac než 20 km nakreslenej diaľnice so zložitými premosteniami rozsiahlych údolí, mimoúrovňovými križovaniami, diaľničnými odpočívadlami, napojeniami a tunelom. Toto necháva NDS na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) do konca roku 2012. Nuž, skutočne grandiózny plán, ktorý napriek časovému posunu nemá ďaleko od toho pôvodného Ficovho.
Je úplne rovnako nerealizovateľný. Stále sa totiž bavíme len o spišskom úseku, ale šéf NDS hovorí o celom úseku Bratislava - Košice. No a to sú ešte rozsiahle prázdne úseky medzi Žilinou a Ivachnovou s dlhými tunelmi a relatívne jednoduchý, no stále dosť dlhý medzi Chminianskou Novou Vsou a Prešovom, stále rozostavané úseky Vrtižer - Žilina a Mengusovce - Jánovce, na ktorom napriek slávnostnému otvoreniu je stále 8 kilometrová časť len v jednom obojsmernom profile.
Nespochybňujem vrúcnu snahu vydávať svoje želania a sny za skutočnosť - na posúvaní od snov k realite je založená celá ľudská civilizácia. Krátkodobé snahy o vládnutie, založené na takýchto želaniach, sú však zavádzajúce, ak už nechcem rovno povedať klamstvom.
Napokon jeden špeciálny odkaz pre psa13 - to, čo sa vydáva za začiatok výstavby úseku Studenec - Jablonov, sú len brušné tance okolo základného kameňa. Na tento úsek stavebné povolenie vydané ešte nebolo.