Otázka. Prečo je pre pána P. to vzdelávanie také dôležité? Hovorí, že z dvoch dôvodov. Dopomáha k zachovaniu integrity jednotlivca a jednoty krajiny. A to už ako? Jednoducho. Dobré vzdelávanie vytvára zdravý charakter občanov, ktorí vedia vychovať deti s ešte lepším charakterom a tak ďalej. Nalieha, že štátnici pri kormidle nesmú dopustiť, aby sa od tohoto smeru vzdelávací systém odklonil.
Ale ako presnejšie vzdelávanie pomáha k zachovaniu integrity jednotlivca? Pán P. je nástojčivý v jeho postoji a tvrdí, že jednodlivec by mal v spoločnosti vykonávať jedno povolanie a v tom sa stať profesionálom. Nesnažiť sa dosiahnuť povrchné poznanie v mnohých smeroch, ale nasmerovať sa k činnosti, ktorá bude naplno odrážaj jeho jedinečný talent.
V tom prichádza na scénu pán Č. a podráždene sa pýta pána P.:
"To sa vám akože zdá, že by slovenský vzdelávací systém neplnil túto funkciu? Pomáhal vzdelávajúcim sa odhaľovať v čom sú dobrí? Nuž, ale však škola tu nie je od toho milý pán P. Formálne vzdelávanie je predsa preto, aby naliaho do hláv to minimálne množstvo informácii (vedomostí), ktoré postačia na prežitie a zaradenie sa do pracovného mechanizmu. Robiť má každý, čo je treba. Nie čo sa mu páči, to je absurdné. Inak by tu bol chaos. Na odhaľovanie talentov, ak na nich tak dbáte pán P., sú tu rodičia - ak si nájdu čas popri práci, a tá je dôležitejšia. Ak nie, každý časom príde na to v čom je dobrý, a potom to popri práci bude môcť robiť ako hoby."
Pán P. sa iba pousmial a obrátil sa na pána Č. s otázkou.
"Čo je podľa vás vzdelávanie?"
Pán Č. v blesku sekundy odpovedá.
"To je samozrejné. Je to systematické získavanie nových informácií. Čim viac tým lepšie a hlavne zo všetkých oblasti pre všetkých, predsa je to len všeobecné vzdelávanie."
"Hm..", odpovedá pán P. "A teda týmto spôsobom sú potom občania inteligentnejší či múdrejší?"
"Samozrejme že inteligentnejší", dodal hrdo pán Č.
"A aký je podľa vás rozdiel medzi inteligentným a múdrym občanom?", pokračuje pán P.
"Takýto. Múdry vie myslieť sám za seba a inteligentný vie myslieť v rámci získaných informácii, to dá rozum".
"A podľa vás je pre Slovensko lepšie máť inteligentných alebo múdrych občanov?", pýta sa pán P.
"Určite inteligentých.", odpovedá pán Č. "Ľahšie si nájdu prácu, dobre to vyznie v európskych štatistikách, jednoduchšie sa to merá a priznajme si jedno. Nemali by sme tu zbytočne chaos, keby tu odrazu každý myslel sám za seba? Naši občania potrebujú hlavne múdreho vodcu."
"Vidím, že vy ste poriadny intelektuál pán Č.", usmial sa pán P.
"Ako to myslíte?", prekvapene sa pýta pán Č.
"Tak ako ste vy sám povedal. Máte trochu problém myslieť sám za seba.", odvetil pán P.