Diaľničný úsek Sverepec – Vrtižer, 9.5 kilometra verejnej neistoty

Ak cestujete cez tento rozpracovaný úsek, máte každý deň možnosť sledovať prácu a napredovanie robotníkov pri stavbe diaľnice. V koho záujme je naozaj aktuálna trasa a či je termín odovzdania reálny?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Často cestujem popri jednom z najbližších nedokončených úsekov diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer, ktorý je v súčasnosti v príprave. Neraz som stál v zápche v okolí Bytče alebo na križovatke v Považskej Bystrici. Ľudia si stále nedokážu uvedomiť, že pokiaľ sa na niektorých úsekoch vykonávajú stavebné práce, či je tam nadmerne hustý traffic, treba jazdiť opatrne . Rozhodol som sa preto zistiť z vlastnej iniciatívy a zvedavosti aktuálny stav budovania diaľnice. Zaujíma ma najmä dopravná situácia v Považskej Bystrici, preto som hľadal odpovede u primátora Ing. Ľuboša Lackoviča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na webstránke NDS sa nachádzajú informácie a mapky všetkých úsekov diaľnice D1. Podľa informácii na mape by sme mohli jazdiť po diaľnici až po Vrtižer do konca roku 2009, čo je 2,5 roka od dnes. Moja otázka znie, prečo až 2,5 roka? Za ten čas môže byť situácia na centrálnej križovatke v PB taká kritická, že tam budú dvojnásobne dlhšie zápchy ako v súčasnosti. Nehovoriac o tom, že za ten čas bude drahší stavebný materiál a stavba sa zase predraží. Zaujímavý je aj návrh vedenia diaľnice ponad mesto, boli samozrejme aj iné varianty (most je jeden z tých menej vhodných). Podľa môjho názoru by stavba tunela bola impozantným riešením hodným moderného mesta vyspelej západnej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Komu vadí aby sa spravil tunel? Koľko stojí most, vari menej? Tu nejde o financie.

10. decembra 2004 sa v Považskej Bystrici konalo mimoriadne rokovanie mestského zastupiteľstva s jediným bodom programu: prijatie VZN o zmene územného plánu

Stanovisko občianskeho združenia Diaľnica a príroda k rokovaniu:

  1. Primátor Lackovič náhlym zvolaním zastupiteľstva uviedol poslancov, občanov i novinárov do stavu časového stresu. Oznámenie o mimoriadnom zastupiteľstve sa objavilo na úradnej tabuli mesta sotva 24 hodín pred rokovaním. Niektorí poslanci sa o rokovaní dozvedeli až z večerného telefonátu a písomné podklady im doručili príslušníci Mestskej polície. Hovorkyňa Mesta Považská Bystrica neinformovala o mimoriadnom zastupiteľstve miestne ani slovenské médiá.

  2. Primátor odôvodňoval svoj postup listom od ministra dopravy Prokopoviča, v ktorom minister primátora prosí o "zabezpečenie schválenia územného plánu mesta Považská Bystrica a vydania územného rozhodnutia predmetnej diaľnice". (Text listu sa nám podarilo získať a čoskoro ho zverejníme).

  3. Na rokovaní bol nápadný rozdiel v informovanosti poslancov a prítomných občanov, ktorým sa len na poslednú chvíľu podarilo zistiť termín zastupiteľstva. Viacerí občania sa (na rozdiel od poslancov MsZ) osobne zúčastňovali rokovaní na MŽP SR. Poslanci neboli informovaní ani o vydaní Rozsahu hodnotenia, ktorým MŽP SR stanovilo pre ďalšie posudzovanie prekládky I/61 spolu 7 variantov.

  4. Zahrnutím prekládky cesty I/61 cez Nálepkovu ulicu do územného plánu sa výrazne znevýhodnilo ostatných 6 variantov. Pritom na to neexistuje žiadny zákonný dôvod - domnievame sa, že je to len prejavom osobných alebo skupinových záujmov.

  5. Prijatie spomínaného VZN považuje občianske združenie Diaľnica a príroda za kapituláciu Mesta Považská Bystrica, ktoré nedokázalo vzdorovať dlhoročnému tlaku Slovenskej správy ciest (vydieranie tzv. "nulovým variantom" - privedenie tranzitnej dopravy do mesta). Kompenzácie, ktoré mesto požaduje za prijatie environmentálne nevýhodnejšieho mestského variantu, sú buď ťažko vymáhateľné (výstavba bytov), alebo "kompenzujú" úplne iným skupinám, než sú priamo diaľnicou postihnutí obyvatelia (preložky ciest). Pre najviac postihnutých obyvateľov Štefánikovej ulice, ktorým povedie diaľnica D1 doslova ponad strechy, má byť kompenzáciou to, že im ešte preložia hlavnú cestu I/61 popod okná.

A ja som si vždy myslel, že poslanci i primátor mesta by mali zastupovať vôľu a návrhy obyvateľov mesta a nie svoje záujmy tobôž nie záujmy nejakých lobistov. (ale veď idú komunálne voľby). Pri rozhovore navyše primátor Lackovič uviedol, že za "prerobenie" Nálepkovej ulice je 98% jej obyvateľov - čo rozhodne nieje pravda, využil moju neznalosť a veril som tomu až kým som si nečítal články od OZ Diaľnica a mesto.

SkryťVypnúť reklamu

A križovatka smrti? Primátor Lackovič mi zhruba predstavil štúdiu kruhového objazdu, podotkol však, že pokiaľ nebude ukončená stavba D1 cez mesto nemá význam zaoberať sa križovatkou.

Návrhy na rekonštrukciu križovatky

Kruhový objazd – štúdiou sa zaoberali odborníci na stavebnej fakulte Žilinskej Univerzity. Existuje však určitá maximálna hranica, kedy je možné využiť jeho kapacity. V centre mesta, kadiaľ vedie hlavná komunikačná os by to mohlo spôsobovať problém. Podľa môjho názoru, keby sa križovatka posunula viac smerom ku veľkokapacitnému parkovisku, prípadne by sa posunula časťou až naň (s konkrétnymi úpravami všetkých komunikácií), vznikol by dostatočne veľký objazd, ktorý by spĺňal kapacity dopravy aj do budúcnosti. Štúdia stavebnej fakulty počítala s objazdom, ktorý by sa postavil na súčasnej križovatke a bolo by to na úkor jeho obvodu a malý objazd v centre mesta nemá význam.

SkryťVypnúť reklamu

Podjazd v smere Trenčín – Bytča. Nenašiel som žiadne informácie, že by sa niekto zaoberal týmto návrhom. Dva centrálne jazdné pruhy by tak prechádzali popod križovatku. Ľudia, ktorí by mali záujem odbočiť v ich jazdnom pruhu do mesta by nemali problém, pretože cesta je tam štvorprúdová (rozdelenie pruhov na podjazd by sa mohlo spraviť predtým, je tam aj dostatok miesta na jeho vytvorenie) . Na križovatke by tak mohli ostať aj semafory a bez dvoch pruhov by sa spriechodnila križovatka viac ako o 60% (či už pred alebo po dostavbe diaľnice). Riešenie, ktoré ak by sa realizovalo okamžite je v súčasnosti lacnejšie a efektívnejšie. O dva - tri roky, kedy sa mestské zastupiteľstvo možno rozhodne o prebudovaní centrálnej križovatky by tak bola vyššia cena práce i materiálu.

Primátor Lackovič sa zrejme bojí tunelov, pretože tak ako nesúhlasil s diaľničným tunelom, nevyjadril sa mi ani k podjazdu na križovatke. Podľa jeho slov, výstavba diaľnice nezaťaží mestský rozpočet. Diaľničný most nad mestom bude mať protihlukové bariery a v nadmernej miere nemôže teda poškodzovať ani životné prostredie mesta. Ja byť občanom mesta nesúhlasím s mostom, ako vodičovi mi to však nevadí - most je najrýchlejšia a priama trasa cez mesto. Z estetického hľadiska stavba vo výške 40 metrov nepôsobí pozitívne. Výfukové plyny síce zadrží bariéra ale každý vie, že podporujú vytváranie smogu, ktorý sa drží tesne nad zemou.

Ako sa pracuje v Amerike

Pri sledovaní programu Discovery som našiel jeden dokument v ktorom predstavujú stavby rôznych kolosov (mosty, priehrady, mrakodrapy, …). Plánovanie, realizácia, dodržiavanie termínov - to našim asi nič nehovorí. Pri ceste autom na celom úseku sledujem ako väčšina robošov len postáva, niektorí majú založené ruky a pozerajú sa nevedno kam, iní posedávaju v chládku a dobre sa bavia. Na každých 5 kilometrov úseku diaľnice by som dal jedného krízového manažéra, ktorý by za svoj úsek a pracovníkov zodpovedal (v súčasnosti sa podľa stránok NDS pracuje na 70 tich kilometroch diaľnic). Boli by presné plány a termíny, vyriešené dodávky materiálu a vysporiadané pozemky. Chce to tvrdú ruku - treba len presne zadefinovať komu ide o peniaze a komu o čas.

Úsek Ladce – Sverepec v celkovej dĺžke 9,940m sa robil 7 rokov (aj to je v súčasnosti ešte v predčasnom užívaní). HZDS si pripravilo „úžasnú“ kampaň a zle menežovaný projekt, na ktorý sme doplatili všetci - Vlado hanbi sa, keby sa ten úsek spravil ako mal, teraz je už D1 hotová po Žilinu. I napriek výmene vlády a urýchleniu stavieb mi nejde do hlavy ako chcú Sverepec – Vrtižer v dĺžke 9,595m postaviť za 3 roky, keď tento je ešte komplikovanejší.

Odkazy :

Národná Diaľničná Spoločnosť výstavba úseku Sverepec – Vrtižer

Klub Strážov – kauza diaľnica, všetky články

SME: Stavba 10 kilometrovej Mečiarovej diaľnice: 7 rokov

Juraj Mesík: Čo je to PPP alebo Ako podviesť úniu

Považská Bystrica otvorene - diaľnica a preložky

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu