
Martinu som nikdy nevidel, ani ju nepoznám. Podľa mňa to je jednoduchá osoba, žijúca si svoj život s bežnými starosťami. Vybrali ju kvôli svojmu "looku" a správaniu. Keď som sa viacerých ľudí pýtal, čím ich zaujala šou Farmár, odpovede sa väčšinou opakovali: pre zábavu, vyvetrať hlavu, odľahčenie na večer a zabudnutie na starosti.
Výber, ktorý nám režisér ponúkol, nie je náhodný.
Čím dlhšie sú na obrazovkách šou domácej výroby, tým viac mám názor, že náhodný výber je stále jednoduchší. Šaša vie zo seba urobiť každý, napokon niekto to ani nemusí hrať. Keby tam umiestnili skupinu intelektuálov, zrejme by to bol veľmi ťažký žáner. Ktovie aká by bola sledovanosť. Masy, ktoré sledujú túto lacnú produkciu, nie sú zaťažené premýšľaním a uvažovaním. Však o to ide. Dajte ľudom zábavu a hry, aby nerozmýšľali.
Na začiatku roka 2010 som mal v pláne predstaviť zábavnú a zároveň poučnú reláciu o vede a technike. Na Slovensku sa nič také nevysiela a čo sa vysielalo skrachovalo okamžite - mali slabý výber tém, trápny humor a v podstate ani nevedeli o čom hovoria. Ja som to chcel robiť inak. Oslovil som úplne všetkých. Televízie - kvôli spolupráci. SAV, univerzity (odborné pracoviská a katedry), rôzne výrobné spoločnosti - kvôli témam. Záujem?
Ozvali sa DVAJA ! Aj to bolo nejaké výskumné informatické centrum na podporu Linuxu v Košiciach a druhá bola hvezdáreň v Martine. Ok, záujem o programy ako má Discovery a Viasat Explorer tu nie je ani zo strany primárnych zdrojov. Nabádať univerzity, aby sa pochválili svojou technikou a výskumom je trestné. Alebo skôr nie je sa čím chváliť.
To čo píšem, sa isto veľa ľudom nebude páčiť. Je proste fakt, že osprostievame a obávam sa, že mieri až do širších globálnych rozmerov a kruhov (predovšetkým do politiky). Pred viacerými rokmi som brigádoval ako anketár. Chodil som po bytoch a vypisoval nekonečné dotazníky na viaceré témy. Odhadujem, že som navštívil okolo pol tisícky domácností. My sa z toho smejeme pri sledovaní TV, ale ľudí ako Martina tu je veľa. Množstvo. Vysedené gauče, zapratané chodby, neporiadok, špina, smrad... ale aj pekné príjemné prostredie, esteticky zladený nábytok, vymaľované, neprepchaté čačkami, jednoducho každý je iný.
20% ľudí sa o vaše problémy nezaujíma a 80% je rado, že ich máte.
Martina dostala možnosť žiť svoj televízny sen. Niekto sa na tom zasmeje, niekoho to nudí, nezaujíma, alebo má k tomu odpor. Vedzte ale, že podobne môže žiť aj niekto z rodiny, sused, kamarát, alebo kolega z práce. Otázkou je, či ho necháme tak ďalej žiť, alebo mu povieme, že jeho správanie je proste kontroverzné, ľudia sa z neho smejú a je pre nich iba bábkou na pobavenie a zahodenie. V tomto prípade je Martina osobnosťou, ktorá dostane pár eur, ale producentom zarobí tisíce. Využitým človekom, ktorý si to neuvedomil, alebo to vôbec neberie do úvahy a žije svoj sen, ktorý raz skončí.