Slovakiaring - prvý závodný okruh na Slovensku

18.10.2009 sa konal prvý Racing Day na novootvorenom Slovakiaringu, tento organizovala spoločnosť Tempus Max Cars. Podujatia som sa zúčastnil a prinášam Vám recenziu, zážitky z okruhu a videá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Nedeľa 18.10 bola upršaným dňom. Čím bližšie sme boli k Slovakiaringu pri obci Orechová Potôň, tým viac sa menila nezaujímavá cesta na cestu plnú očakávaní a dobrodružstva. Mraky sa postupne rozplývali a pred nami sa objavili prvé budovy okruhu. Treba poznamenať, že umiestnenie prvého pretekárskeho okruhu na Slovensku nie je náhodné. Lokalita bola presne vytipovaná kvôli poveternostným faktorom. Trať je určená pre všetky kategórie motoristov a pre budúci rok sú v pláne viaceré oficiálne preteky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parametre okruhu:

Dĺžka trate: 5 922 m
Šírka trate: 12 m
Dĺžka cieľovej rovinky: 900 m
Šírka cieľovej rovinky: 20 m
Dĺžka akceleračnej testovacej dráhy: 1 144 m
Šírka akceleračnej testovacej dráhy: 20 m

Obrázok blogu

Racing Day je podujatie, ktoré je určené pre širokú verejnosť ale i športové špeciály. Zo začiatku upršaný deň nám dovolil vyskúšať trať na mokro a poobede na sucho. Jazdila sa najdlhšia varianta spomedzi šiestich možných. Ráno museli všetci účastníci absolvovať povinné školenie o bezpečnej jazde a zoznámili sa s technickými informáciami podujatia. Ako amatér som tento prístup veľmi ocenil, pretože na okruhu som nikdy nejazdil. Jázd sa účastnilo 70 jazdcov na rôznych sériových i športových autách. Zaujímavosťou boli BMW M3, M5, Subaru Impreza, Lamborghini, Porsche Carrera GT, Ferrari 430, Lancer Evo a iné...

SkryťVypnúť reklamu

((slovakiaring))

Dostali sme časomieru a čísla označujúce kategóriu vozidla. Kategórie boli tri do 201PS, nad 201 a športové špeciály. Každá kategória musela povinne absolvovať prvú jazdu za safetycarom, kedy sa prostredníctvom vysielačiek a inštruktora zoznamovala s okruhom. Tu sme mali maximálnu rýchlosť do 100Km/h. Po rozjazde si každý účastník nasadil prilbu a mohol pokračovať do ostrého kola. Naša verzia okruhu sa skladala z dlhých roviniek a zákrut, presne ako je vyššie na obrázku. Trať obsahuje aj dve tiahle stúpania, po ktorých nasleduje pomerne prudká zákruta. Z nej sa dá vychádzať s podradenou dvojkou. V zákrutách sa Vám pneumatiky tvrdo zahryznú do asfaltu a musíte udržať auto na trati. Počas pretekov skončili na štrku dve autá. Na okruhu neplatí havarijné ani povinné poistenie, to je podstatný fakt, preto si treba dávať pozor. Rýchlosť nad 200Km/h dosiahnete s adekvátnym autom ľahko, no treba myslieť aj na včasné brzdenie.

SkryťVypnúť reklamu

((jazda))

Okruh som prešiel celkovo štyrikrát, na letných pneumatikách, s použitým ESP, ABS a prevodovkou tiptronic. Zčasti som nemohol i nechcel dostávať z auta maximum a preto som jazdil skôr bezpečne. Treba poznamenať, že na sériových autách bez úprav sú slabinou najmä brzdy a spojka. Pri prejazde dlhými rovinkami môžete dosiahnuť rýchlosť cez 220Km/h a na konci sa brzdí do 60, zákruta, prudký výjazd ... Brzdy sa čoskoro prehrejú - nemajú dobrý účinok a pri nesprávnom zaobchádzaní so spojkou, v prípade manuálnej prevodovky, sa stráca akcelerácia motora. Štyri kolá dajú zabrať aj fyzicky či psychicky. Treba dávať pozor na trať, autá vzadu i v predu, včas sledovať vlajky a horizont. Práve dve tiahle stúpania sú nebezpečné - nevidno za horizont a môže sa to skončiť nehodou. Pri prejazde najvyššieho bodu sa auto veľmi nadľahčí, vtedy sa nesmie brzdiť - treba počkať na "dopadnutie". V prípade ak auto vyletí z dráhy, zastaví sa na štrku a traktory sú pripravené na jeho odtiahnutie po servisných komunikáciách. Počas celého podujatia bola na blízku aj sanitka s personálom.

SkryťVypnúť reklamu

Po rýchlych jazdách nasleduje kolo na vychladnutie, po ňom sa vchádza na parkovisko alebo do prenajatých boxov. Na obed je povinná prestávka a účastníci majú možnosť objednávky jedál v reštaurácii Maximring. Tu by som len poznamenal, že naše menu bez polievky bolo v hodnote 6,5 eur a jeho bežná cena by inde nepresiahla hranicu 3 eurá. Návštevníkom je k dispozícii aj pumpa (zatiaľ len s Naturalom 95), kde sa tankuje za predplatené karty - tieto si zakúpite vo vestibule. V areáli sa nachádza aj pneuservis a požičovňa prilieb. V blízkej budúcnosti sa plánuje zriadenie platobného terminálu, pretože najbližší bankomat je v susednej obci. (Tento nefungoval, tak sme museli ísť až do 8km vzdialenej Dunajskej Stredy).

Pre záujemcov je istotne dôležitá aj cena, podľa stránky slovakiaring.sk je to 50 eur na pol hodinu (v prípade ak sa chcete zúčastnit samostatne a nie v rámci Racing Day alebo iného celodenného podujatia) Masarykov okruh v Brne poskytuje nižšiu cenu - 500KČ za rovnaký čas. Závisí teda odkiaľ ste a čo je bližšie. Ja som prešiel jedno kolo Slovakiaringu za priemerný čas 03:25. Najlepší čas bol 02:20. Racing day mal po prvýkrát na Slovakiaringu veľký úspech a určite sa bude organizovať aj v budúcich rokoch. Podobné podujatia boli doteraz len na letisku v Piešťanoch a Pachfurte v Rakúsku. Budúci rok bude súčasťou areálu aj škola šmyku a offroadový okruh.

Výsledková listina so zoznamom jazdcov

Fotogaléria Slovakiaring.sk

Fotogaléria Racing Day 18.10.2009

Honda S2000 - ostré kolo na okruhu

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

278 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

53 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
SkryťZatvoriť reklamu