Kampaň nám nahovára, že vraj skorumpovaní politici za jediný deň schválili stovky miliónov Grécku, Taliansku a zahraničným bankám, a pritom nezabezpečili slušnú prácu pre každého, kto chce pracovať. A vraj sa nestarali o naše rodiny a budúcnosť detí. Tak si to rozoberme podrobnejšie:
Možno medzi politikmi, ktorí schválili euroval skutočne boli aj skorumpovaní. Kampaň však šikovne podsúva pocit, že sú skorumpovaní všetci. Pri všetkej neúcte k mnohým politikom - je to lož. Kampaň tiež vyvoláva falošný pocit, že je v silách politikov zabezpečiť slušnú prácu pre každého, kto chce pracovať. Iste, krásna idea, ibaže čosi také ešte nedokázali politici nikdy a nikde, dokonca ani v diktatúrach nie. Kampaň však vcelku šikovne balansuje na sotva rozoznateľnej hranici medzi realitou a ilúziami. Podsúva sa tiež pocit, že by sa politici mali starať starať o naše rodiny a budúcnosť detí: nuž, nemali by sa o deti a rodiny starať skôr ich hlavy a krky?
Na webovej stránke je podobných pravdivých lží viac, ako dosť. A k tomu nervy a srdce drásajúce príbehy podobné tým o slobodnej matke 3 ročného Timka, ktorej hrozia vianoce na ulici. Použijúc insitnú logiku vlastnú tejto iniciatíve sa trochu zlomyseľne pýtam: nepomohlo by, keby ste namiesto vrážania peňazí do nenažranej reklamnej agentúry radšej použili peniaze v prospech tej nešťastnice?
Doslova hnusné je potom zahrávanie sa s najnižšími pudmi chudoby, ktorá zo všetkého najrašej závidí a nenávidí: "Horné jedno percento má najlepšie domy, najlepšie vzdelanie, najlepších lekárov a najlepší životný štýl, je však jedna vec, ktorá sa zrejme za peniaze kúpiť nedá: pochopenie, že ich osud je zviazaný s tým, ako žije zvyšných 99 percent.". Uf.. Opäť máme veriť, že čosi ako súcit, či porozumenie je bohatým ľuďom vzdialené, až nedostupné. Poznám pritom niekoľko veľmi bohatých ľudí, ktorí s tým žiaden problém nemajú. Iste, aj medzi nimi je mnoho hlupákov, ale tých sa nájde aj medzi chudobou významné percento. Prečo sa teda hrá len na jednu strunu? Pán Weiss, sám bohatý človek, sa snaží stať ešte bohatším tým, že cestou k politickej moci nakydá na iných zazobancov. Nuž, aspoň nejaké nóvum v dosiaľ nudnej kampani..
Našťastie však nie je všetko také vážne, 99% obyvateľov Slovenska má evidentne aj zmysel pre humor a tak iste ocení vtipnú správu Rádia Jerevan, v ktorej sa píše o stovkách občanov ponúkajúcich svoje príspevky na kampaň a ktorou tiež ozvláštnili svoju inak vážne sa tváriacu webovú stránku.
Kampaň je tiež dôkazom o jasnovideckých schopnostiach niektorých občanov: kým sa v uliciach objavil prvý bilboard, bola už dávno zazmluvnená väčšina reklamného priestoru v printových médiách a nakúpený čas v rádiách a televíziách. Ešte aj pár dní po začiatku kampane vedelo o skutočnom pôvode tajomných bilboardov a samotnom hnutí iba zopár zasvätených - peniaze od vďačných nezamestnaných však boli k dispozícii vopred.
Iste, toto všetko je možné - za predpokladu, že žijete v krajine za siedmymi horami, kde sa voda sypala a piesok sa lial.
PS: krátky odkaz pre nemenovanú reklamnú agentúru: urobili ste to naozaj perfektne a nezabudli takmer na nič.. Okrem jednej dôležitej veci, a tou je aspoň jemný nádych amatérizmu. Vaša kampaň je natoľko profesionálna, že jej tú údajnú spontánne a zdola vzniknutú občiansku iniciatívu nikto neuverí. Hľadajte inšpiráciu skôr v gerilovej pouličnej kampani Obyčajných ľudí, ktorej sa verí o čosi ľahšie - z tej vašej trčia veľké peniaze niektorých jednopercentných vyvolencov až príliš okato.