99% obyvateľov Slovenska si žije na veľmi vysokej nohe

Neveríte? Veď to máte každý deň priamo pred očami: je problém nenatrafiť na bilboard, ktorý by netvrdil, že aj vy k nim patríte. A ak sa vám nebodaj náhodou cez deň podarí neuvidieť to vysoké číslo z okienka autobusu, dostihne vás najneskôr večer chytľavý televízny spot, v ktorom čiasi ruka nalieva a prelieva niečo, čo môže, ale aj nemusí byť vodou. Pravému Slovákovi netreba veľa a predstaví si za tým svoj vlastný obsah. Do toho stručné heslá, čo chytia za srdce a nenútia premýšľať. Profesionálne odvedená práca, nápadité prevedenie, enormné náklady. Najväčšiu a najdrahšiu tohtoročnú politickú kampaň v médiách pritom nemá na svedomí žiadna z bohatých strán, ale donedávna úplne neznáma skupinka utláčaných nespokojencov, ktorí sa zrazu menovali za hovorcov väčšiny obyvateľov tejto krajiny. Jednopercentní zlodusi, vyvolenci, autori všetkého pozemského zla môžu len ticho závidieť. Šťastná to krajina, v ktorej si aj chudobní a nezamestnaní nešťastníci môžu dovoliť niečo také drahé. Alebo je to inak? Tak kto sa nás vlastne pokúša opiť rožkom?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Kampaň nám nahovára, že vraj skorumpovaní politici za jediný deň schválili stovky miliónov Grécku, Taliansku a zahraničným bankám, a pritom nezabezpečili slušnú prácu pre každého, kto chce pracovať. A vraj sa nestarali o naše rodiny a budúcnosť detí. Tak si to rozoberme podrobnejšie:

Možno medzi politikmi, ktorí schválili euroval skutočne boli aj skorumpovaní. Kampaň však šikovne podsúva pocit, že sú skorumpovaní všetci. Pri všetkej neúcte k mnohým politikom - je to lož. Kampaň tiež vyvoláva falošný pocit, že je v silách politikov zabezpečiť slušnú prácu pre každého, kto chce pracovať. Iste, krásna idea, ibaže čosi také ešte nedokázali politici nikdy a nikde, dokonca ani v diktatúrach nie. Kampaň však vcelku šikovne balansuje na sotva rozoznateľnej hranici medzi realitou a ilúziami. Podsúva sa tiež pocit, že by sa politici mali starať starať o naše rodiny a budúcnosť detí: nuž, nemali by sa o deti a rodiny starať skôr ich hlavy a krky?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na webovej stránke je podobných pravdivých lží viac, ako dosť. A k tomu nervy a srdce drásajúce príbehy podobné tým o slobodnej matke 3 ročného Timka, ktorej hrozia vianoce na ulici. Použijúc insitnú logiku vlastnú tejto iniciatíve sa trochu zlomyseľne pýtam: nepomohlo by, keby ste namiesto vrážania peňazí do nenažranej reklamnej agentúry radšej použili peniaze v prospech tej nešťastnice?

Doslova hnusné je potom zahrávanie sa s najnižšími pudmi chudoby, ktorá zo všetkého najrašej závidí a nenávidí: "Horné jedno percento má najlepšie domy, najlepšie vzdelanie, najlepších lekárov a najlepší životný štýl, je však jedna vec, ktorá sa zrejme za peniaze kúpiť nedá: pochopenie, že ich osud je zviazaný s tým, ako žije zvyšných 99 percent.". Uf.. Opäť máme veriť, že čosi ako súcit, či porozumenie je bohatým ľuďom vzdialené, až nedostupné. Poznám pritom niekoľko veľmi bohatých ľudí, ktorí s tým žiaden problém nemajú. Iste, aj medzi nimi je mnoho hlupákov, ale tých sa nájde aj medzi chudobou významné percento. Prečo sa teda hrá len na jednu strunu? Pán Weiss, sám bohatý človek, sa snaží stať ešte bohatším tým, že cestou k politickej moci nakydá na iných zazobancov. Nuž, aspoň nejaké nóvum v dosiaľ nudnej kampani..

SkryťVypnúť reklamu

Našťastie však nie je všetko také vážne, 99% obyvateľov Slovenska má evidentne aj zmysel pre humor a tak iste ocení vtipnú správu Rádia Jerevan, v ktorej sa píše o stovkách občanov ponúkajúcich svoje príspevky na kampaň a ktorou tiež ozvláštnili svoju inak vážne sa tváriacu webovú stránku.

Kampaň je tiež dôkazom o jasnovideckých schopnostiach niektorých občanov: kým sa v uliciach objavil prvý bilboard, bola už dávno zazmluvnená väčšina reklamného priestoru v printových médiách a nakúpený čas v rádiách a televíziách. Ešte aj pár dní po začiatku kampane vedelo o skutočnom pôvode tajomných bilboardov a samotnom hnutí iba zopár zasvätených - peniaze od vďačných nezamestnaných však boli k dispozícii vopred.

SkryťVypnúť reklamu

Iste, toto všetko je možné - za predpokladu, že žijete v krajine za siedmymi horami, kde sa voda sypala a piesok sa lial.

PS: krátky odkaz pre nemenovanú reklamnú agentúru: urobili ste to naozaj perfektne a nezabudli takmer na nič.. Okrem jednej dôležitej veci, a tou je aspoň jemný nádych amatérizmu. Vaša kampaň je natoľko profesionálna, že jej tú údajnú spontánne a zdola vzniknutú občiansku iniciatívu nikto neuverí. Hľadajte inšpiráciu skôr v gerilovej pouličnej kampani Obyčajných ľudí, ktorej sa verí o čosi ľahšie - z tej vašej trčia veľké peniaze niektorých jednopercentných vyvolencov až príliš okato.

Radovan Bránik

Radovan Bránik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  209
  •  | 
  • Páči sa:  41x

Kontakt: +421911182711 Zoznam autorových rubrík:  NevážnePolitikaSúkromnéO kríze a nešťastíOdborná problematikaZamyslenia písané pre RTVS

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,070 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu