
Nuž, ale kto by takejto pomoci odolal? Veď EURO FINANCE GROUP Slovakia, to znie viac, ako hrdo a tento názov obsahuje všetko podstatné, čo nádejný žiadateľ o pôžičku potrebuje vedieť. Obchodný register však prináša už trochu iný pohľad: osoby, ktoré stoja za touto firmou pochádzajú z Rostova na Done, ktorý leží na juhu európskej časti Ruska a s eurohviezdičkami z plagátu nemá veľa spoločného, financií zložili pri nedávnom založení firmy iba toľko, koľko nevyhnutne museli a ak znamená slovo "GROUP" skupinu, nuž je to skutočne skupina. Hoci viac, ako proklamovaná finančná je to skupina troch známych, ktorí sa rozhodli skúsiť šťastie v zemi zasľúbenej: na Slovensku. V krajine, ktorá je známa svojim tolerantným prístupom k všemožným zlodejom a úžerníkom vstupujú na trh s neodolateľnou ponukou.

Keď sa tým ich plagátikom chvíľu zaoberáte, zistíte mnohé: hoci je graficky celkom vydarený, nie je tam uvedená žiadna webová adresa a k podrobným podmienkam poskytovania úveru sa teda môže klient dostať až v podchode na Hodžovom. Mailový kontakt vedený v službe gmail.com a k tomu číslo mobilu. Tým použiteľné informácie končia. Kto chce vedieť viac, musí zájsť priamo na obchodné miesto.

Podobné propagačná materiály zvyčajne veľkými písmenami propagujú výhody, nevýhody nebývajú uvedené vôbec a ak už musia byť, sú vždy tými najmenšími písmenkami. Nesklamal ani tento: oslovuje ľudí, ktorí sa nemajú na koho obrátiť, sľubuje dostupnosť po celých 7 dní v týždni a umožňuje poskytnúť pôžičku rýchlo a na všetko, bez zálohy, bez ručiteľa, len s občiansky preukazom a do 15 minút. Samozrejme, pokojne dajú aj tisícku.
Skúsme sa ale na cieľovú skupinu podobnej ponuky pozrieť z úplne opačnej strany: oslovovaný je niekto, kto sa už nemá na koho obrátiť - inak povedané človek, ktorého prirodzené sociálne prostredie už nie je schopné saturovať jeho problém a nepožičia mu už ani banka. Všade, kde sa skúsil obrátiť je potrebné predložiť mraky dokladov o príjme, zamestnaní, ručení a on nie je schopný tieto podmienky splniť. Peniaze však akútne potrebuje a jeho zúfalstvo z rozporu medzi potrebou financií a jeho schopnosťou zabezpečiť ich mu často zatemní mozog natoľko, že začína robiť chyby. Jednou z najčastejších je prijímanie iba pozitívnych správ a popretie tých, ktoré môžu zvýšiť jeho záťaž. V tomto momente je zarobené na prúser, pretože takýto človek má výrazne zníženú schopnosť racionálne posudzovať riziká. Ak je práve v stave akútneho ohrozenia nedostatkom financií a nemá ho v tej chvíli ako riešiť, zrazu sa dozvie, že riešenie existuje, je dostupné a rýchle, teda ho všetci ostatní klamali. A dozvie sa tiež, že na vyriešenie jeho neriešiteľnej situácie stačí len občiansky preukaz. Kto by odolal?
Až potom prichádzajú na rad negatíva písané malými písmenami. Je to snaha ovplyvniť vnímanie človeka, ktorý má podvedomú tendenciu prisudzovať význam tým veľkým a malé pokojne ignoruje. Ľudia z reklamy by vám o podobných manipuláciách a psychológii predaja vedeli rozprávať dlhé hodiny. Až z malých písmeniek sa teda dozviete, že ide o pôžičky s dobou splatnosti 15, alebo 30 dní, teda sa ich prostredníctvom nedá riešiť žiaden dlhodobý problém. A že je to riešenie iba pre zamestnaných, teda nezamestnaný svoj problém tiež nemá ako riešiť. A že je denná úroková sadzba v rozsahu 1.75 až 2%, a že je tam písané o pokutách? To všetko možno podceniť veľmi ľahko. Až úplne ako posledný je však údaj, ktorý by mohol rozsvietiť aj v tých najzadubenejších hlavách: Ide o RPMN, tzv. ročnú percentuálnu mieru nákladov, teda číslo, ktoré ukazuje skutočnú nákladovú stránku každého úveru - a síce koľko to celé v skutočnosti bude stáť. Na plagáte, o ktorom je reč svieti v poslednom riadku RPMN: 16873,96 do 59140, 89%. Ak sa chce niekto zo zúfalstva obesiť, slučku na krk si môže pri troche šikovnosti kúpiť aj lacnejšie.
Pre fajnšmekrov ešte raz: skutočné náklady pôžičky poskytovanej v podchode na Hodžovom námestí sú najmenej 16 873,96 percenta a najviac 59 140,89 percenta. A ešte raz, tentokrát slovom, lebo napísané to vyzerá oveľa lepšie: od šestnásťtisícosemstosedemdesiattri celé deväťdesiatšesť percenta do päťdesiatdeväťtisícstoštyridsať celé osemdesiatdeväť percenta. Uf.
V tejto súvislosti znie slogan "Finančná pomoc obyvateľstvu" ako perfektný vtip. Konieckoncov je vraj jedným z konateľov firmy klaun z cirkusu a aj ten druhý sa pohybuje v cirkusovej branži. Možno je to vlastne celé taký malý cirkusový fór, pretože pochybujem, že toto niekto môže myslieť vážne. A to som už na Slovensku zažil všeličo.