Branislav Krajčovič
Prečo učíme deti toľko zbytočných vecí?
Moja dcéra je ako ja. Toť nedávno priniesla v žiackej poznámku „na hodine Slovenčiny si číta pod lavicou román“.
Som otec šesťdetnej rodiny a homeschooling je spôsob vzdelávania našich detí. Okrem radostí práce ajťáka mi riešenie problémov zaberá väčšinu času a jeho zvyšok trávim s najlepšou osobou na svete, mojou manželkou. Pravidelne pomáham občianskemu združeniu Domáce vzdelávanie na Slovensku, píšem články na stránku www.domacaskola.sk Výnimočne píšem aj na svoj technický blog www.edoras.sk Zoznam autorových rubrík: Nezaradené, Súkromné, Vzdelávanie
Moja dcéra je ako ja. Toť nedávno priniesla v žiackej poznámku „na hodine Slovenčiny si číta pod lavicou román“.
Môj syn Martin bol donedávna normálnym žiakom normálnej školy. Dnes je siedmakom v internetovej škole, bežná denná školská dochádzka mu nehrozí. No tá internetová škola je česká.
Volám sa Ondrej Krajčovič. Narodil som sa v Bratislave, ale bývame v Igrame. Mám päť súrodencov. Ja som asi v strede. Mám deväť rokov a chodím do domácej školy. Na začiatku druhého ročníka som odišiel zo školy kvôli tomu, že som dyslektik.
Tento týždeň boli medializované informácie o dokumentoch, ktoré Ministerstvo školstva neverejne predstavilo len vybraným partnerom. Ministerstvo ešte stále neprichádza s paragrafovým znením, ale len s návrhmi zásad, ktoré chce implementovať. Má tým začať debata o reforme, čo je po dvoch rokoch vládnutia dosť neskoro a navyše diskusia o zmenách v školstve začína tajne a nie verejne, čo by malo byť pri zásadných zmenách v školstve samozrejmé.
Poznáte to. Myslíte, že Vaše dieťa na to osemročné gymnázium prirodzene patrí. Prvý stupeň ťahala s jednotkami, rodičia s výškou, nejaké gény predsa musela zdediť. Šok príde na polrok v prvom ročníku, vyšlo jej to na štvorku, hm, to bude zmenou prostredia. Trochu jej pomôžem a ona to dotiahne. Dotiahla. S odretými ušami. Teraz je v tercii a stále je to „o uši“.
V Česku rovnako ako na Slovensku je legálny homeschooling resp. domáce vzdelávanie len pre deti na prvom stupni základných škôl. Za Moravou však beží už sedem rokov experimentálne overovanie tohto vzdelávania aj pre druhý stupeň ZŠ, ktoré preukázalo kompatibilitu s existujúcim školským systémom a zároveň sú výsledky detí nadpriemerné