Moje praktické skúsenosti spotrebiteľa:1. Cena a kvalita.Nie vždy platí, že vysoká cena sa rovná kvalite produktu. Ako príklad môžeme použiť výrobcov a obchodné reťazce.Obaja chcú predávať, ale každý ma na to iný pohľad. Dominantné reťazce ako TESCO, BILLA, LIDL, Kaufland, COOP Jednota, Hypernova... si diktujú podmienky, lebo môžu. A výrobcovia, ak nemajú meno a „cash-flow“, ťahajú za kratší koniec.Uvedomme si, že reťazce nie sú výrobcovia, ale predajcovia produktov a služieb! Pod svojou značkou predávajú produkty lokálnych spoločností, alebo, ak je to príliš drahé, nedohodnú sa s výrobcom, zadajú to Číňanom, alebo výrobcom v iných krajinách. Konkurenčný boj je tvrdý, silnejší vyhráva.Typickým príkladom sú jogurty, pod značkou TESCO, značka clever v BILLE. Majú nízku cenu v porovnaní s originálom, výrobca mliečnych špecialít AGRO TAMI, a.s. v Nitre. Paradox je, že neraz sú produkty vystavené vedľa seba a zákazníka ani „netrkne“, že kupuje ten istý produkt, v rovnakej kvalite, ale v inom obale.Prečo je cena nižšia?Možností je viacero:- Dominantný reťazec si diktuje výkupné ceny. - Zníži sa hmotnosť produktu, ale vizuálny „objem“ zostane. Klient si myslí, že zaplatil menej, ale v skutočnosti nedostal za svoje peniaze toľko produktu, akoby zaplatil za drahší - originálny od výrobcu (v prepočítaní cena/hmotnosť sa rovná jednotková cena).- Zníži sa kvalita produktu a tým jeho cena. Myslíte si, že výrobca bude riskovať nižšiu kvalitu svojho produktu? Že sa bude zahrávať so svojou reputáciou pred zákazníkmi, odberateľmi a nakoniec i pred samotným reťazcom, že zruší objednávky? A myslíte si, že sa reťazec bude zahrávať s „chuťou“ spotrebiteľov? Pozor, toto je overená chuť, a tým pádom istý predaj a zároveň komfortné budovanie vlastnej značky. Ďalší príklad sú džúsy, ktoré vyrába slovenský výrobca McCarter a.s., porovnajte si ich.Moja rada.Skúste si nájsť čas a prečítať, kto je skutočným výrobcom. Porovnať cenu a hmotnosť (cena/hmotnosť sa rovná cena za jednotku, faktor pre skutočné porovnanie ceny) produktu. Prípadne si kúpte rovnaké produkty (jahoda – jahoda, čerešňa – čerešňa...) dvoch značiek a porovnajte chuť. Uvidíte, jazyk Vás nesklame! 2. ZľavyZľavy vyťahujú elegantne naše „bubáky“.Zľava je, podľa mňa nižšia cena v porovnaní so skutočnou cenou produktu.Ale aká je skutočná cena produktu a kde ju nájdem?Tu je veľmi dôležitá „pamäť“ zákazníka z predchádzajúcich nákupov.Neraz sa stáva, že:- 50% -tná a iná zľava na produkty rýchlej spotreby nie je odrátaná a na „bločku“ je reálna cena.- Produkt, ktorý ste kúpili so zľavou, je kazový, nevyhovuje Vašim predstavám, je náročné, resp. nemožné ho vrátiť, po rozbalení sa Vám nepáči... ľutujete, že ste podľahli.- Ste prekvapený, a cena produktu sa Vám nezdá, pred týždňom bola omnoho menšia. Tu by mala zablikať kontrolka STOP, aby ste neskočili na marketingové finty.- Odsuniete cenovku o novej zľave, a hľa, pod ňou je nižšia cena, alebo strhnete niekoľkokrát prelepenú cenovku, prípadne, ak je zafarbená fixkou, pozrite sa proti svetlu a možno bude „nepríjemne“ prekvapený. Moja rada.Vždy si skontrolujte bloček ihneď po zaplatení.Kontrolujte si dátum spotreby. Možno je cena a zľava lákavá, ale úprimne, zjete to hneď v ten deň? Vizuálne si skontrolujte produkt. Ak sa Vám niečo nezdá, pýtajte sa na informáciách, predavača. Spýtajte sa, prečo došlo k zníženiu ceny a či sa vzťahuje záruka na tento produkt. Ak ste na pochybách, odfoťte si produkt so zľavou mobilom. Budete mať v rukách argument pri vyjednávaní s pracovníkom. Verte mi, sú školení na to, aby Vás s úsmevom na tvári presvedčili o „Vašom“ zlyhaní, či chybe predavačky, chvíľkovom výpadku systému... 3. Experti a špecialisti.Je zábavné sledovať koľkých expertov, špecialistov a iných profesionálov v odboroch máme. Hlavne, že to znie pekne a erudovane.Murár – špecialista na hrubú stavbu.Obkladač – interiérový realizátor.Sekretárka – Office Manager, Vedúca kancelárie.Predavač – špecialista sekcie bývanie, auto-moto špecialista.Marketingový manažér – expert na internú a externú komunikáciu, špecialista pre vonkajšie vzťahy a iné.Moja rada.Prestaňte sa báť expertov a špecialistov, klaďte im „rafinované k veci, ale aj od veci“ otázky. Na nich si overíte, či komunikujete so skutočným profesionálom. Mnohokrát budete prekvapený, že majú „nabiflené“ len nejaké propagačné materiály. A Vaša znalosť problematiky je na omnoho vyššej úrovni.Napríklad sa môžete pýtať aj tieto otázky:Ako dlho predávate?Vyštudovali ste tento odbor?Máte nejaký certifikát, školenie, ktoré mi viete preukázať?Viete mi odporučiť z Vašej praxe kvalitu za rozumnú cenu? Prečo?Vy ste si kúpili tento produkt?Nevadí Vám, ak teraz zavolám kamarátovi a poviem mu tento argument? Už dlhé roky sa pohybuje v oblasti.Ukážte mi prosím, ako to funguje?Načo slúži tento maličký „čudlík“?Bol som u konkurencie a tá mi tvrdila niečo iné.Viete mi dať písomné vyhlásenie o Vašich tvrdeniach a garanciách?Vy ste zákazník, máte právo sa pýtať akékoľvek absurdné otázky. Ak nebudete s odpoveďami „expertov“ spokojní, budú sa potiť, uhýnať pohľadom, budete mať „zvláštny“ pocit, nezodpovedia dostatočne Vaše otázky, neponáhľajte sa.Nenechajte sa dotlačiť, že „máme akciové ceny”. Poraďte sa so známymi, choďte ku konkurencii, prečítajte si testy, porovnania, skúsenosti spotrebiteľov na internete. Dobré rady nikdy veľa nestoja, preto ich mám tak rád.
Chytré rady pre spotrebiteľov
Nákupy naše každodenné. Zdroj radosti, prevažne pre dámy, keď je dostatok peňazí. Zdroj nudy, povinnosti a frustrácie pre pánov, ktorí nechápu, svoje nežnejšie polovičky. Nech je ako chce, výrobcovia, obchodné reťazce, a v kríze už aj vláda, bojujú všetkými dostupnými prostriedkami o zákazníka; o peniaze zákazníka. A spotrebiteľ, neraz zmätený, nadáva na všetkých, že sa nechal „opäť“ napáliť. Ako každého, i mňa dobehli. Zaprisahal som sa, už nikdy viac. Lenže človek, tvor nedokonalý zabudne. Nechá sa obalamutiť reklamou, úsmevom predavačiek, zaručenými radami „expertov a špecialistov“.